به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا،  مازندران استانی گردشگر پذیر است و در شرایط عادی سالانه از افزون بر ۹۰ میلیون نفر شب گردشگر پذیرایی می کند. طبق آمارها بیش از ۹۰ درصد این مسافران در اقامتگاه های رسمی اسکان نمی یابند و اقامتگاههای غیر رسمی محل اسکان و استقرار آنان در مدت زمان […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا،  مازندران استانی گردشگر پذیر است و در شرایط عادی سالانه از افزون بر ۹۰ میلیون نفر شب گردشگر پذیرایی می کند. طبق آمارها بیش از ۹۰ درصد این مسافران در اقامتگاه های رسمی اسکان نمی یابند و اقامتگاههای غیر رسمی محل اسکان و استقرار آنان در مدت زمان اقامتشان در این استان است.

محدودیت اقامتگاه های رسمی، کیفیت نامناسب خدمات دهی و نگاه سنتی متولیان این بخش را می توان از جمله عواملی نام برد که گرایش غالب مسافران به سمت اسکان و اقامت در مراکز اقامتی غیر رسمی بکشاند.

البته اگر از زاویه دیگر و با دید منصفانه به این مساله نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که همین خانه های استیجاری در قالب ویلا و آپارتمان طی دهه های اخیر توانستند کمبود اقامتگاه های رسمی را پوشش دهند. به اعتقاد کارشناسان جهانگردی هم اینگونه فضاهای اقامتی ارزان قیمت با قابلیت دسترسی آسان در کشورهای توسعه یافته دارای صنعت گردشگری هم فعال است و یکی از جذاب ترین شیوه های اقامتی گردشگران محسوب می شود، اما آنچه که این اقامتگاه ها را در مازندران متمایز می کند، غیرمجاز بودنشان است که سبب می شود تا هیچ نظارتی به لحاظ بهداشتی و امنیتی و دیگر جنبه ها بر روی آنها وجود نداشته باشد و برخلاف مشابه خارجی، کارکرد فرهنگی هم نداشته باشد.

گردشگری مازندران زیرسایه ویلاهای اجاره‌ای

ساماندهی اقامتگاه های غیر رسمی که بیشتر با عنوان خانه های مسافر در میان عامه مردم شناخته شده است از دهه ۹۰ در مازندران کلید خورده است و همچون حلقه اقامتگاه های رسمی مانند هتل ها و متل ها با اقامتگاه های بومگردی، ولی در حال حاضر روند ساماندهی آنچنان باید و شاید محقق نشده است.

علاوه بر این موضوعات حضور افراد متعدد با تابلوهای رنگ و رو رفته و بی قواره در حاشیه جاده ها و خیابان ها چهره شهرها و روستاهای گردشگرپذیر مازندران را بی قیافه کرده است؛ ‌ چهره ای بر خلاف ادعا و نمایش ویلاهای لوکس و به قول خودشان ” اقامت بی دردسر “، نشان از نابسامانی عمیق در گردشگری و فقدان مدیریت درست دارد.

رویکرد جدی استاندار مازندران برای سر و سامان دادن به مقوله اقامت گردشگران از نوروز ۱۴۰۲ خود را نشان داد که برچیدن بساط چادرخوابی را با ممنوعیت انجام این کار آغاز کرده است.

به طوریکه بنا به داده های آماری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در سال نخست اجرای موضوع ممنوعیت چادرخوابی از حجم چادرخوابی کاسته شد و نیمی از چادرخواب ها نوروز امسال به نسبت سالهای گذشته کاهش یافته است.

کاهش چادرخوابی باعث شده تا ضمن افزایش امنیت مسافران نازیبایی برخاسته از چادرهای مسافرتی نیز حذف شود.

اکنون و بعد از گام نخست استان مازندران برای حذف معضلات اینچنینی گردشگری موضوع تابلو به دستان که مبادرت به اجاره اقامتگاه های غیررسمی می کنند در نوروز پیش رو جدی تر گرفته شده است.

طبق گزارش های قبلی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش بینی می شد بیشتر از ۱۱ هزار خانه استیجاری در بخش گردشگری استان فعال باشد و با توجه به اینکه این مراکز اقامتی ساماندهی و نظارت خاصی در آنها وجود ندارد اطلاعات بروز و دقیقی از آنها در دسترس نیست موضوعی که مدیر کل این نهاد متولی مسافران نیز به آن اشاره کرده است.

در تعریف گردشگری مراکز اقامتی مسافران به ۲ نوع مراکز اقامتی رسمی و غیر رسمی تقسیم می شود که مراکز اقامتی رسمی شامل در قالب هتل، متل، هتل آپارتمان، مسافرخانه، بوم‌گردی است که بیش از یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر ظرفیت این نوع اقامتگاه ها در مازندران است.

مراکز اقامتی غیررسمی نیز شامل خانه، ‌ ویلا، ‌زائرسرا، ‌پلاژ های شخصی ساحلی و کمیپینگ ها است که آمار دقیقی از تعداد این نوع مراکز در استان مازندران وجود ندارد اما مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی استان تاکید کرد که تعداد این نوع مراکز اقامتی چندین برابر ظرفیت اقامتگاه های رسمی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از جدیت برای اجرای طرح ساماندهی مراکز اقامتی غیر رسمی این استان در آستانه تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ خبرداد.

گردشگری مازندران زیرسایه ویلاهای اجاره‌ای

حسین ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ مراکز اقامتی غیر رسمی شامل خانه، ‌ویلا، ‌زائرسراه، ‌پلاژ های ساحلی، ‌چادرخواب ها و کمیپینگ ها هستند که بخاطر اینکه مالکیت آنها شخصی و در اختیار افراد است در حال حاضر کنترل و نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: شناسنامه دار و ساماندهی نبودن این مراکز منجر به بروز مشکلاتی در روند ارائه خدمات به مسافران می شده است که از آن جمله دریافت قیمت های نامتعارف اقامت است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت:‌ برنامه داریم تا در آستانه نوروز ۱۴۰۳ از بستر موجود در درگاه ملی ثبت اطلاعات برای ساماندهی این نوع مراکز اقدام کنیم.

وی از صاحبان این نوع اقامتگاه ها خواست تا برای ثبت اطلاعات و درخواست مجوز در درگاه ملی ثبت اطلاعات اقدام کنند و پس از بررسی کارشناسی از نظر فنی، ‌موقعیت مکانی و دسترسی ها مجوز صادر می شود.

به گفته ایزدی در این سامانه وضعیت اقامتگاه در ۱۲ آیتم مورد برررسی قرار می گیرد از جمله دارا بودن سند مالکیت، ‌ مناسب بودن وضعیت فنی ساختمان از نظر ایمنی و نیز وجود راه دسترسی مناسب است.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر آماری از تعداد اقامتگاه های غیررسمی در مازندران وجود ندارد اما مشاهدات وبررسی ها نشان می دهد چندین برابر ظرفیت اقامتگاه رسمی در این استان فضا موجود است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اظهار داشت:‌با ساماندهی این اقامتگاه ها و ورود سازمان دهی شده آنها به عرصه پذیرش و اقامت مسافران قول می دهم چادر خوابی در مازندران به طور کامل حذف خواهد شد.

 

منبع خبر: رکنـا