این خودروی ایرانی در ۷۳ درصد تصادفات منجر به مرگ نقش دارد
این خودروی ایرانی در ۷۳ درصد تصادفات منجر به مرگ نقش دارد

اطلاعات نوشت: عامل اصلی مرگ موتورسواران در حوادث رانندگی، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط راکبان این وسیله نقلیه است، راکبانی که به هیچ قانونی پایبند نیستند و تنها هدفشان رسیدن سریع به مقصد است. پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس وظیفه ذاتی  اش باید با تخلفات رانندگی موتورسواران مقابله کند و نگاه خود […]

- این خودروی ایرانی در ۷۳ درصد تصادفات منجر به مرگ نقش دارد

اطلاعات نوشت: عامل اصلی مرگ موتورسواران در حوادث رانندگی، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط راکبان این وسیله نقلیه است، راکبانی که به هیچ قانونی پایبند نیستند و تنها هدفشان رسیدن سریع به مقصد است.

پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس وظیفه ذاتی  اش باید با تخلفات رانندگی موتورسواران مقابله کند و نگاه خود را فقط معطوف به تخلفات رانندگان خودرو‌ها نکند، اما متاسفانه طی سال‌های گذشته موتورسواران به دلیل امرار معاش با وسیله نقلیه شان توانسته اند از اجرای قوانین سخت گیرانه مصون بمانند، درحالی که رانندگی ناصحیح توام با زیرپاگذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی موتورسواران علاوه بر ایجاد خطر برای این قشر، رانندگان دیگر وسایل حمل و نقل را با مشکلات فاوانی مواجه کرده است.

با تمامی این تفاصیل، اکنون پلیس راهور تصمیم گرفته است با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های جدید، از وقوع تخلفات رانندگی توسط موتورسواران جلوگیری کند که طرح ترافیکی ۱۰، از جمله این برنامه هاست.

سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ  کاهش تخلفات موتورسواران را   مطالبه عموم مردم اعلام کرد  و با اشاره به جزئیات اجرای  این طرح از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از شهروندان به خاطر همکاری با مجموعه پلیس، تشکر کرد.

وی اظهار داشت: طرح ۱۰ که همان نظم بخشی، ساماندهی و ایمنی تردد موتورسواران در شهر تهران است،  همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، با تاکید بر این که یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس راهور، ساماندهی تردد ها، کاهش تصادفات و تخلفاتی است که موتورسواران انجام می‌دهند، گفت: ۵۰ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در شهر تهران و همچنین ۶۲ درصد از مجروحان حوادث رانندگی مربوط به موتورسواران است، که این آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این که اگر بتوانیم تخلفات و تصادفات موتورسواران را مهار کنیم، حرکتی بزرگ و جهادی انجام داده ایم، اظهار داشت: انضباط بخشی به تردد‌های ایمن و کاهش تخلفات موتورسواران دغدغه و مطالبه مردمی است که این رویکرد، با ساماندهی موتورسواران و ایمن تردد آن‌ها تحت عنوان طرح ۱۰ مطرح و انجام شده است. این طرح در ۳ مولفه آموزش و فرهنگ سازی، مهندسی ترافیک و اعمال قانون و اجرای مقررات آغاز شده است.

مخاطرات پراید سواری

همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: بر خلاف رویه حاکم در دنیا که بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در خارج از شهر‌ها است، در استان تهران بیشترین جانباخته‌های تصادفات مربوط به شهر تهران هستند  و در این میان ۲۳درصد آمار قربانیان حوادث رانندگی شهر مربوط به استفاده کنندگان از  خودرو پراید است.

ابوالفضل نیکوکار با بیان این که نظام حکمرانی بر راه‌ها و جاده‌ها مدون، کامل و جامع نبوده و حاکم بر راه‌ها و جاده‌های مشخص نیست، افزود: همه قوانین، مقررات و دستور العمل‌ها و شیوه نامه‌های مربوط به وظایف و تکالیف ۳۲دستگاه است که حول ۳ محور انسان، خودرو و جاده می‌شود که همگی مربوط به نظام حکمرانی است.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران تاکید کرد: در بحث پیشگیری از تخلفات، با وجود تکمیل بانک اطلاعات رانندگان حادثه‌ساز و ارسال پیامک‌های هشدار و اجرای ماده ۷قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اقدامات مراجع ذیربط برای پیشگیری از تخلفات رانندگی اجرایی نشده است.

نیکوکار   گفت: در ترویج فرهنگ ترافیکی و آموزش موفق نبوده ایم و در شهر تهران از قانون گریزی به سمت قانون ستیزی در حرکت هستیم، که در این زمینه بر آسیب شناسی آموزش رانندگی در آموزشگاه‌ها تاکید می‌شود.

 از سویی دیگر افزایش روزافزون وسایل نقلیه موتوری در شهر‌ها بدون درنظر گرفتن ظرفیت معابر، هم آمار حوادث رانندگی را افزایش داده است و هم ترافیک را!

  معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد خودرو‌های تردد کننده در سطح شهر تبریز، گفت: از سال ۱۳۵۷ تا به امروز تعداد خودرو‌ها در تبریز ۲۰برابر، ولی معابر ۳ برابر شده است!

کمال عشقی، در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: بحث ترافیک در ایران از سال ۱۳۰۰و با واردات خودرو شروع شد و در سال ۱۳۲۶که نخستین کارخانه تولید خودرو در کشور شروع به کار کرد، افزایش یافت. نخستین نظام نامه یا آیین نامه رانندگی هم حوالی سال ۱۲۹۸در پی وقوع تصادف در تهران توسط وزارت کشور منتشر شده است.

وی ادامه داد: بحث ترافیک مثل یک معادله تابع ریاضی است که متغیر‌های مختلفی دارد. یکی از این متغیرها، نسبت تعداد خودرو‌ها به معابر شهری است. طبق آمار منتشر شده از سال ۵۷تا امروز تعداد خودرو‌ها در سطح شهر تبریز ۲۰برابر شده درحالی که معابر شهر تبریز طی این مدت فقط ۳ برابر افزایش یافته است.

عشقی گفت: متغیر دومی که بر ترافیک تاثیر می‌گذارد، کاربری‌های شهری و سیاست‌های شهرسازی اتخاذ شده توسط مدیران ارشد استانی است. به عنوان مثال در یک اقدام عجیب، ولی واقعی، پل هوایی برای ایجاد تردد و ترافیک روان در یکی از معابر شهر با هزینه‌های سنگین احداث شده است، ولی همزمان مجوز یک مجتمع پزشکی هم با ۱۱۴واحد مطب بدون پارکینگ در کنار همان معبر داده  و ساخته می‌شود که قطعا منجر به تشدید وضعیت ترافیک خواهد شد.

منبع: اطلاعات انلاین