قتل‌عام در راه است؛ آوارگان جایی جز سینه قبرستان ندارند
قتل‌عام در راه است؛ آوارگان جایی جز سینه قبرستان ندارند

جماران نوشت: حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی که اکثر آنها آواره هستند، در شهر کوچک رفح در جنوب نوار غزه تحت  فشار قرار گرفته اند. الجزیره در گزارشی اختصاصی از این منطقه می نویسد: این افراد  در جریان حمله اسرائیل به غزه که بیش از ۲۸۰۰۰ کشته برجای گذاشته از خانه های خود در سایر مناطق […]

- قتل‌عام در راه است؛ آوارگان جایی جز سینه قبرستان ندارند

جماران نوشت: حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی که اکثر آنها آواره هستند، در شهر کوچک رفح در جنوب نوار غزه تحت  فشار قرار گرفته اند. الجزیره در گزارشی اختصاصی از این منطقه می نویسد: این افراد  در جریان حمله اسرائیل به غزه که بیش از ۲۸۰۰۰ کشته برجای گذاشته از خانه های خود در سایر مناطق غزه رانده شده اند.  اسرائیل رفح را به عنوان “منطقه امن” تعیین کرده بود، اما اکنون، تهدید به تهاجم زمینی کرده و بیش از یک میلیون نفر را در آنجا محبوس می کند. این مردم وحشت زده جایی برای رفتن ندارند.

رفح جدیدترین منطقه از یک سری مناطقی است که اسرائیل گفته  «مناطق امن» برای غیرنظامیان برای پناه بردن در برابر حملات چهار ماهه کنونی است، اما اسرائیل یکی پس از دیگری به این مناطق امن اعلامی هم حمله کرده و مردم را بارها و بارها مجبور به خروج کرده است.

طرح اسرائیل برای حمله به رفح توسط نهادهای بین‌المللی محکوم شده اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که مصمم به ادامه کار است و ادعا می‌کند که این طرح به موجودیت حماس پایان می دهد. اسرائیل از ابتدای حمله به غزه ادعا کرده بود که پایان دادن به حماس هدف این رژیم است.  رهبران ارشد حماس گفته اند که چنین اقدامی از سوی اسرائیل به هرگونه امکان مذاکره بین دو طرف پایان می دهد.

در برابر این پس‌زمینه سیاسی، ترس و هراسی که مردم را در رفح فراگرفته است، همچنان ادامه دارد. الجزیره با چندین فلسطینی که به دلیل جنگ به رفح رفته و برخی از آنها بارها آواره شده بودند صحبت کرد.”جای دیگری برای رفتن نیست.

ام العبد فیاض گفت که او و خانواده اش تاکنون چهار بار آواره شده اند:  ما هر ماه در یک منطقه متفاوت هستیم. آخرین جایی که ما در آن بودیم خان یونس بود و اکنون در رفح هستیم.

وقتی از او پرسیده شد که در مورد احتمال حمله اسرائیل چه احساسی دارد، گفت که جای دیگری برای رفتن ندارد :  اسرائیلی ها همه جا هستند. کجا قرار است برویم؟ مردم اطراف ما گرسنه و بی خانمان هستند. هر چقدر هم تهدید کنند دیگر حرکت نمی کنیم و انشاءالله پیروز خواهیم بود. ما استقامت خواهیم کرد و صبور خواهیم بود.

اسعد حسن، فلسطینی دیگری که از شهر غزه به رفح آواره شده و حال مساعدی از نظر جسمی ندارد می گوید تنها آرزویش این است که «به خانه‌ام برگردم و تجاوزات متوقف شود.» حسن به الجزیره گفت: اگر آنها تهدیدات خود را مبنی بر حمله به رفح عملی کنند، جایی جز قبر نداریم.

از هفت اکتبر تاکنون حداقل ۲۸ هزار و ۳۴۰ فلسطینی در غزه کشته شده اند که اکثر آنها زن و کودک هستند و ۶۷ هزار و ۹۸۴ فلسطینی نیز در چهار ماه گذشته زخمی شده اند. اکثریت ۲.۳ میلیون نفر ساکن غزه مجبور به ترک خانه های خود شده اند و بیش از ۶۰ درصد از زیرساخت های این نوار تخریب شده است.

 ابوسلمه می گوید که بر اساس دستور ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه رفح امن تر خواهد بود، به همراه خانواده اش به رفح نقل مکان کرد. او به الجزیره گفت: «ما به رفح آمدیم و اکنون به ما می گویند که برویم. جای دیگری برای رفتن وجود ندارد. رفح آخرین پناهگاه ماست. این جنگ باید متوقف شود وگرنه قتل عامی در راه است.  هرکس حرکت کند کشته می شود. ما هیچ جای امنی برای رفتن نداریم.

محمد مادی که یک پزشک است، از زمانی که مجبور به ترک خانه خود در شهر غزه شد، چندین بار آواره شده است. مادی به الجزیره گفت: «اگر اشغالگری تهدیدهای خود برای حمله به رفح را دنبال کند، فاجعه خواهد بود. با این حال، من رفح را ترک نخواهم کرد زیرا به کجا بروم؟ بقیه غزه ویران شده است. من قبل از رفتن اینجا خواهم مرد.  ما از کشورهای عربی می خواهیم که تصمیم بگیرند و به این جنگ نسل کشی علیه غزه پایان دهند.

در ۲۹ دسامبر، آفریقای جنوبی پرونده ای را علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین المللی تنظیم کرد و استدلال کرد که اسرائیل در حال نسل کشی علیه مردم فلسطین است، اصطلاحی که بسیاری برای توصیف جنگ اسرائیل علیه غزه استفاده می کنند. علا سلامه، روزنامه نگار، یکی از ساکنان رفح که جنگ را در سراسر نوار پوشش داده است، گفت که علیرغم تهدیدهای اسرائیل همچنان از شهر گزارش می دهد.

ارتش اسرائیل قتل عام های بی شماری را در سراسر نوار غزه انجام داد. سلامه به الجزیره گفت: اگر به رفح حمله کند، همین کار را تکرار خواهد کرد.  اشغال از قوانین بین المللی پیروی نمی کند. اگر آنها به رفح حمله کنند، هیچ مکان امنی وجود نخواهد داشت. برای جلوگیری از وقوع این جنایت احتمالی باید فشار جهانی وجود داشته باشد. اسرائیل در چند ماه گذشته هزاران فلسطینی را در حملات هوایی به رفح کشته است.

هیفا محمد عبدالحمید صالح مجبور شد خانه خود را در شهر غزه ترک کند و به رفح آمد. او می گوید:  ما در ۱۴ اکتبر مجبور به کوچ اجباری شدیم.  ما نمی‌خواستیم شهر غزه یا خانه‌هایمان را ترک کنیم، اما اشغالگران اسرائیل به ما گفتند که اگر این کار را انجام دهیم، در امان خواهیم بود.  ما امیدواریم که آنها به رفح حمله نکنند.  اگر این کار را انجام دهند، یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد ، نه فقط در میان پناهندگان، بلکه برای ساکنان شهر. آنها همه چیز را در غزه آتش زدند. آنها می خواهند انتقام خود را از مقاومت در غزه بگیرند.

منبع: اطلاعات انلاین