به گزارش زیرنویس، سرهنگ داود معظمی گودرزی رییس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: با توجه به وظایف ذاتی پلیس فتا، یک رصد عام وجود دارد که به صورت مستمر انجام می‌شود تا فضای سایبری امن تری داشته باشیم؛ همچنین باید سواد رسانه‌ای و سواد سایبری مردم نیز افزایش یابد. وی ادامه داد: امسال با توجه […]

به گزارش زیرنویس، سرهنگ داود معظمی گودرزی رییس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: با توجه به وظایف ذاتی پلیس فتا، یک رصد عام وجود دارد که به صورت مستمر انجام می‌شود تا فضای سایبری امن تری داشته باشیم؛ همچنین باید سواد رسانه‌ای و سواد سایبری مردم نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: امسال با توجه به حساسیت موضوع و انتخابات پیش رو، قانون انتخابات فراتر از وظیفه ضابط بودن پلیس فتا یک تکلیف دیگر را نیز برای این پلیس مشخص کرده است؛ همچنین کارگروه‌هایی در حوزه دادستانی، قوه قضاییه، دادسرای ناحیه ۳۱، دادسرای فرهنگ و رسانه و استانداری تهران تشکیل شده تا همگی دست در دست یکدیگر موارد مربوط را پیش ببریم.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: درخصوص داوطلبان انتخابات هم برنامه‌هایی را اجرا یا در دست اجرا داریم؛ همچنین درخصوص فعالان فضای مجازی و کسانی که سایت‌های رسمی و یا به هر ترتیبی که در این فضا فعالیت می‌کنند نیز توجیه صورت گرفته است و عناصر قانونی مربوطه را به آن‌ها توضیح داده‌ایم.

سرهنگ معظمی گودرزی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که پیشگیری لازم را صورت دهیم و قبل از اینکه خدای نکرده فردی در مقام متهم پاسخگو باشد، اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داده و این کار به صورت مستمر توسط پلیس فتا در حال انجام است.

وی یادآور شد: در تهران بزرگ هم کمیته رصد فضای مجازی در این خصوص تشکیل شده است، جلسات آن به صورت مستمر انجام می‌شود و بخشی از اقدامات ما نیز در راستای اطلاع رسانی و افزایش سواد رسانه‌ای مردم است.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه متاسفانه شاهد رشد انفجاری فیک نیوز‌ها و یا همان اخبار جعلی در فضای سایبری هستیم و این موضوعات شاخه‌ها و موارد زیادی را در بر می‌گیرد، گفت: برخی از این اخبار با اهداف و نیت‌های منفی و خاص و برخی از آن‌ها ناخواسته و نادانسته و از روی سهل انگاری منتشر می‌شود، اما بهترین گروهی که می‌توانند جلوی انتشار این اخبار جعلی را بگیرد همان کاربران فضای سایبر و مردم هستند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که اگر خبری را دیدید، حتما بدانید که منبع و منشا این خبر کجاست و آیا این خبر را یک سایت رسمی منتشر کرده و یا اینکه شما در یک گروه غیر رسمی یک خبر را راجع به یک موضوع می‌بینید.

سرهنگ معظمی گودرزی افزود: معمولا اینگونه اخبار بیشتر از زرق و برق‌ها و جذابیت‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند بدین گونه یک تیتر و یا یک عکسی را انتخاب می‌کنند که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و بیشتر شما را ترغیب می‌کنند که این اخبار را بازنشر دهید.

تولید کننده و منتشر کننده محتوای مجرمانه، هر دو در جرم شریک هستند

وی گفت: باید به این نکته توجه داشته باشید که خود ما ناخواسته در یکی از مولفه‌های جرم قرار نگیریم و این اخبار را بازنشر نکنیم، چون قانون به صراحت در این خصوص صحبت کرده و کسی که درباره اخبار جعلی تولید محتوا کرده و چنانچه دارای محتوای مجرمانه داشته باشد با فردی که آن را انتشار می‌دهد این‌ها ضامن هستند و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند.

رییس پلیس فتا تهران تاکید کرد: جهل به قانون رافع مسوولیت کیفری نیست یعنی کسی بگوید من این موضوع را نمی‌دانستم و بر اساس اینکه چه محتوایی را انتشار داده است و بر اساس اثر گذاری این جرم باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

منبع خبر: رکنـا