بعد از آلمان، ژاپن و انگلیس هم مریض شدند!
بعد از آلمان، ژاپن و انگلیس هم مریض شدند!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اقتصاد بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وارد دوره رکورد شد، رخدادی نگران‌کننده برای حزب محافظه‌کار در آغاز سالی که کشور شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود و خبری تلخ برای ریشی سوناک که با وعده افزایش رشد اقتصادی کشور بر کرسی نخست وزیری تکیه زد. دفتر آمار ملی (ONS) بریتانیا روز […]

- بعد از آلمان، ژاپن و انگلیس هم مریض شدند!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اقتصاد بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وارد دوره رکورد شد، رخدادی نگران‌کننده برای حزب محافظه‌کار در آغاز سالی که کشور شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود و خبری تلخ برای ریشی سوناک که با وعده افزایش رشد اقتصادی کشور بر کرسی نخست وزیری تکیه زد.

دفتر آمار ملی (ONS) بریتانیا روز پنجشنبه برآورد کرد که تولید ناخالص داخلی بریتانیا (GDP) در سه ماهه چهارم (اکتبر تا دسامبر) ۲۰۲۳، ۰.۳ درصد کاهش یافته است. تولید ناخالص داخلی بریتانیا در فاصله ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳ نیز ۰.۱ درصد کاهش یافته بود. بدین ترتیب، اقتصاد بریتانیا برای دو فصل متوالی است که با کاهش رشد منفی اقتصادی مواجه شده است. 

کاهش تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بزرگترین کاهش از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بود، دوره‌ای که بریتانیا محدودیت‌های بیشتری را برای کنترل سرایت بیماری کووید۱۹ اعمال کرد.

سرانه تولید ناخالص داخلی بریتانیا در تمام فصول سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و از اوایل سال ۲۰۲۲ رشدی نداشته است، که نشان‌دهنده طولانی‌ترین دوره عدم رشد این شاخص از زمان آغاز ثبت آن در سال ۱۹۵۵ است. با این حال، دفتر آمار ملی بریتانیا یادآور شد که با وجود رکود حاکم بر اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، رشد اقتصادی بریتانیا در دوازده ماهه ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۲، ۰.۱ درصد رشد کرده بود. 

یورونیوز گزارش داد: راشل ریوز، نخست وزیر در سایه‌ٔ حزب کارگر هم ریشی سوناک را مسئول اصلی گرفتار شدن اقتصاد بریتانیا در دام رکود دانست و آن را برای خانواده‌ها و مشاغل «عمیقاً نگران‌کننده» توصیف کرد. بدین ترتیب، بریتانیا به دو کشور دیگر عضو گروه هفت محلق شد که با رکود اقتصادی مواجه شده‌اند. مطابق اعلام اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، با وجود رشد ۰.۱ درصدی اقتصاد اتحادیه اروپا، آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نیز در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ شاهد انقباض ۰.۳ درصدی بوده است. رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه دوم و سوم سال متوقف شده بود. 

همچنین، دولت ژاپن نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که اقتصاد کشور در فاصله اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳، ۰.۴ درصد منقبض شده و کوچک‌تر شده است. رشد اقتصادی ژاپن در فاصله ژوئیه تا سپتامبر هم منفیِ ۲.۹ درصد اعلام شده بود. اقتصاد ژاپن پس از انقباض شدیدتر در سه ماهه سوم و چهارمِ سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان به آلمان واگذار کرد.

منبع: اطلاعات انلاین