آگاهی مردم نسبت به گفتمان نامزد‌های انتخاباتی چقدر در میزان مشارکت تاثیر دارد؟
آگاهی مردم نسبت به گفتمان نامزد‌های انتخاباتی چقدر در میزان مشارکت تاثیر دارد؟

امین رحیمی، استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به اهمیت انتخابات در سرنوشت کشور اظهار کرد: انتخابات اساس و پایه نظام حکمرانی اسلامی است، باتوجه‌به اهمیت نهاد مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انتخاب رأی‌دادن به هر گروه و یا عقیده می‌تواند سرنوشت کشور را حداقل برای ۴ سال آینده تحت‌تأثیر خود […]

- آگاهی مردم نسبت به گفتمان نامزد‌های انتخاباتی چقدر در میزان مشارکت تاثیر دارد؟

امین رحیمی، استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به اهمیت انتخابات در سرنوشت کشور اظهار کرد: انتخابات اساس و پایه نظام حکمرانی اسلامی است، باتوجه‌به اهمیت نهاد مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انتخاب رأی‌دادن به هر گروه و یا عقیده می‌تواند سرنوشت کشور را حداقل برای ۴ سال آینده تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آگاهی مردم نسبت به دال مرکزی و گفتمان هریک از احزاب سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات می‌تواند در انتخاب هوشمندانه مردم مؤثر باشد، بنابراین باید نامزد‌ها و احزاب آن‌ها را ملزم به ارائه تعریفی شفاف از سیاست و اقتصاد به‌عنوان دو مؤلفه اصلی در انتخابات کرد.

وی افزود: پدیده لیستی رأی‌دادن در دهه اخیر موردتوجه قرار گرفته؛ اما تجربه آن نشان می‌دهد که بعضاً این لیست‌های انتخاباتی اسیر سیاسی‌کاری شده و برخی از افراد شاخص و اصلح در این لیست قرار نگرفته‌اند.

رحیمی با بیان اینکه انتخاب افراد اصلح شیوه‌ای کارآمد برای انتخابات است، عنوان کرد: باوجوداینکه زمزمه‌های فراوانی در خصوص ارائه لیست‌های واحد به گوش می‌رسد؛ اما باتوجه‌به اینکه احزاب در ایران به‌صورت واقعی پاسخگو نمایندگان نیستند، باید از شیوه‌های دیگری برای انتخابات استفاده کرد، بررسی سوابق در کنار تشریح اهداف نامزد‌های انتخاباتی به‌مراتب از لیستی رأی‌دادن بهتر است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: میزان مشارکت در انتخابات ایران بنا به دلایلی به عددی مهم و بحث‌برانگیز تبدیل شده، در سال‌های اخیر میزان مشارکت همواره بالاتر از ۵۰ درصد بود؛ اما ممکن است به دلایلی میزان مشارکت به زیر ۵۰ درصد برسد این میزان مشارکت جای نگرانی ندارد؛ اما باتوجه‌به ماهیت مردم‌سالارانه نظام جمهوری اسلامی باید اعتماد مردم را نسبت به تغییرات و ارزش رأی‌دادن جلب کرد.

وی گفت: برای افزایش مشارکت مردم باید بدانند که در صورت رأی‌دادن چه تغییراتی در سپهر سیاسی کشور ایجاد خواهد شد، این آگاهی نقش مهمی در افزایش مشارکت در انتخابات دارد.

منبع: ایسنا

+