به گزارش زیرنویس به نقل از لایوساینس، یک اسکن سه بعدی از یک تخم مر غ ۱۷۰۰ساله کشف شده در یک مکان از دوره روم باستان در انگلستان نشان می‌دهد که این تخم مرغ هنوز بقایای زرده و سفیده را در خود دارد. تصور می‌شود که این تنها زمانی است که یک تخم مرغ چند […]

به گزارش زیرنویس به نقل از لایوساینس، یک اسکن سه بعدی از یک تخم مر غ ۱۷۰۰ساله کشف شده در یک مکان از دوره روم باستان در انگلستان نشان می‌دهد که این تخم مرغ هنوز بقایای زرده و سفیده را در خود دارد. تصور می‌شود که این تنها زمانی است که یک تخم مرغ چند صدساله پیدا شده است که درون آن حفظ شده.

ادوارد بیدلف (مدیر ارشد پروژه در شرکت خصوصی باستان‌شناسی آکسفورد) در این خصوص گفت: وقتی محتویات درون تخم مرغ را دیدیم، کاملاً متحیر شدیم، زیرا انتظار داشتیم این محتویات به بیرون ریخته شده باشد.

این تخم‌مرغ یکی از چهار تخم‌مرغی بود که چندین سال پیش در حفاری باستان‌شناسی در محوطه‌ای متعلق به دوران روم در شهر مرکزی انگلیس در آیلسبری، حدود ۳۰ کیلومتری شرق آکسفورد، کشف شد. سه تا از تخم‌ها در حین بیرون‌آورده شدن، شکسته شدند و «بوی بدی» منتشر کردند، اما چهارمی دست نخورده باقی ماند.

اکنون، تخم مرغ باقیمانده در دانشگاه کنت با توموگرافی کامپیوتری میکروسکوپی (micro-CT) اسکن شده است، که در آن بسیاری از اسکن‌های اشعه ایکس به صورت دیجیتالی برای ساخت یک مدل سه بعدی مجازی جمع آوری شده است. بیدلف گفت: تصویر شگفت‌انگیزی ایجاد کرد که نشان می‌دهد تخم مرغ، جدا از سالم بودن – که به اندازه کافی باورنکردنی است – مایع خود را نیز در داخل حفظ کرده است که احتمالاً از زرده، سفیده و غیره تشکیل شده است.

تخم مرغ‌ها در یک گودال غرقابی در سایت Aylesbury که توسط باستان‌شناسی آکسفورد قبل از ساخت مسکن در حال حفاری بود، پیدا شد. باستان‌شناسان شواهدی از سکونت در آنجا پیدا کردند که مربوط به دوره نوسنگی است و قدمت گودال مربوط به قرن سوم پس از میلاد است، زمانی که انگلستان بخشی از امپراتوری روم بود. تخم مرغ سالم به موزه تاریخ طبیعی لندن منتقل شد تا مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.

هرچند اجساد با قرار گرفتن در معرض اکسیژن پوسیده می‌شوند، اما در اینجا بسیاری از آن‌ها توسط خاک غرقاب حفظ می‌شوند. علاوه بر تخم مرغ‌ها، که به نظر می‌رسد نوعی پیشکش بوده، در این محل یک سبد چوبی، کفش‌های چرمی و ظروف و ابزار چوبی نیز بدست آمده است.

اگرچه پوسته‌های تخم‌مرغ دوران روم قبلاً یافت شده بود (اغلب در قبرها، جایی که تخم‌مرغ‌ها برای نذری مناسب تصور می‌شدند) اما به نظر می‌رسد این اولین بار است که یک تخم‌مرغ کامل از دوران روم در بریتانیا پیدا می‌شود. البته تخم دیگر متعلق به دوران روم که سالم بود نیز در دست نوزاد مرده‌ای که در نزدیکی واتیکان دفن شده بود، پیدا شده بود اما هیچ مایعی در آن وجود نداشت. باستان‌شناسان فکر می‌کنند که این امر نشان دهنده تولد دوباره پس از مرگ زودرس نوزاد است.

باستان‌شناسان معتقد هستند که رومی‌ها اغلب معانی نمادین را به تخم مرغ نسبت می‌دادند. آن‌ها با خدایان میترا و مرکوری مرتبط بودند و باروری و تولد دوباره داشتند.

 

منبع خبر: رکنـا