۱– بررسی تاریخچه ی قیمت بیت کوین امروز دیگر بیت کوین یک کوین چند سنتی نیست که آینده ی مبهمی برای آن متصور باشیم. امروز بیت کوین یک دارایی بسیار گران قیمت و بسیار با ارزش است که از یک پیشینه ی بسیار قوی بهره مند شده است. اگر از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین متولد […]

۱ بررسی تاریخچه ی قیمت بیت کوین

امروز دیگر بیت کوین یک کوین چند سنتی نیست که آینده ی مبهمی برای آن متصور باشیم. امروز بیت کوین یک دارایی بسیار گران قیمت و بسیار با ارزش است که از یک پیشینه ی بسیار قوی بهره مند شده است. اگر از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین متولد شد بازده مالی این ارز را با دیگر دارایی های موجود در بازار مقایسه کنیم رشد چشمگیر بیت کوین به هیچ وجه قابل انکار نیست. در سال ۲۰۱۰ که اولین معاملات رسمی بیت کوین انجام  شدند قیمت هر بیت کوین حدودا ۰.۱۰ دلار ارزش گذاری می شد. فقط سه سال بعد ارزش هر واحد بیت کوین به ۲۵۰ دلار رسید. این یعنی ما در حال صحبت کردن از ۲۵۰.۰۰۰ درصد رشد مثبت هستیم.

اگر بخواهیم صادق باشیم قرن ها زمان لازم است تا از بازار سهام چنین بازده مثبتی را دریافت کنیم. این همه ی داستان بیت کوین نیست. سال ۲۰۱۷ قیمت هر واحد بیت کوین به ۱.۰۰۰ دلار رسید و در پایان همان سال بیت کوین با ثبت قیمت ۲۰.۰۰۰ دلار رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. در واقع فقط در ۱۲ ماه، بیت کوین ۱.۹۰۰ درصد بازده مثبت ثبت کرد. بیت کوین بعد از آن نیز با ثبت سقف تاریخی ۶۸.۰۰۰ دلار به ازای هر واحد از بسیاری از دارایی های دیگر بازده بسیار بهتری ثبت کرده است. کسانی که از سال ۲۰۱۷ در بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند  تا به امروز موفق به شناسایی ۶.۷۰۰ درصد سود شده اند.

وقتی بازده بیت کوین را از نظر اعداد و آمار با بازار های مشابه مقایسه می کنید، داستان کمی جذاب تر هم می شود. برای مثال شاخص داوجونز در بازه ی ۵ سال گذشته معادل ۳۸ درصد بازده مثبت را ثبت کرده و شاخص راسل نیز با ثبت ۱۷ درصد بازده مثبت فاصله ی بسیار زیادی با طلا و بیت کوین دارد. طلا که در بین بازارهای سنتی از همه ی بازارها بهتر بوده نیز در ۵ سال گذشته فقط ۵۸ درصد بازده مثبت به ثبت رسانده است. در آخر اما بیت کوین با ثبت ۳۱۷ درصد بازده مثبت در ۵ ساله گذشته فاصله ی بسیار معناداری با دارایی های دیگر دارد.

البته این اعداد و آمار اشاره به بازده های بلند مدت بیت کوین دارند و در طول این مسیر بیت کوین نوسانات شدید منفی را نیز تجربه کرده است. یکی از مهمترین نقاط ضعف بازار کریپتو کارنسی و لیدر آن یعنی بیت کوین دقیقا همین نوسانات بسیار شدید منفی و مثبت هستند. البته در صورتی که قصد سیو سود و رشد سرمایه خود را داشته باشید در مواقعی که بازار با نوسانات شدید روبرو می شود می توانید با خرید تتر به عنوان محبوب ترین استیبل کوین بازار از دارایی خود محافظت کنید.

 

۲     بیت کوین یک دارایی غیر متمرکز است

بیت کوین با شعار تمرکز زدایی به دنیا معرفی شد. در واقع بیت کوین تحت سلطه‌ی هیچ نهاد رسمی نیست و یک ارز دیجیتال همتا به همتا است.. در طرف مقابل اما ارزهای فیات و دارایی‌های سهام معمولا از طرف نهاد های رسمی مالی پشتیبانی می شوند. این پشتیبانی در بسیاری از مواقع منجر به وضع قانون های سلیقه ای و حتی دخالت در روند قیمت گذاری این دارایی ها نیز می شود.

وقتی شما دارایی و یا سهام یک موسسه یا نهاد متمرکز را خریداری می‌کنید با ورشکسته شدن آن نهاد در واقع شما نیز دارایی خود را از دست می دهید. با این حال قیمت و ارزش بیت کوین بر مبنای خرید و عرضه ی دارندگان آن قیمت گذاری می شود و از آنجایی که دارندگان بیت کوین سیاستی خارج از همین عرضه و تقاضا ندارند این ارز با ورشکستگی نیز مواجه نمی شود. این روزها بیت کوین در همه ی صرافی های معتبر متمرکز و غیر متمرکز دنیا از جمله صرافی نیپوتو به آسانی قابل معامله است.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم بیت کوین به عنوان یک دارایی غیر متمرکز، شخصی بودن کلید کیف پول های خصوصی است، خصوصا اگر قصد داشته باشید که دارایی های خود را در کیف پول های غیر متمرکز نگهداری کنید. این به آن معنی است که هیچ نهادی توانایی مسدود کردن و یا شناسایی دارایی شما را ندارد.

بیت کوین

 

۳     عرضه محدود بیت کوین

یکی از سوالاتی که همیشه ذهن علاقه مندان به بیت کوین را به خود درگیر کرده عرضه ی محدود بیت کوین است. قبل از اینکه به محدود بودن سقف تولید بیت کوین که سقف ۲۱ میلیون واحد برای آن تعیین شده و قابل تغییر هم نیست، اشاره کنیم. می خواهیم به عرضه ی قابل پیش بینی بیت کوین بر خلاف چاپ پول بی رویه ی بانک های مرکزی اشاره کنیم.

بر خلاف دارایی های فیات که بانک های مرکزی بر اساس سیاست های تورمی خود دست به چاپ آن ها می زنند و همین امر باعث تولید بیشتر پول و کاهش ارزش آن می شود، بیت کوین بر اساس یک برنامه ی منظم تولید می شود. به طور مثال همه ی ما میدانیم که به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه یک بلاک تولید می شود که شامل ۶.۲۵ واحد بیت کوین است. یعنی هر روز ۹۰۰ و هر هفته ۶۳۰۰ بیت کوین جدید وارد بازار می شود. علاوه بر این هاوینگ بیت کوین نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است.

مهم ترین قسمت قضیه اما سقف محدود تولید بیت کوین است. همانطور که طبق یک برنامه ی منظم هر ۱۰ دقیقه ۶.۲۵ بیت کوین تولید می شود، با توجه به سقف تعیین شده‌ی ۲۱ میلیون بیت کوین، با رسیدن تعداد بیت کوین های تولید شده به این عدد، تولید بیت کوین توسط شبکه ی بلاکچین متوقف می شود. با توجه به تمام شدن عرضه که به نظر می رسد در سال ۲۱۴۰ انجام شود، در صورتی که تقاضا برای خرید بیت کوین وجود داشته باشد به صورت بدیهی و طبیعی قیمت بیت کوین افزایش می یابد. 

نتیجه گیری

این فقط سه مورد از دلایل خاص و مهمی بود که خرید و سرمایه گذاری در بیت کوین را برای ما توجیه می کند. دلایل و ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که هر کدام تصمیم گیری برای خرید بیت کوین را تقویت می کنند. بررسی اطلاعات قیمتی بیت کوین از سال ۲۰۰۹ تا به امروز نشان می دهد که ظاهرا سرمایه گذاری برای خرید این ارز دیجیتال تصمیم بسیار درستی است. هرچند که هیچ تضمینی وجود ندارد که رشد قیمت ۱۲ سال اخیر دوباره نیز تکرار شود. بهتر است قبل اینکه اقدام به خرید کنید یک بار دیگر تمام عوامل تاثیر گذار بر قیمت گذاری بیت کوین را مجددا مطالعه کنید.   

 

منبع خبر: رکنـا