اصالت‌سنجی دستخط منسوب به امام رضا (ع)
اصالت‌سنجی دستخط منسوب به امام رضا (ع)

مدیر اداره‌کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از بررسی کارشناسان برای تعیین اصالتِ خط‌نوشته‌ای منسوب به امام رضا (ع) در مسجد جامع ساوه خبر داد.

 به دنبال اعلام خبر کشف دستخط منسوب به امام رضا (ع) ـ امام هشتم شیعیان ـ در مسجد جامع ساوه توسط «عمادالدین شیخ الحکمایی» ـ کتیبه‌شناس، خط‌شناس و نسخه‌شناس ـ، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ضرورت انتقال این کتیبه به موزه ملی برای مطالعات دقیق‌تر توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر داد.

فاطمه داوری ـ مدیر اداره‌کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ گفت: پیرو گمانه‌زنی‌ها و احتمالات مطرح‌شده درباره خط‌نوشته دستکند موجود بر یکی از آجرهای شبستان جنوبی مسجد جامع ساوه و اطلاق تاریخ احتمالی آن به سال ۲۰۱ هجری، بررسی‌های اولیه توسط کارشناسان پروهشگاه میراث فرهنگی در محل انجام شد.

او اضافه کرد: حسب ضرورت انجام مطالعات دقیقِ تطبیقی و آزمایشگاهی به منظور تعیین صحت اصالت تاریخی آجر، خط‌نوشته و انتصاب موضوعی آن، توسط نهادهای علمی، هماهنگی و اقدامات لازم برای انتقال موقت اثر به موزه ملی برای فراهم شدن زمینه مطالعات دقیق توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

به گزارش زیرنویس، گفته شده است این خط‌ روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده است. در این تنها دستخط منسوب به امام رضا (ع) عبارتی که نوشته شده ظاهرا گویای حضور ایشان در این مسجد بوده و در این دستکند، با ذکر نام پنج تن برای همه طلب مغفرت شده است. عمادالدین شیخ الحکمایی به عصر ایران که این خبر را منتشر کرده بود گفته است این دستخط به طور اتفاقی و نزدیک به یک ماه پیش کشف شده و بررسی‌های لازم را روی این اثر انجام داده است.

منبع:ایسنا