به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حق جوی در نشستی با حضو خبرنگاران طی سخنانی گفت: معاونت علمی به فضل خدا پیشرو توسعه فناوری است. توسعه فناوری نیاز امروز ما است. کشورهایی که ادعای رهبری جهان فناوری را دارند در پی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حق جوی در نشستی با حضو خبرنگاران طی سخنانی گفت: معاونت علمی به فضل خدا پیشرو توسعه فناوری است. توسعه فناوری نیاز امروز ما است. کشورهایی که ادعای رهبری جهان فناوری را دارند در پی این هستند که گزاره‌های علمی را به توانمندی تبدیل کنند و ما نیز در این مسیر باید تمام همت و تلاش مان را به کار بگیریم.

به گفته او، فناوری‌های راهبردی در کوتاه‌مدت ثروت‌آفرین هستند و در بلند مدت زیست بوم فناوری را رقابت پذیر و تاب آور کرده و نهایتا قدرت آفرین اند. یکی از وظایف مهم معاونت علمی ریاست جمهوری، دانش‌بنیان کردن صنایع کشور یا به عبارت دیگر افزایش سهم نقش آفرینی دانش در اقتصاد کشور است. این مهم باعث مردمی سازی فناوری، افزایش بهره‌وری و رقابت پذیری صنعت، ارتقای شاخص پیچیدگی کشور و افزایش تاب آوری اقتصاد می‌شود؛ از این رو، در دست داشتن آینده در حوزه علم و فناوری منوط به توسعه فناوری است.

توسعه الگوریتم های جدید در هوش مصنوعی و دستیار های جدید فرآیندهای تشخیص درمان، سلامت و صنعت از جمله بخش هایی است که توسعه فناوری در آن یک ضرورت است.

وی در ادامه مأموریت های مرکز در دوره جدید را توسعه فناوری های نوظهور، توسعه فناوری مأموریت گرا برای حل چالش های چند حوزه ای(میشن) ها، توسعه فناوری در صنعت، توسعه نوآوری منطقه ای (تقسیم کار ملی) و ایجاد زیرساخت ها، مدل ها و ابزارهای جدید توسعه فناوری عنوان کرد.

حق جوی جوانمرد اضافه کرد: در توسعه فناوری های مأموریت گرا سه کلان مسأله را در دستور کار داریم که از آن جمله می‌توان به سالمندی اشاره کرد چرا که در ۱۰ سال آینده یکی از سالمندترین کشورهای جهان خواهیم بود. مساله دوم مدیریت بحران و دیگری، فناوری‌های دریا محور است.

وی همچنین، زیرساخت تحقیق و توسعه را در سه دسته نشاند و گفت : شبکه ملی ساخت سریع، آزمایشگاه های ملی، شبکه آزمایشگاه های فناوری های راهبردی از جمله این زیر ساخت ها هستند.

حق‌جو در بخش دوم سخنان خود بر اختتامیه نکست متمرکز شد و گفت: در برنامه نکست می کوشیم تا برای تحقق اهداف مان در توسعه فناوری شرکت های دانش بنیان و بنگاه های بزرگ را با خود در توسعه فناوری همراه‌ کنیم که البته این اقدام خاص ما نیست و چنین اقدامی در کشورهای بزرگ دیگر هم مسبوق به سابقه است.

وی ادامه داد: نکست یک جایزه‌ملی است و فراخوان آن از تابستان گذشته کلید خورد و مخاطب ما در این جایزه، شرکت‌هایی هستند که از یک بلوغ اولیه برخوردار باشند.

«نکست»، آغاز یک جنبش در توسعه محصولات دانش‌بنیان و نگهداشت نخبگان

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی با بیان اینکه در این جایزه ملی سه شاخه اصلی را محل توجه داریم و از هر فیلد سه طرح برگزیده می شوند، تصریح‌کرد: هوش مصنوعی، تحول مبتنی بر داده و زیست‌مهندسی این سه شاخه اصلی هستند. در حال حاضر، ارزیابی طرح ها در حال انجام است و تا ۳۰ بهمن کار ارزیابی نهایی می شود و اختتامیه آن دوم اسفندماه خواهد بود.

وی، اهداف نکست را وجه ممیزه این جایزه از دیگر رویدادهای زیست بوم فناوری برشمرد و اظهار داشت: ما تا به حال فقط شرکت های دانش بنیان را رصد و شناسایی می کردیم اما در نکست می کوشیم تا این شرکت ها را به توسعه محصول شان دعوت کرده و توسعه زیست بوم را ماموریت آن ها قرار دهیم. از این رو، هدف نکست، توسعه و ارتقا سبد محصولات دانش بنیان است تا این محصولات بیش از پیش رقابت پذیر شده و بتوانند بازار صادرات محصولات شان را ارتقا دهند.

به گفته او، نقش معاونت در این فضا، حمایت و تسهیلگری است و در این راستا به مجموعه خدمات و حمایت‌های مختلفی که بخش‌های مختلف بدنه معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فناوری‌هایشان در دستور کار خود قرار داده اند، اشاره‌کرد و گفت: معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه طرح امریه سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز تعاملات بین‌المللی با راه‌اندازی پلتفرم کانکت، پارک علم و فناوری پردیس با تسهیل استانداردسازی و دیگر معاونت‌ها و بخش‌ها با فراهم کردن بسترهای لازم جهت اخذ مجوز به این حمایت ها جامه عمل پوشانده اند.

حق جو در ادامه به موضوعات و تعداد ثبت نام کنندگان نهایی در این رویداد ملی گریز زد و اظهار داشت:از ۲۴۰ ثبت نام اولیه بیش از ۸۰ طرح به مرحله نهایی رسیده اند و ۸۶ درصد از شرکت کنندگان نهایی، دانش بنیان هستند. ۲۸ طرح در حوزه هوش مصنوعی، ۲۰ طرح در حوزه اتصال پذیری و میکروالکترونیک، ۲۰ طرح در حوزه زیست فناوری و زیست مهندسی، ۱۰ طرح مشترک هوش مصنوعی و اتصال پذیری، یک طرح مشترک هوش مصنوعی و زیست فناوری و نهایتا سه طرح مشترک زیست فناوری و اتصال پذیری از جمله این طرح ها هستند.

به گفته او، رویدادهایی همچون نکست شروع یک جنبش است چرا که در این طرح، حاکمیت با تامین ریسک توسعه فناوری در کنار بخش خصوصی قرار می گیرد و ماحصل این مهم را بیش از هر جای دیگری می توان در نگهداشت نخبگان و ایجاد امید برای ساخت ایرانی پیشرفته دید؛ به تعبیری ما می خواهیم کنار شرکت ها قرار بگیریم و نخبگان کشور را مشغول کارهای بزرگ کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی همچنین به موضوعات برخی از طرح های ارائه شده اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت شبکه مخابرات ۵G، خودرو متصل و هوشمند، تولید داورهای جدید و کیت های تشخیص بیماری، سامانه های هوشمند در حوزه پزشکی، شهر هوشمند و …. از جمله این موضوعات است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم در ادامه جایزه نکست از یک جایزه ملی به جایزه‌ای منطقه‌ای و بین المللی بدل شده و برای ما فرصت رهبری ایجادکند.

گفتنی است طرح‌های منتخب رویداد در هر موضوع از اول تا سوم به ترتیب «۵ میلیارد تومان جایزه و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات»، «۳ میلیارد تومان جایزه و ۹ میلیارد تومان تسهیلات» و «۲ میلیارد تومان جایزه و ۶ میلیارد تومان تسهیلات» دریافت می‌کنند. مضاف بر اینکه تلاش می‌شود از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان که یکی از قوانین استثنایی کشور در حوزه حمایت از توسعه فناوری است، نیز استفاده شود. همچنین این طرح‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز معرفی می‌شوند. برخی از این صندوق‌ها آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی اعلام کرده‌اند.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین