به گزارش زیرنویس،‌تحلیلگران روند نزولی بورس را به عوامل مختلفی نسبت می‌دهند. به زعم آنها عواملی ازجمله تغییر مداوم مقررات، کاهش سود شرکت‌ها، افزایش تنش‌های ژئوپولیتیک و به تازگی افزایش نرخ بهره بانکی تا محدوده ۳۰درصد ازجمله دلایل نزول بورس هستند. روزنامه همشهری نوشت:با این حال به زعم تحلیلگران علت اصلی افزایش سرعت نزول بورس […]

- افزایش نرخ بهره بانکی به30درصد همچنان از بورس قربانی می گیرد/کاهش2.8میلیارددلاری ارزش کل بازارسهام در یک روز

به گزارش زیرنویس،‌تحلیلگران روند نزولی بورس را به عوامل مختلفی نسبت می‌دهند. به زعم آنها عواملی ازجمله تغییر مداوم مقررات، کاهش سود شرکت‌ها، افزایش تنش‌های ژئوپولیتیک و به تازگی افزایش نرخ بهره بانکی تا محدوده ۳۰درصد ازجمله دلایل نزول بورس هستند.

روزنامه همشهری نوشت:با این حال به زعم تحلیلگران علت اصلی افزایش سرعت نزول بورس در چند روز گذشته به افزایش نرخ سود بانکی از طریق گواهی سپرده خاص بانک مرکزی بازمی‌گردد. بانک مرکزی به تازگی مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص، برای تزریق به بخش تولید را برای بانک‌ها صادر کرده است و به زعم تحلیلگران این موضوع اثر منفی بر بازار سهام داشته و حتی منجر به خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است.

سینا رهبر شهلان، یک تحلیلگر بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: این موضوع تأثیر منفی بر بازار سهام دارد ضمن اینکه سبب خواهد شد صندوق‌های با درآمد ثابت با خروج نقدینگی مواجه شوند. مریم محبی، یک کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه اثر این تصمیم بر بازار سرمایه مطلوب نیست، می‌گوید: این اتفاق در کوتاه‌مدت به نفع بازار سرمایه نیست ضمن اینکه باید توجه کرد که بازار سهام همچنان از روند نزولی که از مرداد۱۳۹۹ آغاز شده خارج نشده است.

به‌گفته او در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره تا ۳۰درصد، منجر می‌شود روند نزولی بورس ادامه داشته باشد. امیرتقی‌خان تجریشی، یک کارشناس بازارسرمایه در این‌باره می‌گوید: در شرایط کنونی، نرخ بهره در بازار پول و اوراق به اوج چند سال گذشته رسیده است. نرخ بهره بالا به‌عنوان یک ریسک سیستماتیک به‌شمار می‌رود و این موضوع که به‌دنبال سیاست‌های انقباضی دولت محقق می‌شود، شرایط را برای بازار سرمایه سخت می‌کند. به‌عبارت دیگر، نرخ بهره بالا اصولا همراه با رکود در بازار سهام است.

۲۳۳۰۲

منبع: خبـرآنلاین