حال «چهارسو آجری» اصفهان ناخوش است
حال «چهارسو آجری» اصفهان ناخوش است

به گزارش خبرنگار اطلاعات از اصفهان، چهارسو آجری در  خیابان چهارباغ خواجو، کوی صدر واقع است اما خیلی از اصفهانی از وجود چنین اثر تاریخی در محدوده مرکزی شهر اصفهان اطلاع ندارند. قدمت این بنای تاریخی به دوره صفویه بر می گردد و به شماره ۷۶۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. […]

- حال «چهارسو آجری» اصفهان ناخوش است

به گزارش خبرنگار اطلاعات از اصفهان، چهارسو آجری در  خیابان چهارباغ خواجو، کوی صدر واقع است اما خیلی از اصفهانی از وجود چنین اثر تاریخی در محدوده مرکزی شهر اصفهان اطلاع ندارند.

قدمت این بنای تاریخی به دوره صفویه بر می گردد و به شماره ۷۶۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنای تاریخی متشکل از چند طاق گنبدی بوده که با آجر و گچ بنا شده است و در واقع این طاق ها، سقف یک بازارچه را تشکیل می دهند.

 مسجد، سقاخانه و مغازه های مختلف برای تامین نیازهای مردم محل از ارکان این بازارچه را تشکیل داده است.

از ویژگی های چهارسو آجری، وجود دو مسجد در فاصله نزدیک هم است و به گفته برخی از اهالی محل، این محل در گذشته یکی از دروازه های جنوبی اصفهان بود که یک مسجد در بیرون دروازه و یک مسجد دیگر در داخل دروازه قرار داشت.

متاسفانه سال هاست به این بنای تاریخی توجه چندانی نشده است به طوری که طاق آن دوده گرفته و سیاه شده ولی مدت هاست پاکسازی نشده و آجرها و گچ سقف نیز در حال ریزش است.

به گفته یکی از اهالی محل، این اثر ملی مورد بی توجهی قرار گرفته به نحوی که از دهه ۶۰ تاکنون سقف آن را عایق نکرده اند تا از نفوذ اب باران و برف در امان باشد و حتی طاقی که در دهه ۶۰ ساخته اند شکاف خورده است.

منبع: اطلاعات انلاین