در دنیای فوتبال کلوپ ۱۰۰تایی‌ها، باشگاهی معتبر برای بازیکنان است که در کارنامه افتخارات آنها ثبت می‌شود. فوتبال یک رشته گروهی است و به قهرمانان جام می‌دهند اما رکوردها و افتخارات فردی هم به همان اندازه قابل اعتناست. مثلاً توپ طلا یا کفش طلا یا عناوینی همچون مرد سال و بهترین بازیکن چه در سطح […]

- کریم عضو هشتم کلوپ ۱۰۰تایی‌ها؛ مثلثی که ترکیب ۱۱ نفره ملی‌پوشان را کامل می‌کند/ ۳ کاپیتان جدید در صف ورود به جمع بزرگان؛ بیرانوند نفر دوازدهم است

در دنیای فوتبال کلوپ ۱۰۰تایی‌ها، باشگاهی معتبر برای بازیکنان است که در کارنامه افتخارات آنها ثبت می‌شود. فوتبال یک رشته گروهی است و به قهرمانان جام می‌دهند اما رکوردها و افتخارات فردی هم به همان اندازه قابل اعتناست. مثلاً توپ طلا یا کفش طلا یا عناوینی همچون مرد سال و بهترین بازیکن چه در سطح یک کشور و چه در سطح یک قاره یا دنیا افتخاری بزرگ محسوب می‌شوند و گاه با افتخارات بزرگ تیمی برابری می‌کنند.

در فوتبال تعداد بازیکنانی که بیش از ۱۰۰ بازی ملی برای کشور خود انجام داده‌اند زیاد نیست. در گذشته دور که تعداد بازی‌ها کم بود اصلاً کسی نمی‌توانست سه رقمی شود و حالا هم که به لطف ارتباطات دهکده جهانی تعداد بازی‌های تیم‌ها زیاد شده به همان اندازه رقبا هم بیشتر شده‌اند. پس وقتی بازیکنی می‌تواند تعداد دفعات پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورش را سه رقمی کند، افتخار بزرگی کسب کرده و معمولاً برایش همه جای دنیا مراسم می‌گیرند. یادبودهایی برای این اتفاق ساخته می‌شود و در حافظه تاریخ و فوتبال دوستان می‌ماند.

اولین بازیکن تاریخ فوتبال ما که از مرز ۱۰۰ بازی ملی عبور کرد «علی دایی» بود اما بعد از او ۶ نفر دیگر هم موفق به عبور از این مرز شدند. پس از سال‌ها که این کلوپ تنها ۷ عضو داشت، در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در قطر نفر هشتم هم وارد شد. افتخار حضور در کلوپ صدتایی‌ها به حدی است که حتی در قوانین هم برای آنها امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود. مثلاً برای کاندیدا شدن جهت ریاست فدراسیون فوتبال در کشور ما بازیکنانی که عضو این کلوپ باشند از بسیاری مدارک و الزامات معاف می‌شوند.

فهرست اعضای کلوپ صدتایی‌ها در تاریخ فوتبال ایران از این قرار است:

  1. جواد نکونام – ۱۵۲ بازی ملی
  2. علی دایی – ۱۴۹  بازی ملی
  3. احسان حاج صفی – ۱۳۶  بازی ملی
  4. علی کریمی – ۱۲۵  بازی ملی
  5. مهدی مهدوی کیا و سیدجلال حسینی – ۱۱۱ بازی ملی
  6. آندرانیک تیموریان – ۱۰۳  بازی ملی
  7. کریم انصاری فرد – ۱۰۲  بازی ملی

با توجه به پروسه جوانگرایی در تیم ملی احسان حاج صفی و کریم انصاری‌فر در آینده تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۲۶ جایی ندارند و فرصت افزایش رکورد برای آنها تا حدود زیادی محدود شده است، نهایتاً یک بازی جهت بزرگداشت و خداحافظی از لباس تیم ملی! اما همزمان هستند بازیکنانی که با توجه به سن و شرایط جسمانی می‌توانند تا جام جهانی بعدی در خدمت تیم ملی باشند و از آن طرف رکورد بازی‌های ملی آنها در نزدیکی سه رقمی شدن است.

با خروج حاج صفی و انصاری‌فر از اردوی تیم ملی، علیرضا جهانبخش کاپیتان اول ما خواهد بود. مهدی طارمی و سردار آزمون هم به احتمال زیاد کاپیتان‌های دوم و سوم خواهند شد و جالب اینکه همین سه بازیکن نزدیک‌ترین گزینه‌ها برای عضویت در کلوپ ۱۰۰تایی‌ها هستند!

در حال حاضر رکوردداران بازی ملی در میان بازیکنان فعلی ما این افراد هستند:

  1. علیرضا جهانبخش – ۸۳ بازی ملی
  2. مهدی طارمی – ۸۲ بازی ملی
  3. سردار آزمون – ۸۰ بازی ملی

که تا جام جهانی بعد به رکورد ۱۰۰ بازی ملی می رسند و ترکیب ۱۱ نفره بزرگان را کامل خواهند کرد! و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دوازدهمین عضو کلوپ صدتایی‌ها ۰یعنی بعد از ۸ نفر فعلی و مثلث جهانبخش طارمی و سردار) کسی نیست جز علیرضا بیرانوند! بیرانوند در حال حاضر ۳۱ سال سن دارد و چون دروازه‌بان است ، می‌تواند تا آستانه ۴۰ سالگی بازی کند. بیرو در حال حاضر ۷۰ بازی ملی دارد و با توجه به اینکه در ۱۵ ماه گذشته مهدی طارمی و احسان حاج صفی هر کدام ۲۲ بازی ملی انجام دادند، بیرانوند می‌تواند ظرف دو سال به مرز یکصد بازی ملی برسد!

البته که همه این‌ها به شرط آماده بودن بازیکن و تمرکز او روی حضور در سطح بالای فوتبال است وگرنه فوتبال با کسی تعارف ندارد و برای هیچ اسمی صبر نمی‌کند.

منبع: خبـر ورزشی