به گزارش زیرنویس به نقل از انتخاب، میزان سرانه گوشت نصف شده و قیمت بالا این محصول باعث عدم دسترسی بخش‌های زیادی از جامعه آن شده اشت. بخش قابل توجهی از شهروندان به علت قیمت بالا گوشت این کالا را از سفره خود حذف کرده‌اند. مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور، […]

به گزارش زیرنویس به نقل از انتخاب، میزان سرانه گوشت نصف شده و قیمت بالا این محصول باعث عدم دسترسی بخش‌های زیادی از جامعه آن شده اشت. بخش قابل توجهی از شهروندان به علت قیمت بالا گوشت این کالا را از سفره خود حذف کرده‌اند.

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور، درباره نصف شدن میزان سرانه گوشت گفت: دولت بر اساس میزان کشتار و واردات گوشت آمار می‌دهد. حقیقت این است که صنف ما ۷ هزار شعبه فروشگاه و میادین را توزیع می‌کند. یعنی سفارش می‌گیریم و گوشت و مرغ می‌دهیم. واقعیت این است که سفارش‌های ما نصف شده است و این آمار هم متعلق به چند ماه اخیر است. یعنی در چند ماه اخیر گوشت به این وضعیت افتاده است. تا چندی پیش ما گوشت و مرغ دولتی داشتیم که قیمت آن مناسب بود، اما میزان توزیع کم شد. به هر حال زمستان است و شرایط سخت شده است و بازار هم تنظیم نیست. مثلاً یکی از دوستان ما ران گوسفندی را از مغازه کیلویی ۱.۵ میلیون هزار تومان خریده است. قبلاً در فروشگاه زنجیره‌ای گوشت و مرغ مصوب داشتیم و قیمت بالا و پایین می‌شد؛ الان تأمین نمی‌شویم، مغازه هم هرقیمتی که بخواهد را ارائه می‌کند. شما همین الان در اسنپ قیمت قصابی‌ها را ببینید که هرچقدر دلشان می‌خواهد قیمت می‌دهند.

وی درباره افزایش قیمت گوشت در شب عید بیان کرد: افزایش قیمت راجع به صنعت بسته‌بندی مشخص نیست چون نرخ دولتی دارد. مغازه‌ها اگر تقاضاهایشان براورده نشود قیمت در شب عید بالاتر می‌رود.

او افزود: یک کالا سه مشخصه دارد، قیمت، کیفیت و در دسترس بودن؛ در گذشته یک فروشگاه زنجیره‌ای بود و نزدیک آن قصابی قرار داشت. فروشگاه زنجیره‌ای گوشت بسته‌بندی می‌داد، قصابی هم گوشت نرخ غیرمصوب را می‌داد. شرکت‌های بسته‌بندی ناچار هستند با نرخ دولتی کار کنند اما قصابی‌ها مجبور نیستند و با انصاف خود نرخ می‌گذارند.

رسولی درباره نقش کمبود دام در افزایش قیمت گوشت گفت: کمبود دام مشکل اصلی نیست. مشکل اصلی این است که دولت باید یک سری کالاها را در شبکه‌های رسمی کنترل و توزیع کند. کسانیکه تصمیم گیر در قرارگاه امنیت غذایی هستند با نگاه واقعی به بازار باید تصمیم‌گیری کنند.