کامیون‌ها کابوس شبانه شهروندان شده‌اند
کامیون‌ها کابوس شبانه شهروندان شده‌اند

اطلاعات نوشت: خودروهای سنگین به دلیل وزن و ابعاد خاص شان،مشکلات فراوانی هنگام رانندگی در معابر شهری را ایجاد می کنند و بر همین اساس آنها باید در ساعات مشخص شبانه روز در معابر شهری تردد کنند ولی متاسفانه بسیاری از رانندگان این خودروها، جریمه اندک تردد در ساعات غیر مجاز را می پذیرند و ضمن […]

- کامیون‌ها کابوس شبانه شهروندان شده‌اند

اطلاعات نوشت: خودروهای سنگین به دلیل وزن و ابعاد خاص شان،مشکلات فراوانی هنگام رانندگی در معابر شهری را ایجاد می کنند و بر همین اساس آنها باید در ساعات مشخص شبانه روز در معابر شهری تردد کنند ولی متاسفانه بسیاری از رانندگان این خودروها، جریمه اندک تردد در ساعات غیر مجاز را می پذیرند و ضمن تردد غیر قانونی، حادثه می آفرینند.

از سویی دیگر تردد بسیاری از خودروهای سنگین در ساعات مجاز(شب ها)هم به دغدغه شهرنشینان هنگام رانندگی شبانه بدل شده است، زیرا رانندگان خودروهای سنگین حاضرند برای تسریع در حمل بار، تمامی قوانین رانندگی را زیرپا بگذارند و با سرعت های سرسام آور و لایی کشی ،عازم مبدا و یا مقصد شوند!

برای مشاهده این وضعیت کافی است در ساعات پایانی شب در معابر و بزرگراه های پایتخت تردد کنیم و نظاره گر رانندگی مخاطره آمیز و وحشت آفرین بسیاری از رانندگان پرخطر خودروهای سنگین باشیم؛ بر همین اساس تشدید برخورد با تخلفات اینگونه وسایل نقلیه،هم احساس ایمنی در تردد  های شبانه را ارتقا می دهد و هم این که آمار تصادفات سنگین در معابر شهری را کاهش خواهد داد.

بر اساس بررسی های پلیس حمل بارغیرمتعارف، از مهم ترین تخلفات کامیون ها محسوب می شود که این تخلف به تنهایی می تواند زمینه ساز وقوع تصادفات سنگین شهری شود.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ سرهنگ رابعه جوانبخت با اشاره به تعریف خودروهای سنگین گفت: به آن دسته از خودروهایی که وزن و ابعاد آن ها از سایر خودروهای معمولی وسیع‌تر و بزرگتر است، خودروهای سنگین می‌گویند که شامل کامیون‌ها، تک محورها، چند محورها و کشنده ها می شود.

 رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اعلام آمارهای مربوط به وقوع تصادف خودروهای سنگین از ابتدای امسال تا پایان دی ماه در معابر پایتخت، به تخلفات شایع کامیون‌ها اشاره کرد و ادامه داد: تخلف یک خودروی سنگین می‌تواند در وقوع تصادفات نقش بسیار مهمی داشته باشد.

ما در بررسی تخلفات خودروهای سنگین دریافتیم که رانندگان این خودروها، برخی تخلفات را بیشتر انجام می‌دهند، تخلفاتی نظیر حمل بارهای نامتعارف توسط کامیون‌های کشنده یا همان رعایت نکردن میزان بار استاندارد از جمله مهم‌ترین این تخلفات است.

ارتکاب این تخلف از سوی کامیون‌ها سبب می‌شود سطح راه آسیب ببیند، همچنین ترمزها در این مواقع عملکرد درستی ندارند و به خاطر همین زمینه ساز وقوع تصادفات ناگوار می‌شوند که پلیس روی این موضوع بسیار حساس است.

هشدار درباره تصادف کامیون‌ها

 جوانبخت ادامه داد: سرعت زیاد رانندگان کامیون‌ها هم تخلف دیگری است که مورد توجه پلیس قرار دارد. کامیون‌ها علاوه بر اینکه حجیم هستند، خیلی هم تمایل به این دارند که سرعت را تجربه کنند.

سرعت یک کامیون را هیچگاه نمی شود با سرعت یک خودروی سواری یکی دانست و این ۲ با هم بسیار متفاوت هستند.

کامیون‌ها در اطراف خود نقاط کور زیادی دارند، نقاط کور به نقاطی گفته می‌شود که راننده اشراف لازم را در دید اطراف کامیون خود به خوبی ندارند و متاسفانه در بسیاری مواقع خودروها و موتورسیکلت‌ها در همین نقاط کور قرار می‌گیرند و وقتی هم که سرعت آنها بالا باشد، طبیعی است که شاهد تصادفات فوتی و جرحی سنگین باشیم.

 به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، سرعت، اضافه بار و تغییر مسیرهای ناگهانی بیشترین تخلفات خودروهای سنگین است.
وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال در شهر تهران ۲۱ درصد تصادفات فوتی مربوط به خودروهای سنگین بوده است، گفت: این آمار بسیار قابل توجه است . در بحث تصادفات جرحی هم این عدد به ۹ درصد می‌رسد.

جوانبخت به سهم تغیبر مسیر ناگهانی وسایل نقلیه سنگین در وقوع تصادفات پرداخت و گفت: این تخلف سبب وقوع ۲۱ درصد تصادفات منجر به فوت افراد شده است. همچنین بررسی علت تصادفات فوتی در ۱۰ ماهه سال جاری در پایتخت نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از علت آن‌ها فقط به عدم توجه به جلو بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین خستگی و خواب آلودگی رانندگان، خوردن و آشامیدن، صحبت با تلفن همراه هم از دیگر دلایل تصادفات خودروهای سنگین در شهر تهران است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: رانندگان خودروهای سنگین باید بدانند وقتی در یک معبر بزرگراهی در خارج از شهر تردد می‌کنند، فضا با محدوده‌های بزرگراهی شهری متفاوت است، پس رانندگان باید این تفاوت را بدانند و باید جنس رانندگی خود را تغییر دهند و طبق شرایط درون و برون شهری رانندگی کنند. همچنین ۱۵ درصد از علت تصادفات فوتی ناشی از حرکت با دنده عقب است.

نکته دیگری که درباره خودروهای سنگین وجود دارد حرکت با دنده عقب آنهاست که معمولا بارهایی را جابجا می کنند، خیلی وقت ها حواس آنها نیست و به مسیر آشنایی ندارند و رانندگان خودروهایی که در این مسیر در حال تردد هستند، خیلی متوجه حرکت دنده عقب آنها نمی‌شوند و باعث بروز حوادث ناگوار می‌شود.

به گفته وی، فاصله طولی و عرضی هم یکی دیگر از نکاتی است که رانندگان خودروهای سنگین باید آن را رعایت کنند تا کمتر دچار تصادف شوند.

زمان تصادف خودروهای سنگین

جوانبخت ادامه داد: بیشترین سهم تصادفات خودروهای سنگین در بزرگراه‌ها است.تصادفات شدید خودروهای سنگین بیشتر در بزرگراه‌های آزادگان، جاده مخصوص کرج یا همان بزرگراه شهید لشگری و بزرگراه امام رضا (ع) رخ داده است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پیگیری‌های زیادی از ناحیه پلیس راهور تهران برای روشنایی بخشی از بزرگراه امام رضا (ع) که در حوزه راهور تهران بزرگ قرار دارد، انجام شده است که امیدواریم سازمان‌های دخیل نسبت به افزایش روشنایی قسمت‌هایی که نیاز است اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین زمان وقوع تصادفات خودروهای سنگین از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است، چرا که تردد این خودروها با حرکت خودروهای سنگین یکی می‌شود و ساعت ۸ تا ۱۲ هم به میزان ۲۸ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

 رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در زمینه خودروهای سنگین مطرح است، بحث خستگی و خواب آلودگی رانندگان خودروهای سنگین است که معمولا آنها مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و وقتی به نزدیکی شهرها می‌رسند، خستگی و خواب آلودگی بر آنها چیره می‌شود.

جوانبخت ادامه داد: به دلیل اینکه سایر خودروها و موتورسیکلت ها در نقاط کور این خودروهای سنگین قرار می‌گیرند، رانندگان آن‌ها می‌توانند از سیستم‌های پیشرفته و سنسورهای خوبی که به همین منظور وجود دارد در شیشه‌ها و آیینه بغل استفاده کنند و این نقاظ ضعف و نقاط کور خودروها را با آن وسیله ها به خوبی پوشش دهند.

منبع: اطلاعات انلاین