به گزارش زیرنویس، بحران ناترازی در کنار شایعات افزایش قیمت بنزین و استیضاح وزیر نفت و عدم سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی، مجموعه اخباری است که در این حوزه بسیار تکرار می‌شود. مشخص نیست وزارت نفت چه اقدامی برای عبور از بحران ناترازی کرده اما آنچه شاهد آن هستیم تکرار ناترازی گاز در هر […]

به گزارش زیرنویس، بحران ناترازی در کنار شایعات افزایش قیمت بنزین و استیضاح وزیر نفت و عدم سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی، مجموعه اخباری است که در این حوزه بسیار تکرار می‌شود. مشخص نیست وزارت نفت چه اقدامی برای عبور از بحران ناترازی کرده اما آنچه شاهد آن هستیم تکرار ناترازی گاز در هر زمستان است که آینده خطرناکی را به دنبال دارد.

حسین حسین‌زاده ، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی، درباره جایگاه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز در بودجه سال آینده به «انتخاب» گفت: مجلس در چند وقت اخیر درگیر برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ بود. در این برنامه و لایحه بودجه، مبلغ بسیار خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه میادین مشترک نفت و گاز و بازگذاشتن دست سرمایه‌گذار مطرح شده است. همچنین بحث‌های ذخیره‌سازی گاز و بحث ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی اعداد بسیار خوبی در نظر گرفته شده است. امیدوار هستیم این بودجه‌ها جنبه عملیاتی به خود بگیرد. در حال حاضر و در فضای اجرا، وزارت نفت و شرکت ملی نفت و پخش و پالایش فعالیت‌های خوبی داشته‌اند اما آنچه برای مجلس مهم است، استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی برای توسعه میادین است که باید وزارت نفت و دیگر مجموعه‌ها نسبت به آن اقدام کنند.

وی در ادامه درباره احتمال گران شدن بنزین اشاره کرد: در بنزین آن چیزیکه دولت بار‌ها اعلام کرده عدم تغییر قیمت است. ما در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم چیزی درباره افزایش بنزین نیاوردیم. حتی ما مبلغی برای تهاتر با پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در نظر گرفتیم که کارشان آسان‌تر شود. اینکه در فضا‌های عمومی بحث ۳ نرخی شدن مطرح می‌شود؛ با آنچه ما در مجلس مصوب کردیم و وزیر نفت و شرکت ملی پخش و کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مطرح کردند، عدم افزایش قیمت بنزین در سال آینده است.

او افزود: درباره استیضاح وزیر نفت چیزی نشنیدم و مشخص نیست این خبر از سوی کدام نمایندگان است.

حسین‌زاده درباره بحران ناترازی و عدم شایسته سالاری در وزارت نفت گفت: موضوع ناترازی مفصل است؛ ناترازی عوامل مختلفی دارد. سازمان بهینه‌سازی، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت راه و… باید در قالب یک کارگروه به ریاست معاون اول رئیس جمهور دور هم جمع شوند و بحث بهینه‌سازی را به جدیت پیگیری کنند. من بار‌ها گفته‌ام که امروزه هر دلار سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی، معادل ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری در تولید است. الان متولی بهینه‌سازی در کشور کیست؟ بهینه‌سازی شامل شهرداری و سازمان عمران و… هم می‌شود. هدررفت انرژی که در حوزه وزارت نفت و نیرو وجود دارد یا بحث فشارافزایی پارس جنوبی، این امر را لازم می‌کند که به شکل متحد درباره بهینه‌سازی فعالیت شود. اگر این روند ادامه یابد و گفتار درمانی کنیم؛ سال ۱۴۰۵ بحرانی از انرژی کشور را در برمی گیرد که مسائل مختلفی مانند بنزین و گازئیل و گاز، گریبان گیر مجلس و دولت می‌شود. تهی شدن از افراد کاردان و متخصص و سیاسی شدن وزارت نفت، عمده دلیل این وضعیت است.

او افزود: سال ۹۶ همین موقع ۴ میلیون بشکه نفت تولید داشتیم و صادرکننده بنزین بودیم، الان واردکننده بنزین هستیم. بنابراین سیاسی کاری و خودی و غیرخودی کردن و بی انگیزگی پرسنل نفت به خاطر رفتار‌های سیاسی با پرسنل عملیاتی که پیشران توسعه اقتصادی کشور هستند، باعث شده حال و روز وزارت نفت به این وضعیت بیوفتد. باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را حل کنیم. بهینه‌سازی و ناترازی یک فرآیند است که طی چند سال ما را به امروز رسانده است. جای افراد کاردان در وزارت نفت خالیست. من به آینده انرژی کشور امیدوار نیستم.

منبع خبر: رکنـا