فقط بوئینگ ۷۴۷ نیست که به بزرگی شهرت دارد، بیگ باد ۷۴۷ – Big Bud ۷۴۷ نیز این‌چنین است؛ البته شاید نه به‌بزرگی یک هواپیمای مسافربری، ولی قطعا بزرگترین تراکتور جهان است.   تراکتور در هر سایز و شکلی که بخواهید هست. برخی از آن‌ها مانند تراکتور JCB Fastrac Two به سرعت سرسام‌آور ۲۴۰ کیلومتر […]

 فقط بوئینگ ۷۴۷ نیست که به بزرگی شهرت دارد، بیگ باد ۷۴۷ – Big Bud ۷۴۷ نیز این‌چنین است؛ البته شاید نه به‌بزرگی یک هواپیمای مسافربری، ولی قطعا بزرگترین تراکتور جهان است.

 

تراکتور در هر سایز و شکلی که بخواهید هست. برخی از آن‌ها مانند تراکتور JCB Fastrac Two به سرعت سرسام‌آور ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسند و برخی دیگر فقط ماشین‌‌آلات سنگین کشاورزی هستند. بیگ باد ۷۴۷ هم به همین دسته تعلق دارد و خود را به عنوان بزرگترین تراکتور جهان شناسانده است.

 

این غول بی شاخ و دم، بزرگترین تراکتور جهان است

 

این تراکتور که سال ۱۹۷۷ در مونتانای آمریکا ساخته شد، در واقع یک نسخه کاستوم و دست‌ساز از تراکتورهای سری BigBud است؛ بنابراین فقط یکی از آن وجود دارد. با ارتفاعی حدود ۴۲۶ سانتی‌متر و طول حدودا ۸۲۳ سانتی‌متری، این غول بی‌شاخ و دم بیش از ۴۵ تُن وزن و موتوری به قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار دارد. با توجه به کاستوم بودن، شاید پرهزینه‌ترین تراکتور ساخته شده در دنیا هم باشد.

در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، بیگ باد بهترین دستگاه شخم‌زنی بود که می‌توانستید پیدا کنید؛ با توانایی رسیدن به عمقی از زمین که برای سایر تراکتورها دست‌نیافتنی بود. بیگ باد افسانه‌ای ما ۱۱ سال را در مزارع پنبه کالیفرنیا گذراند و سپس به فلوریدا نقل مکان کرد؛ پیش از آنکه در سال ۲۰۰۹ به سرزمین مادری خود، مونتانا بازگردد.

در آن دوران با کمبود تایرهای ۹۶ اینچی، بیگ باد ناگزیر به بازنشستگی پیش از موعد شد و از آن پس، در چندین موزه به نمایش در آمد تا برای تراکتوردوستان دلربایی کند. سال ۲۰۲۰ اما لاستیک‌های جدیدی برای آن تهیه شد و دوباره به مزرعه‌ بازگشت. داستان بزرگترین تراکتور جهان هنوز به پایان نرسیده است.

بازگشت بیگ باد؛ هر چند نصفه و نیمه!

شاید بیگ باد، دوران اوج خود را سپری کرده باشد؛ ولی خط تولید آن اخیرا دوباره به‌راه افتاد. دو کمپانی Big Equipment و Rome Agriculture Equipment در رویداد Con Expo ۲۰۲۳ که مکانی برای نمایش و فروش ماشین‌آلات سنگین بود، از تولید مجدد تراکتورهای سری Big Bud خبر دادند؛ نخستین بار از سال ۱۹۹۱ میلادی!

البته تراکتورهای جدید، ابهت و عظمت ۷۴۷ را ندارد. وزن آن‌ها کمی بیش از ۳۰ تن و قدرت موتورشان بین ۶۴۰ تا ۷۵۰ اسب بخار است. در مقابل بیگ باد افسانه‌ای، این اعداد اصلا چشمگیر نیستند؛ ولی در هر صورت مدل‌های جدید می‌توانند عصای دست کشاورزانی باشند که نیازمند تراکتورهای بزرگ هستند.

نکته مهم این که کمپانی سازنده به کشاورزان اطمینان داده امکان تعمیر تراکتورهای جدید در مزارع آن‌ها وجود خواهد داشت. این در حالی است که سری اورجینال بیگ باد با وجود محبوبیت بالا نزد کشاورزان، معمولا خیلی زود معیوب می‌شد و تعمیر آن‌ها دردسر زیادی داشت.

گجت نیوز

+