به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، «کارزار»، پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا، پیش از این هم کارزارهایی مرتبط با موضوع اینترنت را به‌راه انداخته و در جدیدترین نمونه از کارزارهای خود در این زمینه، کارزار «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» را آغاز کرده است. این کارزار وضعیت اینترنت کشور را متأثر از فیلترینگ گسترده، […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، «کارزار»، پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا، پیش از این هم کارزارهایی مرتبط با موضوع اینترنت را به‌راه انداخته و در جدیدترین نمونه از کارزارهای خود در این زمینه، کارزار «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» را آغاز کرده است.

این کارزار وضعیت اینترنت کشور را متأثر از فیلترینگ گسترده، اختلالات مستمر و سرعت پایین «فاجعه‌بار» خوانده و اعتقاد دارد این شرایط حق دسترسی آزاد به اینترنت، به‌عنوان یک حق شهروندی، را نقض کرده است.

در ابتدای متن این کارزار آمده است: «همانطور که در گزارش انجمن تجارت الکترونیک آمده است، وضعیت اینترنت ایران بیشترین شباهت را با کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته دارد، اما تفاوت اصلی در خودخواسته بودن این شرایط برای ایران است. خودخواسته به این معنی که بخش قابل توجهی از مشکلات اینترنت کشور از فیلترینگ و محدودیت‌های آن تا سرعت و اختلالات گسترده نه به دلیل مشکل در توسعه‌ی زیرساخت‌ها که به سیاست‌گذاری‌ها، اقدامات مدیریتی و اعمال قوانین به‌وجود آمده است. در نهایت گلاویز شدن شهروندان و کسب‌وکارهای ایرانی با یکی از ناامن‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین اینترنت‌های دنیا، مرگ تدریجی رویای توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال و یونیکورن‌های دانش‌بنیان را رقم می‌زند.»

کارزار اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در کشور کلید خورد!

در متن این کارزار با بیان این که «ما امضاکنندگان این کارزار، تمام نهادهای سیاستگذاری، تقنینی و اجرایی را مسئول فیلترینگ، اختلالات و سرعت پایین اینترنت در ایران می‌دانیم» و با ارجاع به گزارش انجمن تجارت الکترونیک، سه گام اجرایی برای بهبود وضعیت اینترنت مطرح شده است: رفع محدودیت‌ها، رفع اختلالات و بهبود سرعت.

در گام اول، یعنی رفع محدودیت‌ها، این کارزار خواستار آن است که حق دسترسی به اینترنت بین‌الملل به عنوان حقوق غیرقابل سلب شهروندی به‌رسمیت شناخته شود و قوانین فیلترینگ، مانند فیلترینگ هوشمند، ممنوعیت مسدودیت بر اساس IP یا یک سرویس‌دهنده به صورت سراسری و… اصلاح شوند.

اصلاح ساختار کمیته مصادیق مجرمانه، تعهد بر شفافیت، امکان پیگیری و شکایت در رابطه با فیلترینگ یک سایت یا IP، بازنگری در لیست سایت‌های فیلتر شده به صورت دوره‌ای در فرایندی شفاف و قابل پیگیری، منسوخ کردن دستور Iran Access کردن وب‌سایت‌های دولتی و ممنوعیت ایجاد محدودیت جغرافیایی مستمر و… دیگر درخواست‌هایی است که این کارزار درباره رفع محدودیت‌ها دارد.

در خصوص رفع اختلالات نیز مواردی مانند «بهبود معماری فنی و ایجاد افزونگی در تمام بخش‌های تأمین پهنای باند در کشور»، «اعلام برنامه‌ بهبود معماری، گزارش شفاف حوادث و جلسات Post Mortem پس از هر حادثه‌ای که تأثیر بیش از ۲۰ درصد روی اینترنت کشور داشته است» و «رفع اختلالات گزارش شده، فعالسازی مجدد سامانه‌های شفافیت و گزارش برخط ترافیک (Tehran-IX)» مطرح شده است.

در مورد بهبود سرعت نیز امضاکنندگان این کارزار خواستار مواردی مانند «گزارش شفاف از وضعیت پهنای باند بین‌المللی، میانگین سرعت و تأخیر کاربران ایرانی و برنامه‌ریزی برای توسعه پهنای باند بین‌الملل»، «کاهش قیمت پهنای باند بین‌الملل از طریق کاهش قیمت تمام شده و کاهش سود شرکت ارتباطات زیرساخت یا ایجاد راهکارهای جایگزین»، «کاهش هزینه‌های فیلترینگ از طریق اصلاح معماری، اصلاح سازوکارهای پرهزینه و ناکارآمد فیلترینگ هوشمند و حذف تجهیزات فیلترینگ از ارتباطات داخل کشور» و «ادامه حمایت‌ها در راستای گسترش فیبر نوری و توسعه ۵G» شده‌اند.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین