به گزارش زیرنویس – مرکز آمار ایران با انتشار جزییات نرخ تورم در بهمن ۱۴۰۲ خبر داد که نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۵.۸ درصد و سالانه به ۴۲.۵ درصد رسیده که اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال آینده احتمال اینکه نرخ تورم روند نزولی را تجربه کند، وجود دارد. این گزارش […]

- تورم پایان سال چند درصد می شود؟

به گزارش زیرنویس – مرکز آمار ایران با انتشار جزییات نرخ تورم در بهمن ۱۴۰۲ خبر داد که نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۵.۸ درصد و سالانه به ۴۲.۵ درصد رسیده که اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال آینده احتمال اینکه نرخ تورم روند نزولی را تجربه کند، وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم ماهانه در سال جاری همواره بالای ۲ درصد در نوسان بوده و برای اولین بار در طول ۲ سال اخیر است که به ۱.۴ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم برای نخستین بار در طول ۲۲ ماهه گذشته به کف رسیده است. با این حال بانک مرکزی انتظار داشت که نرخ تورم در پایان امسال به محدوده ۳۰ درصد برسد حال آنکه مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال به ۳۵.۸ درصد و نرخ تورم سالانه به ۴۲.۵ درصد رسیده که با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم سال جاری در پایان امسال در محدوده ۴۰ درصد باقی بماند.

نبض تورم در استان‌ها
به گزارش همشهری آنلاین،برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهمن امسال کمترین نرخ تورم سالانه را به ترتیب در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان، بوشهر، زنجان، مازندران، فارس، کرمان و گلستان ثبت شده که فشار تورم در این استان‌ها کمتر از نرخ تورم میانگین کل کشور بوده است. با این حال در شرایطی که شهروندان ساکن استان تهران نرخ تورم ۳۷.۷ درصدی را در بهمن تجربه کرده‌اند، نرخ تورم سالانه در استان یزد همچنان بالاترین رقم به میزان ۵۲.۹ درصد گزارش شده و بقیه استان‌های کشور هم فشار تورم بالاتر از میانگین کل کشور را شاهد بوده‌اند.

تورم خوراکی‌ها منفی شد
مرکز آمار ایران می‌گوید: شاخص ماهانه تورم گروه کالاهای خوراکی در بهمن‌ماه امسال منفی بوده، هرچند که میانگین قیمت ماهی‌ها رشد ۳.۵ درصد، میوه و خشکبار ۱.۳ درصد را تجربه کرده اما رشد قیمت ماهانه سبزی‌ها و حبوبات به میزان ۵.۹ درصد منفی بوده است. بالاترین نرخ تورم ماهانه در گروه‌های کالایی در بهمن را قیمت خودرو و وسایل نقلیه به میزان ۵.۶ درصد تجربه کرده و پس از آن رشد بهای ماهانه اجاره‌بها بوده که با تورم ماهانه ۲.۹ درصد مواجه شده است.

گفتنی است که بالاترین نرخ تورم ماهانه در گروه‌های کالایی در بهمن را قیمت خودرو و وسایل نقلیه به میزان ۵.۶ درصد تجربه کرده و پس از آن رشد بهای ماهانه اجاره‌بها بوده که با تورم ماهانه ۲.۹ درصد مواجه شده است.

۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین