به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال شامگاه جمعه به منظور برگزاری نخستین دیدار خود در پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا به مصاف قطر رفت. این دیدار که در سالن زنده یاد محمود مشحون برگزار شد با برتری ملی پوشان کشورمان همراه بود اما در شرایطی که قطری ها با برتری در دو کوارتر (دوم […]

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی بسکتبال شامگاه جمعه به منظور برگزاری نخستین دیدار خود در پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا به مصاف قطر رفت. این دیدار که در سالن زنده یاد محمود مشحون برگزار شد با برتری ملی پوشان کشورمان همراه بود اما در شرایطی که قطری ها با برتری در دو کوارتر (دوم و سوم) و رقابت نزدیک در کوارتر پایانی باعث تساوی بازی (۶۷ به ۶۷) در وقت قانونی شدند و در نهایت هم تنها با دو اختلاف امتیاز و با نتیجه ۷۶ بر ۷۴ بازی را واگذار کردند.

این نتیجه در حالی رقم خورد که بسکتبال قطر اصلا در حد و اندازه ایران نیست با این حال علی توفیق کارشناس و مربی بسکتبال پیش از بازی، هشدار داده بود که قطری های می توانند به واسطه در اختیار گرفتن بازیکنان تبعه باعث غافلگیری تیم ایران شوند. اتفاقی که خیلی محسوس رقم خورد و البته خطر آن از بیخ گوش ایران رد شد.

این کارشناس تاکید دارد که قطری ها شبی رویارویی در تهران داشتند که با گل شدن همه پرتاب های پیرامونی آنها همراه بود اما وی در عین حال به برخی کاستی ها در تیم ایران اشاره دارد که در نزدیک شدن رقابت قطر با ایران بی تاثیر نبود و از جمله بی انگیزگی بازیکنان تعویضی!

ایران – قطر برای تماشاگر جذاب بود برای ما نه

علی توفیق در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه رقابت دو تیم ملی ایران و قطر تماشاگر پسند بود، گفت: بازی برای تماشاگران جذاب بود اما برای ما اصلا دلچسب نبود. انتظار می رفت تیم ملی ایران مقابل قطر که همیشه مغلوب ما بوده است با صلابت تر بازی می کرد.

امتیاز گرفتیم اما نه آنطور که انتظار می رفت

وی با اشاره به این اصطلاح که «وقتی در جنگ پیروزی شوی، کسی نمی پرسد چطور»، ادامه داد: البته نتیجه و امتیاز کامل بازی مهم بود که خوشبختانه از آن ایران شد اما به هر حال جریان بازی آنطور که باید، پیش نرفت.

قطری ها شب رویایی داشتند

این کارشناس بسکتبال با تاکید بر اینکه قطری ها یک شب رویایی مقابل ایران داشتند، تصریح کرد: بازیکنان قطر در منطقه بازی رنگی بسیار خوب کار کردند و همه پرتاب های پیرامونی را به امتیاز تبدیل کردند. هر یک از بازیکنان قطر که برای پرتاب سه امتیازی اقدام می کرد، آن را به ثمر می رساند و همین باعث شد بعد از شروع طوفانی تیم ایران، بازی خیلی نزدیک پیش برود.

بررسی عملکرد تیم ملی بسکتبال مقابل قطر

تمجید از ترکیب اولیه

توفیق با اشاره به ترکیب اولیه ای که «هاکان دمیر» برای آغاز دیدار برابر قطر وارد زمین کرد، گفت: ترکیب اولیه خوب بود. سه بازیکن شهرداری گرگان یعنی سالار منجی، ارسلان کاظمی و نوید رضایی فر در این ترکیب قرار داشتند. این بازیکنان برای ارتباط با هم در زمین بازی، آمادگی ذهنی خوبی داشتند و در بازی دو نفره و سه نفره موفق عمل کردند. بهنام یخچالی از پرتاب های پیرامونی خوب امتیاز گرفت و حضور سجاد مشایخیِ جسور هم کمک کرد تا ایران شروعی طوفانی و خوب در کوارتر اول داشته باشد.

تغییراتی که ریتم را بر هم زد

این مربی بسکتبال تاکید کرد: تغیرات و جابه جایی بازیکنان اما تیم ملی بسکتبال را از ریتم خوبی که در آغاز بازی داشت، خارج کرد. این شد که قطری ها با اتکا به پرتاب های سه امتیازی موفق خود توانستند به ما برسند، دو کوارتر را بگیرند و در کوارتر پایانی هم خیلی نزدیک پیش بروند.

بازیکنان تعویضی بی انگیزه بودند

«یعنی تعویض ها اشتباه بود؟»، وی در پاسخ به این پرسش گفت:اینطور بگویم که وقتی بازیکن تعویضی وارد زمین می شد در شرایط بازی نبود. بعضا بازیکنانی که اتفاقا روی آنها سرمایه گذاری هم شده است، وقتی وارد زمین شدند، انگیزه لازم را نداشتند. اینکه دلیل این موضوع چه بوده را نمی دانم. به هر حال یک عامل درونی یا بیرونی باعث آن شده است.

بازیکن باید در شرایط ایده آل روانی بازی کند

توفیق در عین حال تاکید کرد: به نظر البته مهمترین عامل خود بازیکن است و اینکه بخواهد خودش را در شرایط بازی قرار دهد. اینکه هر زمان وارد زمین شد، در شرایط ایده آل روانی خواسته مربیان را اجرا کند.

هندی ها باهوش هستند اما شانس برد ایران بیشتر است

این کارشناس بسکتبال در مورد دیدار با هند که روز دوشنبه در دهلی نو برگزار می شود نیز گفت: هندی ها همیشه مقابل ایران بازنده بودند اما آنها نسبت به قطری ها ضریب هوشی بالاتری دارند. هند یکی دو بازیکن با سابقه در ترکیب خود دارد. در مجموع بازی خوبی را پیش بینی می کنم که شانس برد ما خیلی بیشتر است.

منبع: مـهر