بهترین صدای زنگ موبایل برای بیدارشدن چیست؟
بهترین صدای زنگ موبایل برای بیدارشدن چیست؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، بسیاری از ما صبح‌ها با زنگ موبایلی که کوک کرده‌ایم از خواب بیدار می‌شویم. این زنگ‌ها اغلب ولی صدای آزاردهنده‌ای دارند، به نحوی که از شنیدن‌ بی‌موقعشان در وقت دیگری از روز مضطرب می‌شویم. اما این افرادی که ملودی‌های ساعت زنگ‌دار ما را می‌سازند چه کسانی هستند؟ آیا آنها انسان‌های مردم‌آزاری […]

- بهترین صدای زنگ موبایل برای بیدارشدن چیست؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، بسیاری از ما صبح‌ها با زنگ موبایلی که کوک کرده‌ایم از خواب بیدار می‌شویم. این زنگ‌ها اغلب ولی صدای آزاردهنده‌ای دارند، به نحوی که از شنیدن‌ بی‌موقعشان در وقت دیگری از روز مضطرب می‌شویم.

اما این افرادی که ملودی‌های ساعت زنگ‌دار ما را می‌سازند چه کسانی هستند؟ آیا آنها انسان‌های مردم‌آزاری هستند که از بیدار کردن بقیه با آهنگ‌های گوش‌خراش و تهاجمی لذت می‌برند؟ ممکن است این طور تصور شود که بیدار شدن با این نوع زنگ‌های هشدارآمیز ما را در صبح هوشیارتر می‌کند و به همین خاطر شاید ارزشش را داشته باشد. محققان اما درست برعکس این را می‌گویند.

پژوهشگران استرالیایی برای تعیین بهترین راه بیدار شدن دست به تحقیقی جدید زدند و دریافتند که آلارم‌های ملایم و آهنگین افراد را در صبح به طور موثرتری از حالت خواب‌آلودگی خارج می‌کند، در حالی که بوق‌ها و زنگ‌های هشدار تند شما را بی‌حال‌تر می‌کند.

برای انجام این تحقیق دکتر استوارت مک فارلین از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن و همکارانش ابتدا ۵۰ شرکت‌کننده را برای تکمیل یک نظرسنجی در مورد زنگ بیدارباش و شرح وضعیت خواب صبحگاهی انتخاب کردند. هر فرد نوع آهنگ انتخابی‌اش را برای بیدار شدن مشخص کرد و همچنین سطح هوشیاری و خواب‌آلودگی خود را بر اساس معیارهای استاندارد در اختیار تیم ارزیاب مطالعه قرار داد.

بنا بر نتایج این مطالعه که در نشریه علمی «Plos One» منتشر شده است، زنگ‌های تند می‌تواند در اول صبح استرس زیادی را در سراسر بدن ایجاد کند. بیدار شدن با صدایی که خیلی بلند است ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و بنابراین حتی اگر یک خواب شبانه خوب هم داشته باشید، یک بیدار شدن ناگهانی می‌تواند روزتان را خراب کند و نتیجه معکوس بدهد. استوارت مک فارلین از نویسندگان این مطالعه در این باره می‌گوید خواب‌آلودگی صبحگاهی، که به عنوان «اینرسی خواب» نیز شناخته می‌شود، یک مشکل جدی در دنیای شلوغ ۲۴ ساعته ما است.

او اضافه می‌کند: «اگر به درستی از خواب بیدار نشوید، عملکرد کاری شما تا چهار ساعت ممکن است مختل شود و این می‌تواند منجر به عواقب بدتر و بزرگ بعدی شود».

یورونیوز گزارش داد: پس چه آهنگی را باید برای زنگ موبایل به هنگام بیدار شدن‌ تنظیم کنید؟ محققان می‌گویند بهتر است از بوق، بیپ و انواع آلارم های تند و خشونت‌آمیز اجتناب شود. این صداها احتمالاً فعالیت مغز ما را مختل کرده و ما را به خوبی بیدار نمی‌کنند.

نویسندگان این مطالعه در مقاله خود آورده‌اند که در عوض این زنگ‌های تند و هشداردهنده «صدای ملودیک‌تر، نظیر آهنگ ‘ارتعاشات خوب’ از گروه بیچ‌بویز یا آهنگ ‘نزدیک به من’ از گروه کیور، می‌تواند به ما کمک کند تا به‌طور مؤثرتری روند بیدار شدن را طی کنیم.»

منبع: اطلاعات انلاین