به گزارش زیرنویس، با نزدیک شدن به ماه رمضان نگرانی از زلزله قیمت‌ها در بین مردمی که خود را آماده حضور در این ماه پُر فیض کرده اند، ایجاد شده است.طبق سنوات سال‌های گذشته همراه قیمت گوشت، مرغ، برنج و شکر، خرما و سایر اقلام خوراکی مورد استفاده بیشتر در این ماه (رمضان) نیز با […]

به گزارش زیرنویس، با نزدیک شدن به ماه رمضان نگرانی از زلزله قیمت‌ها در بین مردمی که خود را آماده حضور در این ماه پُر فیض کرده اند، ایجاد شده است.طبق سنوات سال‌های گذشته همراه قیمت گوشت، مرغ، برنج و شکر، خرما و سایر اقلام خوراکی مورد استفاده بیشتر در این ماه (رمضان) نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

خرما یکی از پُر مصرف‌ترین مواد غذایی در ماه مبارک رمضان است که با توجه به تولید مناسب و انبوه این ماده مغذی، گرانی آن طعم دهان روزه داران را تلخ می‌کند. در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلو خرما در بازار مصرف ۷۵ هزار تومان و حداکثر آن به کیلویی ۳۵۰ هزار تومان رسیده است که حتی حداقل ترین قیمت با کیفیت بسیار پایین محصول برای مردم روزه دار بسیار گران تمام می شود. در کل به طور متوسط خرما کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به سفره رمضان مردم می‌رسد!

به گزارش اقتصاد ۲۴، هر چند که هرسال از عدم افزایش قیمت خرما در این ماه خبرهای زیادی شنیده می‌شود، اما قیمت خرما در بازار و مقایسه آن با ماه‌های گذشته نشان از رشد قیمت خرما در ماه رمضان دارد. در همین رابطه محسن رشید فرخی، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: خرما در بازار ماه رمضان از سوی تولید کننده و توزیع کننده گران نمی‌شود بلکه در این بین عده‌ای سود جو آن هم در زمان‌های خاص و مورد نیاز مصرف کننده، اقدام به جو سازی و گرانی می‌کنند.

به گفته فرخی؛ زمانی که در مورد قیمت در مبدا برای خرما صحبت می‌کنیم منظور قیمتی است که از کشاورزان خریداری می‌شود. در خصوص گران فروشی خرما در سطح شهر مسئولان امر و تعزیرات باید چاره اندیشی کنند. دلالان خرما را در مبدا با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمتی که در بازار عرضه می‌شود خریداری می‌کنند و متاسفانه هیچ کسی جلوی حضور دلالان در بازار خرما را نمی‌گیرد و همین باعث ایجاد نوسان قیمت در بازار این محصول می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه خرما به اندازه کافی ذخیره شده است دستوری خلق الساعه مبنی بر اخذ عوارض ۵۰ درصدی برای صادرات خرما ابلاغ شده است؛ این موضوع به جد به معیشت کشاورزان آسیب می‌زند. همچنین انجمن بارها اعلام کرده است که با نظارت بر قیمت خرما در مقصد و عرضه مستقیم هیچ مشکلی برای تامین خرمای ماه رمضان پیش نخواهد آمد.

فرخی تاکید کرد: اینگونه دستورالعمل‌های تهاجمی می‌تواند ضرر و زیان‌های هنگفتی را به اقتصاد کشور وارد کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر کشاورزان حجم خرمای دپو شده در سردخانه‌های مراکز ذخیره است. هم اکنون حدود ۵۰ درصد از خرمای کشور در سردخانه‌ها ذخیره شده و اگر به صادرات این محصول لطمه‌ای وارد شود، آن‌ها تا سال آینده نیز باید در سردخانه‌ها بمانند.

منبع: خبرآنلاین

منبع خبر: رکنـا