به گزارش زیرنویس ،آمار قتل، نزاع، سرقت همسرآزاری و کودک‌آزاری در سال‌های اخیر، روند افزایشی را طی کرده است. وضعیتی که جامعه‌شناسان نسبت به آن بارها انتقاد کرده و هشدار داده‌اند. تجارت نیوز در خبری نوشت:این گزارش بر مبنای عدد و رقم است. اعدادی که هر کدام از آنها زنگ هشدار نسبت به خشونتی است […]

- افزایش آمار سرقت و نزاع؛ سهم ۹۷ درصدی زنان در معاینات همسرآزاری

به گزارش زیرنویس ،آمار قتل، نزاع، سرقت همسرآزاری و کودک‌آزاری در سال‌های اخیر، روند افزایشی را طی کرده است. وضعیتی که جامعه‌شناسان نسبت به آن بارها انتقاد کرده و هشدار داده‌اند.

تجارت نیوز در خبری نوشت:این گزارش بر مبنای عدد و رقم است. اعدادی که هر کدام از آنها زنگ هشدار نسبت به خشونتی است که در پستوی خانه‌ها و در کوچه و خیابان پیش روی عموم مردم اتفاق می‌افتد.

مرکز آمار ایران به تفکیک آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور را منتشر کرده است. آماری که آیینه‌ای است تمام عیار از جامعه پردرد ایران؛ از قتل عمد گرفته تا نزاع‌ و درگیری‌هایی که گاه با یک مسئله ساده و کوچک صورت می‌گیرد. گویی یک جرقه لازم است تا خشم فروخفته در برخی افراد فوران کند. حالا این خشم می‌تواند ناشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی باشد یا ناشی از شرایط سیاسی و آنچه جامعه به طور کلی تجربه می‌کند.

افزایش ۷ درصدی نزاع جسمانی در ۶ سال

بنا بر داده‌های مرکز آمار ایران، ۵۵۳ هزار و ۸۳۱ مورد نزاع جسمانی در سال ۱۳۹۶ ثبت شد. در سال‌های بعد روند افزایشی را طی کرد و در نهایت به ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ مورد در سال ۱۴۰۱ رسید. بر این اساس، آمار نزاع جسمانی طی ۶ سال حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

در بخش دیگری از داده‌های مرکز آمار ایران به وضعیت نزاع روانی پرداخته شده است. تعداد نزاع روانی، ۲۸۰ مورد در سال ۱۳۹۶ بود و در سال گذشته به ۱۰۲۵ مورد رسید. البته این مرکز، تعریف دقیقی از نزاع روانی نداده است. مشخص نیست دقیقا چه مواردی مشمول نزاع روانی می‌شود.

عداد نزاع فردی ثبت‌شده در سال ۱۳۹۶ نیز ۶۵۴ هزار و ۲۴۵ مورد و نزاع دسته‌جمعی هم ۶ هزار و ۲۴۲ مورد بود. آمارهای سال گذشته و سال جاری در این مورد منتشر نشده است، اما در سال ۱۴۰۰، آمار نزاع فردی و دسته‌جمعی به ترتیب ۶۱۵ هزار و ۳۸۷ مورد و ۶ هزار و ۸۱۸ مورد بود.

آنطور که این آمارها نشان می‌دهد، نزاع فردی و دسته‌جمعی در ۶ سال گذشته کاهش یا افزایش چشمگیری نداشته است.

سهم ۹۷ درصدی زنان در معاینات همسرآزاری

معاینات همسرآزاری نیز در در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، ۸۱ هزار و ۷۲۹ مورد در سال ۱۳۹۶ بود. از این میان، ۷۷ هزار و ۵۹ مورد از این موارد مربوط به زنان بود. به عبارتی زنان با سهم بیش از ۹۴ درصدی بیشتر مورد همسرآزاری قرار گرفتند.

در سال گذشته نیز ۷۱ هزار و ۴۳۱ مورد همسرآزاری ثبت شد که باز هم زنان با سهم ۹۷ درصدی بیشتر مورد همسرآزاری قرار گرفتند.

افزایش ۵۱ درصدی سرقت طی ۵ سال

آمارهای جدیدی از وضعیت سرقت، قتل و کودک‌آزاری در کشور منتشر نشده است، اما می‌توان با تکیه بر آمارهای قبلی وضعیت را سنجید.

سال ۱۳۹۶ جمعیت ایران حدود ۸۱ میلیون نفر و تعداد سرقت‌های ثبت‌شده ۵۹۷ هزار و ۲۹۵ مورد بود. سال ۱۴۰۰، جمعیت ایران به حدود ۸۴ میلیون نفر و تعداد سرقت‌های ثبت‌شده نیز به ۹۰۳ هزار و ۹۲۹ مورد رسید. به عبارتی آمار سرقت در ایران طی پنج سال بیش از ۵۱ درصد افزایش داشت.

در سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۰۴۰ مورد کودک‌آزاری و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۳۹۰ مورد ثبت شد. البته باید در محاسبات آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله کودک‌آزاری باید این نکته را در نظر داشت که بسیاری از موارد به دلایل فرهنگی و… ثبت رسمی نمی‌شود.

بنا بر تعریف مرکز آمار، کودک‌آزاری، بدرفتاری با کودک شامل سوءاستفاده (مانند اجبار به تکدی‌گری، حمل مواد مخدر، فروش اعضای بدن، فروش کودک)، آزار جسمی، جنسی و روانی کودک، غفلت از کودک و انجام تمام اعمالی که به تشخیص مراجع ذی‌صلاح برای رشد و سلامت کودک مضر است.

۲۳۳۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین