به گزارش خبرنگار مهر، «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری، اظهار کرد: در شهریور سال ۹۹ مجموعه‌ای متشکل از اقشار و احزاب، پایه‌گذاری تشکیلاتی را پیگیری کردند و جامعه روحانیت مبارز این درخواست را مورد استقبال قرار داد؛ در واقع شورای وحدت در اولین عملیات سیاسی خود […]

به گزارش خبرنگار مهر، «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری، اظهار کرد: در شهریور سال ۹۹ مجموعه‌ای متشکل از اقشار و احزاب، پایه‌گذاری تشکیلاتی را پیگیری کردند و جامعه روحانیت مبارز این درخواست را مورد استقبال قرار داد؛ در واقع شورای وحدت در اولین عملیات سیاسی خود یعنی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نقش کلیدی داشت.

وی افزود: شورای وحدت متشکل از احزاب، اقشار و روحانیت است. امروز در سراسر کشور شوراهای وحدت، شورای مرکزی ۲۱ نفره را ساماندهی کردند که توسط پارلمان استان‌ها تشکیل شده و کارهای شورای وحدت را در استان‌ها پیگیری می‌کنند.

سخنگوی شورای وحدت گفت: شورای وحدت معتقد است که باید فهرستی از مسائل کشور را تهیه و مورد بحث و بررسی قرار دهیم. تاکید ما آن است که باید به سرفصل‌های مشترک درباره مشکلات مختلف رسیده و برای رفع آن راهکاری را بیاندیشیم.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات و صرف نظر از نتیجه انتخابات با دعوت از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، بررسی و رفع مشکلات و مسائل کشور را در دستور کار خواهیم داشت.

متکی تاکید کرد: ما معتقدیم که در جایگاه‌هایی که اصل نظام مطرح است مانند انتخابات، ما باید در عرصه حضوری فعال داشته باشیم. ما هیچ انتخاباتی را تحریم نمی‌کنیم و آن را منوط و مشروط به هیچ نتیجه‌ای نمی‌کنیم چراکه مردم نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند.

وی اظهار کرد: هیچ سناریو و طرحی را که منجر به عدم حضور مردم در انتخابات شود، نمی‌پذیریم. در ماه‌های گذشته و در جلسات هیأت عالی شورای وحدت مسائل کشور را بررسی کرده و پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات مطرح کرده‌ایم.

سخنگوی شورای وحدت بیان کرد: ما از نام‌آشنایانی که مسبب وضع موجود بودند، عبور کردیم و سراغ افرادی هر چند ناشناخته رفتیم که درد آشنا به مشکلات باشند و در حوزه‌های مختلف تخصص دارند.

وی ادامه داد: تعداد بانوان لیست شورای وحدت در تهران برای اولین بار به ۷ نفر افزایش یافته است؛ ما نقش بانوان را واقعی، راهبردی و کاربردی برای نظام می‌دانیم.

سخنگوی شورای وحدت گفت: اگر ما این بستر را فراهم نکنیم، طبعاً به ما تحمیل خواهد شد و بنابراین خود ما باید به نقش بانوان در مجلس و قانونگذاری توجه داشته باشیم. جوانان مملو از اندیشه‌های نو هستند و توجه به جوانان و پایین بودن میانگین سنی شورای وحدت نشان‌دهنده آن است که ما به جوانان توجه داریم.

وی افزود: جوان‌ترین فردی که در لیست شورای وحدت حضور دارد، ۳۲ سال سن دارد اما جوان‌بودن وی تنها ویژگی‌اش نیست و این نامزد شورای وحدت، دکترای انرژی هسته‌ای و مخترع است.

متکی تصریح کرد: ما هم نماینده حوزه کارگری و هم نماینده حوزه کارفرمایی را در فهرست خود داریم. شناخت از مسائل کارگری برای رفع مشکلات این قشر بسیار مهم است.

وی افزود: در فهرست خود از بزرگان و روحانیون هم دعوت کردیم. یک روحانی عضو فهرست شورای وحدت، دارای دکترای امنیت ملی است و یک روحانی دیگر هم دکترای اقتصاد دارد. بانکداری و ساختار بانکی و پولی کشورمان، نیاز به تحول دارد. شعار انتخاباتی ما نیز تحول برای زندگی بهتر است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اسم شما در ۴ لیست انتخاباتی وجود دارد در حالی که سخنگوی شورای وحدت هستید، گفت: در هیأت عالی شورای وحدت مطرح شد که نامزدهای شورای وحدت می‌توانند در فهرست‌های دیگر هم باشند و ممانعتی از این حیث برای ما وجود ندارد.

سخنگوی شورای وحدت بیان کرد: یکی از نکات مهمی که در همه مناسبت‌های جمهوری اسلامی مورد توجه جهانیان است، مشارکت مردم است و محور اصلی فرمایشات رهبری مشارکت بالا است. میانگین مشارکت در انتخابات‌های ایران از میانگین مشارکت در کشورهای دیگر بیشتر است. مؤسسات نظرسنجی در بررسی‌های خود بیان می‌کنند که هنوز بروز و ظهور لازم از اراده مردم برای حضور در انتخابات وجود ندارد، اما مردم ما پدیده‌ساز هستند. شاید مردم ما به دلیل مشکلاتی که دارند، مشارکت خود را بروز ندهند اما در میدان و عرصه مردم حضور خود را نشان می‌دهند. مردم ما می‌گویند گله‌مندی‌هایی داریم اما در عرصه‌هایی چون انتخابات و ۲۲ بهمن حضور پیدا می‌کنیم چرا که نظام جمهوری اسلامی خود را دوست دارند.

وی گفت: شایعه‌ای مطرح شده است که ممکن است در روزهای منتهی به انتخابات وضعیت اینترنت مختل شود که لازم می‌دانم به مسؤولان امر و به ویژه وزیر ارتباطات یادآوری کنم که هر چه می‌توانید ظرفیت‌های اینترنت را در این روزها که وقت معرفی نامزدها است، افزایش دهید.

متکی درباره نقش ایران در بهبود وضعیت غزه، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی تبدیل به نسل‌کشی شده است و مردم غزه به صورت شبانه‌روزی کشته می‌شوند و بسیار متاسفیم که سازمان‌های بین‌المللی به وظایف خود عمل نمی‌کنند. نگاه ایران آن است که حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت شأن باید محترم شمرده شود.

وی افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران، دریافت واقعیت‌های صحنه توسط طرف‌های مختلف است و اسرائیل باید این واقعیت را بپذیرد که دوران بزن دررو به اتمام رسیده است. طوفان‌الاقصی نشان داد که همه چیز تحت کنترل رژیم صهیونیستی نیست و تصویرسازی‌های این رژیم از قدرتش واقعی نیست. همان گونه که در پایان جنگ ۳۳ روزه اسرائیلی‌ها واقعیت صحنه و آتش بس را پذیرفتند، در غزه هم با پذیرش آتش بس و پایان این جنگ دیگر نتانیاهو قادر به ادامه حیات سیاسی خود نخواهد بود.

وی گفت: بنده در مصاحبه‌ها عرض کردم که ضمن انقلابی دانستن مواضع بسیاری از نمایندگان مجلس، عملکرد مجلس یازدهم را قابل دفاع نمی‌دانم. در این سه و سال و نیم که مجلس یازدهم روی کار بود، بیش از ۲۰ هزار تومان به قیمت دلار اضافه و گرانی‌ها افزایش یافت. ما شعار تحول را مطرح کردیم و معتقدیم که مجلس جدید باید برای رفع مشکلات برنامه داشته باشد. اگر دوستان ما در شورای وحدت وارد مجلس شدند، بر اساس خرد و تصمیم جمعی سه وظیفه اصلی درباره اعلام نظر درباره طرح‌ها و لوایح، رأی اعتمادها و نظارت‌ها را دنبال خواهیم کرد.

متکی متذکر شد: انتقاد دیگر ما به مجلس یازدهم درباره رأیی بود که در ابتدای دولت سیزدهم به وزرای پیشنهادی این دولت داد. حداقل معرفی ۱۰ وزیر کلیدی کابینه باید با بررسی کارنامه آنان انجام می‌شد، اما این اتفاق نیافتاد و تا شب آخر و شب قبل از رأی اعتماد مدام تغییر می‌کردند. انتقاد ما رأی اعتماد دادن به وزرایی بود که برخی از آنان مدت مدیریتی خیلی کوتاهی داشتند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما به مجلس دوازدهم راه پیدا کنید آیا برای ریاست مجلس با افرادی چون محمدباقر قالیباف رقابت می‌کنید، گفت: فراکسیون شورای وحدت با مشورت با سایر نمایندگان مجلس دوازدهم درباره مباحثی چون تعیین اعضای هیأت رئیسه مجلس تصمیم‌گیری خواهد کرد و بنابراین هیچ طرحی از الان در این زمینه نداریم.

متکی گفت: اقتصاد ایران به مثابه طفلی است که در چنگ دولت است. مشکل نظام ما اقتصاد دولتی است و در عرف دنیا، ۸۰ درصد اقتصاد دست مردم و بخش خصوصی و فقط ۲۰ درصد دست دولت است، اما این نسبت در کشور ما برعکس است. تاکید شورای وحدت آن است که باید به سمت خصوصی سازی حرکت کنیم. در حوزه صنعت دفاعی به خودکفایی رسیدیم و ۳۰ سال است که با استفاده از مدیران کارآمد به این مرتبه از خودکفایی دست یافته‌ایم. شهید تهرانی مقدم مدیری بود که تحت فرماندهی مقام معظم رهبری صنعت دفاعی کشور را به این مرحله رساند. ما باید به خودباوری و ما می‌توانیم توجه ویژه داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما به اقدام مجلس یازدهم مبنی بر بررسی لایحه عفاف و حجاب در پستو و یک کمیسیونی ویژه مخالف بوده و معتقدیم که باید این لایحه به صورت علنی بررسی و تعیین تکلیف می‌شد.

سخنگوی شورای وحدت تصریح کرد: شورای ائتلاف و جبهه پایداری از همه جدا نبودند و نیستند، در این جریان برخی سهمیه داشتند و لیست خود را بستند. تفاوت لیست‌ها و مجموعه‌های وارد شده به انتخابات را به تقسیم شدن آرا نمی‌دانیم، بلکه هدف ما نتیجه ملی و مشارکت بالا است، پس از نظر ما تفاوت ندارد که از کدام لیست افراد به مجلس می‌روند ولی مهمترین موضوع برای ما اخلاق انتخاباتی است.

متکی بیان کرد: وقتی لیست خود را بستیم بعد از آن از جریان‌های مختلف با افراد لیست ما تماس گرفته شد که از لیست شورای وحدت بیرون بیایید که این کار بسیار ناشایست بود، این را بگویم که حال و هوای شهر ما خوب نیست و سیاسیون این حال و هوای شهری را سردتر نکنند. ما از شفافیت حمایت می‌کنیم و خواستار آن هستیم.

منبع: مـهر