فرض کنید که شما هیچ شناختی از تیم‌ها یا لیگ یک کشور ندارید. تازه وارد آن کشور شدید و متوجه می‌شوید که بازی بین تیم‌های اول و دوم جدول قرار است برگزار شود. همین جایگاه تیم‌ها در جدول برای اهمیت آن مسابقه کافی است! سپاهان دو هفته نخست دور برگشت را به دلیل حضور در […]

- مهمترین بازی هفته؛ استقلال بازنده ۳ دیدار آخر برابر سپاهان/ رونمایی از تیم مورایس با تعیین تکلیف صدر جدول

فرض کنید که شما هیچ شناختی از تیم‌ها یا لیگ یک کشور ندارید. تازه وارد آن کشور شدید و متوجه می‌شوید که بازی بین تیم‌های اول و دوم جدول قرار است برگزار شود. همین جایگاه تیم‌ها در جدول برای اهمیت آن مسابقه کافی است! سپاهان دو هفته نخست دور برگشت را به دلیل حضور در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از دست داد. در هفته شانزدهم آنها مقابل تراکتور بازی نکردند و در همان روز برگزاری بازی‌های داخلی در اصفهان ۳_۱ به الهلال بازی رفت را باختند.

روزی که دیدارهای هفته هفدهم برگزار می‌شد، سپاهان در ریاض بازی برگشت را هم به الهلال ۳_۱ باخت و اگر تنها نماینده ما در مرحله حذفی لیگ قهرمانان نبود، باید در این روز مقابل ذوب آهن دربی اصفهان را برگزار می‌کرد. حالا سپاهان دو بازی معوقه دارد اما در پایان دور رفت و در حالی که فاصله امتیازی زیادی با استقلال و پرسپولیس داشت، سه بازی متوالی را باخت و به واسطه حواشی که همه به یاد داریم، صدر جدول را با یک امتیاز اختلاف به استقلال واگذار کرد. یعنی زمانی که دور برگشت شروع شد، استقلال ۳۲ امتیازی و سپاهان ۳۱ امتیاز داشت هر دو تیم سایه پرسپولیس ۳۰ امتیازی را پشت سر خود احساس می‌کردند.

در شروع دور برگشت پرسپولیس باخت و استقلال برد و در هفته هفدهم استقلال در انزلی متوقف شد و پرسپولیس تراکتور را برد. سپاهان بدون توجه به امتیازات رقبا و با فرض بردن دو بازی ابتدایی – درست مثل دور رفت – صدرنشین لیگ می‌شود اما حتی اگر این فاصله امتیازی نزدیک هم نبود، این بازی گل بازی‌های فصل می‌شد.

در فوتبال ما و طی ۵ دهه عمر برگزاری لیگ همیشه تقابل استقلال و پرسپولیس با دو تیم بزرگ شهرستانی یعنی سپاهان و تراکتور مهم‌ترین ‌بازی‌های فصل بوده، همان طور که تقابل دو قطب پرطرفدار پایتخت با ملوان در جام حذفی همواره بیشترین شگفتی‌ها را به جا گذاشته است. سپاهان بعد از پرسپولیس پرافتخارترین تیم لیگ برتر است و استقلال هم که پرافتخارترین تیم ایرانی در آسیا، همان جایی که سپاهان رکورددار حضور به عنوان نماینده ایران است. جایی که استقلال این سال‌ها نتوانسته مجوز حضور در آن را بگیرد! تقابل این دو تیم بدون توجه به پیشینه، رقابت و خیل هوادارانشان، تکلیف این فصل را هم تا حدود زیادی مشخص می‌کند. اگر این بازی مساوی شود، چراغ سبزی به پرسپولیس و سایر تیم‌ها خواهد بود که بیایند و به صدر جدول برسند.

استقلال در حال حاضر صدر نشین است و می‌خواهد این جایگاه را حفظ کند اما آبی‌ها به رهبری نکونام دلیل دیگری هم برای بردن این بازی دارند. استقلال در دو سال اخیر تمام رویارویی‌ها با سپاهان را باخته و شاید در تاریخ این باشگاه بزرگ کمتر سابقه داشته باشد که سه مصاف متوالی رسمی برابر تیمی را ببازند. استقلال فصل قبل یک مربی پرتغالی داشت که هر دو دوئل رفت و برگشت در لیگ برتر را با نتیجه مشابه دو بر صفر به مربی پرتغالی سپاهان باخت! ساپینتو از پس مورایس بر نیامد و برکنار شد تا نکونام بیاید، جواد هم بازی رفت را در اصفهان به سپاهان باخت. البته که شرایط دو تیم در حال حاضر بسیار با بازی رفت متفاوت است. همین که سپاهان برای اولین بار در دور برگشت د رقابت‌های لیگ برتر می‌شود، در حالی که استقلال دو بازی کرده و آماده‌تر به نظر می‌رسد و البته میزبانی آبی‌ها در ورزشگاه آزادی، شاید کفه ترازو را به نفع استقلال سنگین‌تر کند اما نکونام خوب می‌داند که دست کم گرفتن سپاهان یعنی چه!

سپاهان شاید از حذف از آسیا ضربه روحی خورده باشد. شاید مربی این تیم به دلیل اخراج در جدال آخر برابر شمس آذر محروم باشد، اما همه این فاکتورها می‌تواند باعث انگیزه و تمرکز این تیم روی لیگ برتر شود و این یعنی زنگ خطر برای استقلال صدرنشین.

منبع: خبـر ورزشی