چند روز پیش کاربری در توئیتر با این توئیت از وفور سوخاری کیلویی‌ها انتقاد کرد، او نوشت: “به نظرم تا چند سال آینده، سوخاری کیلویی جای هوش مصنوعی رو می‌گیره. یکی از بیخود ترین فست فودایی که میشه خورد، این سوخاری کیلویی هاست که مثل قارچ سراسر شهر شعبه زدن، سوخاری سفت و خشک و […]

چند روز پیش کاربری در توئیتر با این توئیت از وفور سوخاری کیلویی‌ها انتقاد کرد، او نوشت: “به نظرم تا چند سال آینده، سوخاری کیلویی جای هوش مصنوعی رو می‌گیره.

یکی از بیخود ترین فست فودایی که میشه خورد، این سوخاری کیلویی هاست که مثل قارچ سراسر شهر شعبه زدن، سوخاری سفت و خشک و گلوگیر با مرغ بی‌مزه، که تو روغن بی‌کیفیت سرخ شده، بدون ادویه و طعم سازی، با لایه سوخاری ضخیم، فقط مزه آرد و خمیر سرخ شده میده”

رازهای نگران‌کننده از غذایی که ایرانی‌ها برایش صف می‌بندند

خب در نگاه اول می‌شود به طور کامل با این توئیت موافق بود، “شیرینی مربایی”(کاربری که این متن را نوشته) به نکات درستی اشاره کرده، بسیاری از این سوخاری کیلویی‌ها رسما فقط مزه آرد می‌دهند و ضخیم هم هستند، اما خب وقتی به یک‌باره این همه شعبه سوخاری کیلویی در نقاط مختلف دایر می‌شود، در خودش معناهایی دارد. قیمت مناسب شاید اولین بخش ماجرا باشد، شما می‌توانید یک خانواده سه نفره را با چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان سیر کنید، در این اوضاع خب این چیز کمی نیست، از طرفی سوخاری کیلویی‌ها با تنوع در فرم، توانسته‌اند مشتری خودشان را داشته باشند، مثلا پنیر سوخاری، سیب‌زمینی و … نکته بعدی این است که سوخاری کیلویی قدرت انتخاب به مشتری می‌دهد، می‌توانید با صرف هزینه بسیار کم، یک میان‌وعده گرم بخورید! اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که توئیت “شربت مربایی” را کاملا رد کنیم. از نظر ارزش غذایی شاید که حرف‌ها بشود در این باره زد، در هر صورت در ادامه طرز تهیه انواع سوخاری را گذاشته‌ایم، شاید که خانگی‌اش را خواهان باشید.

مرغ سوخاری

وقتی صحبت از سوخاری باشد، بیش‌تر از همه به یاد مرغ سوخاری می‌افتیم. برای تهیه مرغ سوخاری از قسمت‌های اصلی آن یعنی سینه، بال، ران و پا استفاده می‌کنند  و هیچ‌وقت یک مرغ را به طور کامل سرخ نمی‌کنند. مرغ سوخاری غذایی است که معمولا در رستوران‌ها سریع‌تر از غذاهای دیگر آماده می‌شود و خیلی از اوقات آماده است اما تهیه آن در منزل زمان‌بر است. به هرحال اگر دوست دارید می‌توانید مرغ سوخاری را مشابه به آنچه در رستوران میل می‌کنید در منزل تهیه کنید. برای تهیه مرغ سوخاری تخم‌مرغ را با نمک و فلفل هم بزنید و به آن آرد سوخاری، فلفل قرمز، نمک، مقداری زنجبیل، پودر پیاز، ریحون خشک و پودر سیر اضافه کنید و کامل مخلوط کنید. قسمت‌های مرغ را در این مخلوط بگذارید تا کامل پوشانده شود و به مدت یک ساعت کنار بگذارید تا حسابی مزه ادویه‌ها را به خود بگیرد. سپس آن‌ها را سرخ کنید. برای اینکه مرغ سوخاری بیش‌تر شبیه به سوخاری‌های رستوران‌ها شود، بهتر است از پودر سوخاری درشت استفاده کنید و مرغ‌ها را در سرخ‌کن بگذارید تا سرخ شود. روش دیگر این است که تکه‌های مرغ را در کاسه تخم‌مرغ بزنید و وقتی همه قسمت‌هایش تخم‌مرغی شد، در مخلوط پودر سوخاری درشت و سایر ادویه‌ها بغلتانید.

فیش اند چیپس

این غذا همان‌طور که از نامش پیداست، ماهی سوخاری همراه با سیب‌زمینی سرخ‌شده ترد است. امروزه این غذا بیش‌تر با ماهی کد یا هدوک درست می‌شود و معمولا با سس تارتار خورده می‌شود. برای تهیه این غذا در منزل ابتدا سیب‌زمینی را با پوست از وسط ببرید و هر قسمت را به صورت طولی برش بزنید، به آن نمک بزنید و تکه‌های نسبتا ضخیم سیب‌زمینی را در روغن داغ شده بیندازید تا سرخ شود. در یک کاسه مقداری آرد، یک لیوان ماءالشعیر، تخم‌مرغ، بکینگ‌پودر، نمک و فلفل سیاه را مخلوط کنید و هم‌بزنید تا یکدست شود. فیله‌های ماهی را به اندازه نصف کف دست یا کمی بزرگ‌تر برش دهید و در مایع خمیری که از قبل تهیه کردید، بغلتانید تا همه قسمت‌های آن از خمیر پوشیده شود. ماهی را داخل روغن داغ به مدت ۳ یا ۴ دقیقه بگذارید تا سرخ شود. برای اینکه سیب‌زمینی و ماهی یکدست سرخ شود و ترد باشد بهتر است که در سرخ کن یا قابلمه پر از روغن سرخ شود. از آنجایی که این غذا روغن زیادی به خود می‌گیرد، حتما بعد از آماده شدن آن را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن آن گرفته شود. برای تهیه سس تارتار، خیارشور رنده شده را با سس خردل و مایونز، آب‌لیمو، نمک، فلفل و شوید مخلوط کنید.

قارچ سوخاری

قارچ سوخاری به عنوان یک میان‌وعده یا پیش‌غذا در رستوران‌های فست‌فودی همراه با غذای اصلی خورده می‌شود. برای تهیه قارچ سوخاری مانند هر سوخاری دیگر، ابتدا خمیر سوخاری را درست کنید. در یک کاسه پودر سوخاری را با تخم‌مرغ، پودر سیر و مقدار کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر شود و قارچ‌ها را با خمیر بپوشانید و سپس در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود. موقع خارج کردن قارچ‌ها از قاشقی استفاده کنید که سوراخ داشته باشد و مانند آبکش عمل کند تا روغن اضافه آن وارد بشقاب نشود.

پیاز سوخاری

از دیگر میان‌وعده‌های سوخاری، پیاز سوخاری است که تهیه آن آسان است. ابتدا پیاز را پوست بگیرید، آن را بشویید و کامل خشک کنید. بهتر است پیاز درشت انتخاب کنید تا حلقه‌های آن بزرگ و زیاد باشد. در مرحله بعدی پیاز را به صورت حلقه‌حلقه ببرید و هرحلقه بیش‌تر از دولایه نباشد تا مغزپخت شود. در یک کاسه تخم‌مرغ، نمک، زردچوبه و فلفل را مخلوط کنید و حلقه‌های پیاز را به این مخلوط آغشته کرده و در پودر سوخاری بغلتانید و در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود. به طور کلی ادویه‌های سوخاری بر اساس سلیقه قابل تغییر است، برای مثال می‌توانید به این ترکیب پودر زنجبیل هم اضافه کنید. روش دیگر این است که پودر سوخاری و سایر ادویه‌ها را با تخم‌مرغ و مقدار کمی آب مخلوط کرده و خمیر سوخاری درست کنید، سپس حلقه‌های پیاز را با این خمیر بپوشانید.

میگو سوخاری

بسیاری از افراد میگو و سایر غذاهای دریایی را به خاطر بویی که دارد، دوست ندارند. اما میگو سوخاری خوش‌طعم است و معمولا به خاطر داشتن پودر سوخاری، بو نمی‌دهد. برای تهیه این غذا، ابتدا میگوهای پوست کنده شده را در یک ظرف دربسته با سیر و پیاز بریده شده به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید. سپس خمیر سوخاری را به همان ترتیبی که توضیح داده شد، درست کنید و میگو را با خمیر بپوشانید. به ضخامت خمیر سوخاری توجه کنید، اگر خمیر سوخاری ضخیم باشد، میگو ترد نمی‌شود.

آرد سوخاری چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

آن چیزی که در تمام غذاهایی که نام برده شد مشترک است، آرد سوخاری است. آرد سوخاری از آسیاب کردن نان‌های خشک و حجیم تهیه می‌شود. بنابراین در منزل هم می‌توانید به راحتی با خالی کردن وسط نان باگت و خشک کردن آن، آرد سوخاری درست کنید. بعد از اینکه خمیر وسط نان باگت را خشک کردید، آن را آسیاب کنید تا تبدیل به پودر شود. پودر را با ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه، کاری، نمک، پودر سیر و زنجبیل مخلوط کنید تا خوش‌طعم شود.

برترین ها

+