گام‌های بلند پیشگامان در توسعه شبکه فیبرنوری یزد
گام‌های بلند پیشگامان در توسعه شبکه فیبرنوری یزد

شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات یکی از اپراتورهای مجری طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها است که دولت را در مسیر تحقق این تحول بزرگ ارتباطی کشور یاری می‌کند، مسعود بمانی‌پور مدیرعامل این شرکت درخصوص بهره‌برداری از طرح فیبرنوری در برخی از شهرهای استان یزد که اواخر بهمن ماه سال جاری انجام شد به خبرنگار […]

- گام‌های بلند پیشگامان در توسعه شبکه فیبرنوری یزد

شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات یکی از اپراتورهای مجری طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها است که دولت را در مسیر تحقق این تحول بزرگ ارتباطی کشور یاری می‌کند، مسعود بمانی‌پور مدیرعامل این شرکت درخصوص بهره‌برداری از طرح فیبرنوری در برخی از شهرهای استان یزد که اواخر بهمن ماه سال جاری انجام شد به خبرنگار علمی و فناوری برنا گفت: پیشگامان اوایل امسال بود که اتصال استان یزد به شبکه فیبرنوری را براساس ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کلید زد، نخستین شهری هم که اتصال آن محقق شد با توجه به همکاری خوب مسئولین محلی شهر حمیدیا بود که پایان شهریور ماه امسال به شبکه فیبرنوری متصل شد اما مراسم افتتاح آن همزمان با نیمی از شهر یزد و پوشش کامل میبد و بافق اواخر بهمن ماه با حضور وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

وی در رابطه با مجموع عملیات عمرانی که تاکنون برای احداث شبکه فیبرنوری در بخش‌های مورد اشاره انجام شده است، اضافه کرد: شهر حمیدیا با انجام ۳۵ کیلومتر حفاری و تحت پوشش قرار گرفتن ۱۷۵۰۰ خانوار به پوشش کامل فیبرنوری رسیده است، پیشگامان شهر بافق و میبد را نیز با ترتیب با ۱۸ کیلومتر و ۴۸ کیلومتر اجرای عملیات حفاری و متعاقب آن سایر مراحل لازم به شبکه فیبرنوری متصل کرده است که در نتیجه اکنون در بافق ۱۳ هزار خانوار و در میبد ۲۳ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند همچنین در شهر یزد هم به عنوان مرکز استان در حال حاضر ۶۲هزار خانوار تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار دارند.

مدیرعامل پیشگامان درباره علت پیوستن این شرکت به طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها نیز به خبرنگار برنا گفت: از آن‌جایی که ارتباطات ثابت با فناوری‌ ADSL در حال از بین رفتن بود و ما هم اپراتور اینترنت ثابت هستیم؛ شاهد مهاجرت روزافزون مردم به سمت اینترنت همراه بودیم بنابراین پیوستن به طرح ملی فیبرنوری بهترین راه برای رونق و بازگشت ما پرقدرت ما به عرصه رقابت در زیست‌بوم ارتباطی کشور بود.

بمانی‌پور در ادامه اظهار کرد: حمایت‌های وزیر ارتباطات منجر شد این طرح ملی به مرحله اجرا برسد و کسب‌و‌کار اپراتورهای اینترنت ثابت هم رونق پیدا کند.

این فعال عرصه فناوری از دلیل انتخاب استان یزد برای شروع اتصال و پوشش فیبرنوری توسط این اپراتور گفت: برنامه پوشش و اتصال پیشگامان فقط مخصوص استان یزد نیست اما از آن‌جایی که اصالتا اهل استان یزد هستیم، در نتیجه این استان همیشه برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

مدیرعامل پیشگامان در خصوص اجرای طرح فیبرنوری گفت:

عمده چالشی که در سال اول اجرای طرح وجود داشت در سه موضوع خلاصه می‌شد: ۱. عدم همکاری مناسب برخی از شهرداری‌‌ها ۲. وجود مشکل در تامین برخی از کالاها: با وجود آن که در ایران ظرفیت کافی برای تامین تجهیزات وجود دارد اما در ابتدای اجرا با مشکل تامین تجهیزات مثل میکروداکت روبه‌رو بودیم که البته به تدریج به سمت مرتفع شدن رفت ۳. چالش دیگر هم اعتراض برخی از مردم به حفاری سطح شهرها و موضوعات مرتبط با زیباسازی شهری بود، البته این حق شهروندی مردم که نسبت به آنچه در شهر می‌گذرد سؤال بپرسند اما باید در نظر داشته باشند که این حفاری‌ها برای اجرای یک طرح ملی است و منفعت آن برای کل مردم ایران از جمله خود آن‌ها خواهد بود و در یک بازه زمانی حداقلی عملیات اجرایی طرح به پایان خواهد رسید بنابراین ما از مردم و مسئولان محلی از جمله شهرداری ها می‌خواهیم که همچون گذشته در مسیر اجرای این طرح ملی کنار اپراتورها باشند.

در ادامه بمانی پور در رابطه با راهکارهای افزایش شناخت مردم نسبت به فناوری جدید و ارتقا سطح پذیرش افراد برای مهاجرت از ADSL به فیبرنوری را تصریح کرد: یکی از این راه‌ها آسان‌تر کردن فرایند نصب و واگذاری سرویس فیبرنوری به کاربران است. دولت نیز برای ترغیب مردم جهت استفاده از فیبرنوری مشوق هایی در مرحله ایجاد پوشش و اتصال در نظر گرفته است که آن‌ها کمترین هزینه ممکن را برای استفاده از این سرویس با کیفیت پرداخت کنند.

بمانی پور در خاتمه درباره میزان و کیفیت محصولات داخلی در توسعه شبکه فیبرنوری گفت: از زمان اجرای طرح ملی فیبرنوری تاکنون همه تجهیزات مورد نیاز از محصولات داخلی تامین شده است و اصلی‌ترین تجهیزات مثل میکروداکت از کارخانه های داخلی و فیبرنوری نیز توسط کارخانه شهید قندی در استان یزد تامین شده است که این محصولات دارای کیفیت بالایی هستند.

وی در پایان گفت: پیشگامان قصد دارد در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه که در حوزه تولید تجهیزات الکترونیکی فعال است مودم فیبر مورد نیاز خود و شرکت‌های دیگر را نیز تولید کند.

منبع: اطلاعات انلاین