به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا،عبدالمطهر محمدخانی ، وضعیت بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ و حتی رقم بودجه یک اتفاق مهمی است، گفت: مجموعه مدیریت ششم این قابلیت و توانایی را دارد که در این شرایط اقتصادی نه تنها بر خلاف برخی ادوار قبلی شهرداری را دچار کسری بودجه نکنند؛ بلکه بودجه شهرداری […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا،عبدالمطهر محمدخانی ، وضعیت بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ و حتی رقم بودجه یک اتفاق مهمی است، گفت: مجموعه مدیریت ششم این قابلیت و توانایی را دارد که در این شرایط اقتصادی نه تنها بر خلاف برخی ادوار قبلی شهرداری را دچار کسری بودجه نکنند؛ بلکه بودجه شهرداری تهران ظرف سه سال، تقریبا ۵ برابر می شود.

وی بیان کرد: اگر بودجه سال ۹۹ را به عنوان سال پایانی مدیریت پنجم شهری با بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان سال کامل مدیریت ششم درنظر بگیریم، چراکه در میانه سال ۱۴۰۴ انتخابات برگزارمی شود؛ باید بگویم که شاهد ۵ برابری بودجه هستیم که اتفاق تاریخی است.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: البته با این افزایش ۵ برابری و بودجه ۱۵۰ همتی همه مشکلات شهر حل نمی‌شود و به مردم می‌گویم که این رقم حتی کفاف تکمیل خطوط متروی تهران را نمی‌دهد و ما برای اتمام پروژه‌های جاری پایتخت با اعداد بزرگی روبرو هستیم.

ترکیب افزایش ۵ برابری بودجه و افزایش سهم حمل و نقل یک ترکیب بی نظیر است 

محمدخانی ادامه داد: توسعه هر خط مترو حدود ۴۰ همت هزینه دارد و نشان می‌دهد که این اعداد و ارقام برای شهر بزرگی چون تهران قابل قبول نیست؛ اما با این وجود بودجه ۱۵۰ همتی کمک می‌کند تا با خریدهایی که در حوزه حمل و نقل عمومی داشتیم همچون قطار ملی، خرید واگن و قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس خارجی و خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی، بتوانیم راه حمل و نقل عمومی را هموار کنیم و شاهد جهش بزرگ باشیم و این در حالی است که ۵۰ درصد بودجه حمل و نقل معطوف به حوزه حمل و نقل است و ترکیب افزایش ۵ برابری بودجه و افزایش سهم حمل و نقل یک ترکیب بی نظیر است که اثر آن را سال آینده در کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم دید.

وی با بیان اینکه ممکن است در این میان اما و اگرهایی هم ایجاد شود چراکه در مورد خرید اتوبوس‌های داخلی، توپ داخل زمین سازنده داخلی است، اظهار کرد: با اینکه تأمین اعتبار از سوی شهرداری انجام شده، امیدواریم خودروسازان با تلاش بیشتر این مشکل را حل کنند.

در زمینه تأمین اتوبوس با یک عقب ماندگی زیادی مواجه هستیم

محمدخانی با تأکید بر اینکه در زمینه تأمین اتوبوس با یک عقب ماندگی زیادی مواجه هستیم؛ بگونه ای که بر اساس برنامه های توسعه ای، شهر تهران حداقل به ۷۰۰۰ و حداکثر به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد، تصریح کرد: همین حالا حدود ۲۶۰۰ اتوبوس در خیابان‌های شهر تردد می‌کند و امیدواریم تا ابتدای سال آینده این عدد به ۳۰۰۰ اتوبوس برسد که در این شرایط هنوز هم با شرایط حداقلی ۴۰۰۰ اتوبوس فاصله داریم که امیدواریم با این سرمایه گذاری سنگین برای خرید تجهیزات حمل و نقلی این فاصله جبران شود.

امیدواریم تا پایان سال آینده حدود ۴۰۰۰ اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: امیدوارم در مورد قرار داد خارجی با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت این فرآیند سرعت بگیرد و تا پایان سال آینده حدود ۴۰۰۰ اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم البته توجه داشته باشید که در مورد تولید کنندگان داخلی این گذاره که همه تولیدکنندگان داخلی بدقول هستند یا جنس بی کیفیت می‌دهند ، درست نیست و شهرداری هم این حرف  را در مورد همه خودروسازها نزده است چراکه ما همین حالا با چند مجموعه خودروساز قرارداد داریم و خودروساز با خودروساز متفاوت است.

به گفته وی، ما تولید کننده‌ای داریم که با زمان بندی قابل قبول، اتوبوس با کیفیت قابل قبول هم تحویل می‌دهد و خودروسازی هم داریم که می‌گوید از خارج اتوبوس نخر، بلکه از من با قیمت بالاتر و زمان طولانی تر باید خرید کنید  که ما الان با این گذاره مواجه هستیم و به جای خرید اتوبوس از چین با قیمت ۲۲۰ هزار دلار با موعد تحویل سه تا چهار ماهه به ما می گویند با قیمت ۷۰ هزار دلار قیمت بالاتر و با زمان بندی دو ساله با ما قرارداد ببندید.

شهرداری تهران زیر بار فشار اتوبوس سازان داخلی نمی‌رود 

مردم تهران قطعا به ما اجازه نمی‌دهند اتوبوس را با قیمت بالا و با زمان بندی بالاتر بخریم

محمدخانی  در خاتمه گفت: شهرداری تهران زیر بار این فشار نخواهد رفت و مردم عزیز تهران قطعا به ما اجازه نمی‌دهند اتوبوس را با قیمت بالاتر و با زمان بندی بالاتر بخریم و ما شرمنده مردم هستیم که در صف‌های اتوبوس ماندگار می شوند اما تلاش می کنیم هرچه سریعتر این مهم رفع شود.

 

منبع خبر: رکنـا