اکونگار نوشت:‌ چندوقتی است حضور چشم بادامی‌ها در حوزه ساخت و ساز و ساخت مسکن چینی در کشور به یکی از مباحث جدی میان بخش خصوصی و دولت تبدیل شده است. در ماه‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد که می‌خواهند از شرکت‌های چینی برای اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی دعوت کنند. گمانه زنی‌های بسیاری هم […]

- اشتباه بزرگ دولت درباره چشم‌ بادامی‌ها/ سرمایه‌های ملی‌‌‌‌مان را هدر ندهید

اکونگار نوشت:‌ چندوقتی است حضور چشم بادامی‌ها در حوزه ساخت و ساز و ساخت مسکن چینی در کشور به یکی از مباحث جدی میان بخش خصوصی و دولت تبدیل شده است. در ماه‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد که می‌خواهند از شرکت‌های چینی برای اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی دعوت کنند. گمانه زنی‌های بسیاری هم در این رابطه وجود داشت که چینی‌ها در برابر ساخت مسکن در ایران نفت را با قیمت پایین‌تری می‌خرند و یا تهاتر نفت با ساخت مسکن چینی بر سر زبان‌ها افتاد. در هفته‌های گذشته دبیر انجمن انبوه سازان تهران عنوان کرد که می‌خواهند زندانی‌های چینی را برای ساخت مسکن به ایران بیاورند که با تکذیب شدید از سوی وزارت راه و شهرسازی رو به رو شد. بذرپاش در حاشیه جلسه هیات دولت با تکذیب حضور مستقیم چینی‌ها در حوزه ساخت و ساز کشور عنوان کرد که تکنولوژی‌های چینی در حوزه مسکن‌سازی استفاده می‌شود. درحالی که وزارت راه و شهرسازی مسکن‌سازی چینی‌ها در کشور را تکذیب می‌کند، بخش خصوصی معتقد است که توان ساخت مسکن توسط نیروهای داخلی وجود دارد و در این زمینه حمایتی صورت نمی‌گیرد. درحالی که سال۱۴۰۲ روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و بازار مسکن در یک رکود عمیق به سر می‌برد، کارشناسان معتقدند که سال آینده بازار مسکن در وضعیت کنونی نخواهد بود و دولت باید به صورت جدی برای حوزه مسکن چاره‌اندیشی کند. 

انتظار افزایش قیمت در روزهای پایانی سال وجود ندارد

فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه مسکن درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در انتهای سال گفت: بازار مسکن به دلیل سیاست‌های دولت در بحث کنترل نقدینگی چندان توان افزایش قیمت را ندارد. سطح تقاضا در بازار محدود است و رکود معاملاتی هم وجود دارد، به همین علت خیلی نمی‌توانیم انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم.

قیمت مسکن در گرو قیمت ارز

بیضایی در مورد وضعیت بازار مسکن در سال آینده نیز گفت: سال بعد هم دولت با همین چالش فعلی که مشکل کسری بودجه است دست به گریبان است، اگر دولت مشکل کسری بودجه را تا حدودی بتواند حل کند، دچار افزایش قیمت ارز نشود و همچنان هم سیاست کنترل نقدینگی را دنبال کند، افزایش قیمت مسکن رخ نمی‌دهد و در این بخش به لحاظ قیمتی ثبات برقرار می‌شود. اما اگر دولت از سیاست کنترل نقدینگی کوتاه بیاید و بحث کسری بودجه دولت هم منجر به افزایش قیمت ارز شود، این روند می‌تواند به افزایش قیمت مسکن منجر شود.

وی در مورد روند وضعیت اجاره مسکن در سال جدید نیز گفت: احتمالا سال آینده باز هم یک مقدار افزایش قیمت در قیمت رهن و اجاره خواهیم داشت. اگر دولت مدنظر دارد که افزایش قیمت در بازار اجاره خانه را کنترل کند باید از همین الان به فکر باشد و سیاست‌های لازم را اتخاذ کند.

ساخت مسکن توسط چینی‌ها قیمت خانه را ارزان می‌کند؟

این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این سوال که آیا تحقق حضور چینی‌ها در بخش ساخت و ساز مسکن در ایران می‌تواند به افت قیمت خانه منجر شود یا خیر، گفت: مدل ساخت چینی‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی از قبل مطرح بوده و به تازگی هم از سوی شهرداری تهران اعلام شده است. متاسفانه دولت سیاست اشتباهی برای بحث تهاتر پول نفت در پیش گرفته است، پول نفت باید برای حوزه‌هایی از سرمایه‌گذاری مانند خدمات فنی مهندسی اختصاص داده شود که در آینده هم بتواند منجر به تولید ثروت در کشور شود.

بیضایی تصریح کرد: این که ما پول نفت را که در اختیار چینی ها است خرج کالاهای مصرفی چه کم دوام و چه بادوام مانند مسکن کنیم، یک رویکرد اشتباه است. باید در زمینه توسعه بندرگاه‌ها، خطوط حمل و نقل ریلی و زیرساخت‌ها که در آینده منجر به خلق ثروت در کشور می‌شود و یا در مورد واردات کالاهای واسطه‌ای مانند لکوموتیو، کامیون و ماشین‌آلات سنگین با چینی‌ها تهاتر کنیم و در ازای آنها پول نفت را تخصیص دهیم.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: به نظرم نوع نگاهمان را در بحث تهاتر نفت باید تغییر دهیم، اگر دیدگاه در این‌باره تغییر کند، احتمالا حضور چینی‌ها منتفی شود، چون تنها گزینه‌ای چینی‌ها را مجاب به حضور در صنعت ساختمان ایران می‌کند امکان تهاتر با پول نفت است.

منبع: اطلاعات انلاین