به گزارش زیرنویس نقل از همشهری، کلم پلو یک غذای آشنا در میان مردم ایران است اما البته کلم پلوی شیرازی بیشترزبانزد است. جالب اینکه تاریخچه‌ای از این خوراک وجود ندارد. به‌گفته مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس، یکسری از خوراک‌ها سنتی و یکسری تاریخی هستند. ثبت ملی کلم پلوی شیرازی را شاهد […]

به گزارش زیرنویس نقل از همشهری، کلم پلو یک غذای آشنا در میان مردم ایران است اما البته کلم پلوی شیرازی بیشترزبانزد است. جالب اینکه تاریخچه‌ای از این خوراک وجود ندارد. به‌گفته مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس، یکسری از خوراک‌ها سنتی و یکسری تاریخی هستند. ثبت ملی کلم پلوی شیرازی را شاهد بوده ایم.

مسعود منیعاتی می‌گوید: «ما یکسری خوراک‌های سنتی داریم که در نواحی و مناطق مختلف ایران پخته می‌شوند.

یکسری خوراک‌ها تاریخی محسوب می‌شوند، یعنی سند تاریخی در مورد این خوراک‌ها وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «شیخ بسحاق اطعمه شیرازی کتابی دارد که برخی از خوراک‌های تاریخی در آن آمده است، اما درباره کلم پلوی شیرازی هنوز سند تاریخی یافت نشده است. در واقع این غذا جزو خوراک‌های تاریخی محسوب نمی‌شود یا دست‌کم در اسناد تاریخی اشاره‌ای به کلم پلو نشده است.»

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس معتقد است: «کلم پلو در شیراز جزو خوراک‌هایی است که طی حداقل ۱۰۰ سال اخیر شیراز را با این خوراک و یکسری خوراک‌های دیگر می‌شناسند.

به همین دلیل، کلم پلو به نام شیراز ثبت ملی شده است.» او یادآور می‌شود: «ممکن است خوراک کلم پلو برای شهر یا منطقه دیگری در کشور هم باشد و بعدها سند تاریخی‌ای هم در این رابطه یافت شود. امروز اما کلم پلو را به نام شیراز می‌شناسند و بیشتر مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند حداقل در یکی از وعده‌های غذایی خود کلم پلوی شیرازی را بگنجانند.»

منبع خبر: رکنـا