راهکارهای داشتن دندان سالم چیست؟ راهکارهای داشتن دندان سالم چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که راهکارهای مختلفی وجود دارند که شما با استفاده از آن‌ها، می‌توانید دندان‌های خود را سالم نگه دارید که این راهکارها عبارتند از: ● مسواک زدن مسلماً یکی از راهکارهای اصلی در زمینه سلامت دندان که همه ما با آن […]

 

راهکارهای داشتن دندان سالم چیست؟

راهکارهای داشتن دندان سالم چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که راهکارهای مختلفی وجود دارند که شما با استفاده از آن‌ها، می‌توانید دندان‌های خود را سالم نگه دارید که این راهکارها عبارتند از:

● مسواک زدن

مسلماً یکی از راهکارهای اصلی در زمینه سلامت دندان که همه ما با آن آشنا هستیم، مسواک زدن دندان‌ها است و لازم است که شما هر شب قبل از خواب، دندان‌های خود را مسواک بزنید. این امر بر کسی پوشیده نیست که توصیه می‌شود افراد حداقل دو بار در روز مسواک بزنند؛ ولی با این وجود، بسیاری از ما همچنان از مسواک زدن در شب غافل می‌شویم. بنابراین یکی از راهکارهایی که باعث می‌شود شما دندان‌های سالمی داشته باشید، مسواک زدن است.

● نحوه صحیح مسواک زدن

همانطور که مسواک زدن دارای اهمیت است، نحوه انجام این کار هم به همان اندازه اهمیت دارد. در واقع اگر شما عمل مسواک زدن را به صورت ضعیف انجام دهید، به این معنی است که شما اصلاً مسواک نزدید. بنابراین سعی کنید که وقت خود را برای مسواک زدن تنظیم کنید و مسواک را با حرکات آرام و دایره‌ای روی دندان‌های خود حرکت دهید تا پلاک‌ها به کلی از بین بروند.

● از زبان غافل نشوید

توصیه می‌کنیم که هنگام مسواک زدن، از زبان خود هم غافل نشوید، زیرا پلاک می‌تواند روی زبان هم ایجاد شود. ایجاد پلاک روی زبان، نه تنها می‌تواند باعث بوی بد دهان شود، بلکه می‌تواند سایر مشکلات را هم برای دندان به وجود آورد. هر دفعه که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، به آرامی زبان خود را هم مسواک بزنید.

● استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

وقتی صحبت از خمیر دندان می‌شود، کیفیت آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هنگامی که می‌خواهید یک خمیر دندان مناسب برای دندان‌های خود انتخاب کنید، حتماً مطمئن شوید که آن خمیر دندان حاوی فلوراید است. شایان ذکر است که فلوراید به عنوان یک عنصر اصلی در سلامت دندان‌ها به حساب می‌آید. فلوراید می‌تواند به عنوان یک عامل خیلی خوب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به حساب بیاید. به طور کلی می‌تواند به عنوان یک سد محافظ برای دندان‌ها عمل کند.

● خودداری از مصرف الکل

از جمله راهکارهای موثر دیگری که می‌تواند به داشتن دندان سالم کمک کند، خودداری از مصرف الکل است. مطالعات نشان داده‌اند که الکل می‌تواند بدن را کم آب کند و این امر تاثیر قابل توجهی بر سلامت دندان‌ها می‌گذارد. در نتیجه خشکی دهان هم زمانی اتفاق می‌افتد که تولید بزاق کاهش پیدا کند‌. بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی، ماهیت اسیدی دارند و مصرف منظم این نوشیدنی‌ها، می‌تواند مینای دندان را که لایه بیرونی محافظ دندان به حساب می‌آید، فرسایش دهد.

● سیگار نکشیدن

همانطور که می‌دانید، دخانیات از جمله سیگار، علاوه بر مضر بودن برای دندان‌ها، برای قسمت‌های دیگر بدن هم مضر هستند. سیگار کشیدن باعث می‌شود که روی دندان‌ها لکه ایجاد شود و همینطور مشکلات دیگری مانند بیماری لثه، از بین رفتن دندان و همینطور در موارد شدید سرطان دهان هم، جزء مضرات سیگار کشیدن هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید دندان‌های سالمی داشته باشید، از کشیدن دخانیات پرهیز کنید. علت لکه شدن دندان‌ها پس از سیگار کشیدن، به خاطر وجود نیکوتین و قطران در تنباکو است که در مدت زمان کوتاهی، می‌توانند موجب زرد شدن دندان‌ها شوند.

● رژیم غذایی مناسب

بین سلامت دهان و رژیم غذایی، یک رابطه دوسویه وجود دارد که در این مورد باید بگوییم، رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت بافت‌های دهان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال مصرف مواد قندی، می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. همینطور مصرف مکرر غذا و نوشیدنی‌های اسیدی، خطر افزایش دندان را به همراه دارند.

● ژنتیک

در نهایت باید به یک عامل مهم دیگر که ژنتیک است، اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید، ژنتیک می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد و مشکلات دهان و دندان هم، مستثنی از این قاعده نیستند. بسیاری از افراد به دلیل ژنتیک بدی که دارند، دندان‌های سالمی ندارند. بنابراین ژنتیک خوب می‌تواند روی سلامت دندان‌ها تاثیر بگذارد.

عوامل مختلفی می‌توانند روی سلامت دندان‌ها تاثیرگذار باشند که در قسمت بالا به آن‌‌ها اشاره کردیم، اگر شما عزیزان خواستار دندان سالم هستید، باید یک سری موارد را رعایت کنید. توصیه می‌کنیم که حتماً به خوبی مسواک بزنید و هر شب قبل از خواب، عمل مسواک زدن را انجام دهید. همینطور رژیم غذایی مناسبی برای خود داشته باشید و از خوردن غذاهای مضر نیز پرهیز کنید. رعایت تمام مواردی که ذکر کردیم، دست به دست هم می‌دهند تا شما بتوانید دندان‌های سالمی داشته باشید.

 

منبع خبر: رکنـا