شاید از خودتان بپرسید؛ ویژگی‌های یک اردوی مطالعاتی خوب چیست؟
شاید از خودتان بپرسید؛ ویژگی‌های یک اردوی مطالعاتی خوب چیست؟

  اما قبل از آن، شاید بگویید؛ اصلا ایراد مطالعه در منزل در نوروز چیست؟–    اول از همه به دلیل حال و هوای روز‌های تعطیل و نوروز، مطالعه با هر عامل خارجی؛ مانند تلویزیون، صحبت افراد خانواده و … قطع می‌شود و به دلیل عدم وجود نظارت مستقیم و غیر مستقیم – اگر حوصله […]

- شاید از خودتان بپرسید؛ ویژگی‌های یک اردوی مطالعاتی خوب چیست؟

 

اما قبل از آن، شاید بگویید؛ اصلا ایراد مطالعه در منزل در نوروز چیست؟
–    اول از همه به دلیل حال و هوای روز‌های تعطیل و نوروز، مطالعه با هر عامل خارجی؛ مانند تلویزیون، صحبت افراد خانواده و … قطع می‌شود و به دلیل عدم وجود نظارت مستقیم و غیر مستقیم – اگر حوصله نداشته باشید- ساعت مطالعه کاهش می‌یابد. 
–    اگر با اشکال علمی مواجه شوید، برطرف نشده و سرعت مطالعه کاهش می‌یابد و یکنواختی شرایط، سبب ایجاد کسالت و کاهش کیفیت و کمیت مطالعه می‌شود.
–    به دلیل عدم رعایت برنامه ساعتی، نه درس می‌خوانید و نه تفریح می‌کنید.
–    طولانی بودن روز‌های تعطیل سبب کاهش انگیزه و هیجان شما می‌شود و ممکن است عوامل روحی بازدارنده؛ مانند بی انگیزگی، ناامیدی و نرسیدن به برنامه و… سبب قطع مطالعه شود. همچنین بدون ارتباط با افراد مشابه با شرایط شما و به ‏دلیل عدم ارتباط با مشاوران، انگیزه‌تان کاهش می‏یابد.
–    تغذیه، نقش مهمی در یادگیری دارد؛ تغذیه در نوروز، بر اساس عادت غلط صورت می‌گیرد. 
–    برنامه زمانی خواب در نوروز بی نظم می‏شود و سبب کاهش بازده مطالعه می‏شود. 
–    تأثیرپذیری از تغییرات فصل بر خواب، همچنین نداشتن برنامه منظم ورزش در منزل، سبب افزایش کسالت و بی حوصلگی خواهد شد.
–    عدم امکان برگزاری آزمون، جدیت مطالعه و احتمال اتمام برنامه را کاهش می‏دهد.
–    در نهایت به دلیل عدم وجود تکلیف، اجباری بر مطالعه وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به نزدیک شدن به بازه‌ی امتحانات و کنکور و همچنین بازگشت ناپذیر بودن زمان، خوب است که دوره نوروز را در محیط دیگری مانند اردو یا پانسیون مطالعاتی به مطالعه بپردازیم.
اردوی مطالعاتی چیست؟
 به مجموعه برنامه‏‌های علمی‌- تفریحی زمان‏بندی شده برای داوطلبان آزمون سراسری – که به منظور آماده سازی آن‌ها در این آزمون طراحی شده است- اردوی مطالعاتی گفته می‌شود. داوطلبان در این اردو – در بازه زمانی معینی- به مطالعه، جمع‌بندی و تست‏زنی انفرادی می‌پردازند و در صورت مواجهه با سؤالات علمی، به نیرو‌های رفع اشکال مستقر در اردو (رتبه‌های برتر سال‌های گذشته) مراجعه می‌نمایند.

 

ویژگی اردوی مطالعاتی خوب از نظر رتبه‌های برتر سال گذشته:
۱-    محل برگزاری اردوی مطالعاتی 
از نظر رتبه‌های برتر، اردوی مطالعاتی خوب از نظر موقعیت مکانی باید در یکی از دانشگاه‌های معتبر باشد؛ چرا که هم دسترسی به آن آسان است و هم قرارگیری در محیط دانشگاه باعث ایجاد انگیزه می‌شود.
همچنین لازم است محیط مطالعه داوطلبان به صورت روزانه ضدعفونی گردیده و داوطلبان ملزم به رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی باشند و در هنگام ورود داوطلبان به محل اردو، وضعیت سلامت تمامی آن‌ها مورد پایش قرار گیرد.

۲-    زمان اردوی مطالعاتی 
زمان اردوی مطالعاتی نوروز از نظر رتبه‌های برتر سال گذشته، باید به گونه‌ای باشد که هم با مطالعه بسیار زیاد و بدون استراحت موجب فرسودگی نشود و هم زمینه مطالعه‌ی کافی و جمع‌بندی بسیاری از دروس را فراهم کند.

۳-     برنامه زمانی مناسب اردوی مطالعاتی
از نظر رتبه‌های برتر، اردوی مطالعاتی و برنامه‌ی مطالعاتی در دوره‌ی نوروز باید استاندارد باشد؛ یعنی اولا داوطلبان ۳۰-۱۵ دقیقه قبل از شروع اردو، در محل برگزاری اردو حاضر باشند و همچنین زمان شروع و پایان هر واحد به آن‌ها اطلاع داده شود. در این صورت، آن‌ها مدیریت زمان را به خوبی یاد می‌گیرند.

۴-     برنامه‌ی مطالعاتی 
رتبه برتر‌های سال‌های گذشته، این نظر را دارند که برنامه‌ی مناسب و ایده‌آل باید دقیق، ریزبینانه، مدون، کارشناسی شده و بر اساس نیاز و تفاوت‌های فردی دریافت شود. این برنامه در یک جلسه مشاوره تنظیم می گردد. همچنین این برنامه باید در طول دوره‌ی نوروز با توجه به سرعت پیشروی داوطلب، در صورت نیاز توسط مشاور همراه و به صورت تخصصی تغییر کند؛ چرا که مهمترین عامل آرامش، تمرکز و بهره وری کامل داوطلبان برای اجرای برنامه، داشتن برنامه‌ی منظم است.

۵-     حضور کارشناس رفع اشکال در اردوی مطالعاتی
رتبه برتر‌ها این نظر را دارند که با توجه به هدف اردوی مطالعاتی نوروز، حضور کارشناسان رفع اشکال علمی در راستای پاسخگویی به سوالات علمی داوطلبان، می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود روند مطالعاتی داوطلبان داشته باشد. این کارشناسان، خود باید از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته باشند؛ چرا که علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمی، حضور آنان، مدل و الگوی فکری مناسبی برای موفقیت داوطلبان است.

۶-     لزوم حضور ناظران مطالعاتی در اردوی مطالعاتی 
از نظر رتبه‌های برتر سال‌های گذشته، در طول دوره‌ی نوروز، ناظران مطالعاتی در واحد‌های مطالعاتی تنظیم‌شده باید بر عملکرد داوطلبان نظارت داشته باشند و در صورت بی‌نظمی و یا عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی هر یک از داوطلبان، پس از تذکر شفاهی، در صورت تکرار بی نظمی، برخورد لازم را انجام دهند. همچنین جهت بررسی علت بی‌نظمی، داوطلب به مدیر اردو معرفی شده و در صورت لزوم جلسه‌ای با روانشناس تشکیل شود.

۷-     رعایت برنامه تغذیه‌ای در اردوی مطالعاتی 
با توجه به اهمیت تغذیه و نقش بسیار مهم آن در یادگیری و قدرت حافظه، از نظر رتبه‌های برتر سال گذشته، برنامه غذایی اردو باید متناسب با نیاز‌های داوطلبان آزمون سراسری بوده و توسط متخصص تغذیه، تنظیم گردد. بیشتر ویتامین‏ها، پروتئین‌ها و … مورد نیاز داوطلبان در صبحانه، نهار، میان وعده‌های مناسب آن‌ها در نظر گرفته شود.

۸-     لزوم حضور مشاوران در اردوی مطالعاتی
از نظر آنان، مشاوره در دوران نوروز باعث افزایش بازده مطالعاتی داوطلبان می‏شود. همچنین برنامه ریزی مدون توسط مشاوران، افزایش انگیزه و اعتماد به نفس را در داوطلبان به همراه دارد.

۹-     سنجش و ارزیابی در اردوی مطالعاتی 
به نظر رتبه برترها، هیچ فرایندی بدون سنجش مؤثر نخواهد بود؛ بنابراین متناسب با محتوای مطالعاتی، آزمون آزمایشی در دوره‌ی نوروز برگزار شود و پاسخ‌های تشریحی جهت تکمیل و ارزیابی آزمون، بلافاصله در اختیار داوطلبان قرار بگیرد. کارنامه‌ی آزمون نیز پس از آزمون در اختیار داوطلب قرار گیرد تا در جلسات مشاوره بررسی شود.

۱۰-    ورزش در اردوی مطالعاتی
 از نظر رتبه برترها، ورزش باعث می‏شود دانش‏آموزان بدون احساس خستگی، ساعت مطالعه بالایی داشته باشند و همچنین ترشح اندروفین افزایش یابد، اکسیژن رسانی بیشتر شده و در نتیجه یادگیری بهتر صورت بگیرد.

۱۱-     برنامه‌های انگیزشی در اردوی مطالعاتی
عنصر انگیزه؛ چه در وجه درونی و چه در وجه بیرونی و همگانی، یک عامل کلیدی در موفقیت رتبه‌های برتر بوده است.
انگیزه گروهی در اردوی مطالعاتی، سبب ایجاد هیجان مثبت و از بین رفتن خلأ عاطفی می‌شود و در نهایت، این امر مطالعه‌ی بدون خستگی تا انتهای دوره را به همراه دارد.

۱۲-     نظارت بر ایجاد عادات صحیح مطالعه در اردوی مطالعاتی 
به گفته‌ی رتبه‌های برتر، دوره‌ی نوروز بهترین فرصت برای فراگیری عادات صحیح مطالعه است؛ عاداتی که در مدت کوتاهی، اصلاح شده و سبب پیشرفت تحصیلی داوطلبان خواهد شد.
از این رو داوطلبان با رعایت شرایط صحیح مطالعه از نظر ذهنی، فیزیکی و محیطی به اصلاح عادات نادرست مطالعاتی خود می‌پردازند.

۱۳-     مشاوره‌های انگیزشی در اردوی مطالعاتی 
بنا بر نظر رتبه برترها، جلسات مشاوره‌ای انگیزشی موجب می‌گردد که داوطلبان با انرژی، کیفیت و دقت بیشتر و اهداف درسی مشخص‌تر، برنامه‌های مطالعاتی‌شان را انجام دهند.

۱۴-     لزوم برگزاری کارگاه‌های روان‌شناسی در اردوی مطالعاتی
این جلسات می‌تواند موجب کاهش حالت‌های تنش‌زای تحصیلی در داوطلبان گردد و احتمال بروز حالت‌های استرس و اضطراب را در آن‌ها کاهش دهد.

۱۵-     ضرروت و اهمیت برگزاری کارگاه‌های خانواده در اردوی مطالعاتی
از نظر رتبه‌های برتر سال گذشته، این جلسات می‌تواند در ایجاد جو عاطفی مناسب در خانواده و کاهش تنش در تعاملات درون خانوادگی اثرگذار باشد.

کدام اردوی مطالعاتی برای دوره‌ی نوروز، شامل این پانزده نکته می‌شود؟
مرکز مشاوره محمدرضا پوردستمالچی، با تجربه بیش از ۲۰ سال برگزاری اردوی مطالعاتی و بیش از هزاران رتبه برتر، هرساله استانداردترین اردوی مطالعاتی نوروز را برگزار می‌کند و تمامی نکات عنوان شده‌ی فوق را پوشش می‌دهد.

منبع: اطلاعات انلاین