به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ مهندس فرزاد دادخواه مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در حاشیه مراسم افتتاحیه ۳۰ پنل خورشیدی ۵ کیلو واتی روستای فارفان از توابع شهرستان ورزنه با اشاره به تولید و توزیع برق در روستاهای کشور گفت: خوشبختانه امروز که در کنار شما هستیم بالای ۹۸ درصد از روستاهای ما دارای نیروی برق […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ مهندس فرزاد دادخواه مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در حاشیه مراسم افتتاحیه ۳۰ پنل خورشیدی ۵ کیلو واتی روستای فارفان از توابع شهرستان ورزنه با اشاره به تولید و توزیع برق در روستاهای کشور گفت: خوشبختانه امروز که در کنار شما هستیم بالای ۹۸ درصد از روستاهای ما دارای نیروی برق هستند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز به لطف خدا خدمات ارزنده در کل کشور انجام شده و می توان به خوبی دید که در حوزه انرژی بخصوص انرژی های تجدید پذیر قدمهای مفیدی برداشته شده است.

دادخواه با اشاره به منطقه شرق اصفهان گفت: در حوزه سامانه های تجدیدپذیر طرح کاملی برای منطقه شرق اصفهان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مستعد بودن این منطقه در حوزه تابش خورشید فرصتی خوبی را برای نصب پنل های خورشیدی نصیب سرمایه گذاران می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان اظهار کرد: یکی از نقاط قوت مناطق شرق اصفهان همکاری مردم این مناطق با شرکت توزیع است که بستر را برای سرمایه گذاری هرچه بهتر فراهم می کند.

وی همچنین اذعان کرد: مردم شرق اصفهان در زمینه مدیریت بار نیز همکاری خوبی با شرکت داشتند و به همین منظور در بحث پنل های خورشیدی مساعدتهای خوبی به این منطقه صورت گرفته است.

دادخواه ادامه داد: متاسفانه سالهای متمادی است که در مناطق شرق اصفهان به دلیل کاهش نزولات آسمانی محدودیت های آبی ایجاد شده و دیگر پرداختن به کشاورزی تا حد بالایی امکان پذیر نیست به همین منظور بایستی برای سرمایه گذاری در این مناطق به رشد و توسعه استعدادهای این بخش ها پرداخت.

وی با بیان اینکه در ایجاد و توسعه سامانه های خورشیدی همکاری های خوبی از سوی ارگانهای متعدد انجام شده است، گفت: یکی دیگر از نقاط قوت برای نصب پنل های خورشیدی در این بخش ها بخصوص در روستای فارفان همکاری ارگانهایی از جمله سپاه پاسداران، کمیته امداد امام خمینی سازمان بهزیستی ، امور روستایی استانداری اصفهان و فرمانداری است که با حضور این نهادها قدمهای خوبی برداشته شد.

برق متن 1نرخ خرید تضمینی باید منصفانه باشد

دکتر فتاحی مدیر گروه توسعه برق انشعابی ساتبا در ادامه این مراسم با اشاره به ایجاد کارگروه مشخصی برای ایجاد نیروگاههای کوچک مقیاس خورشیدی گفت: در وزارت نیرو کارگروهی برای توسعه نیروگاههای مشخص شده به مباحثی برای سودآوری طرحهای ایجاد پنل های خورشیدی اشاره شد و تاکید بر این بود نرخ خرید تضمینی به گونه ایی باشد که درآمد مکفی برای سرمایه گذار داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه بستر خوبی ایجاد شد و ۴۵ شرکت پیمانکار برای اجرا مشخص شدند.

فتاحی ادامه داد: اتفاق خوبی در منطقه شرق اصفهان در خصوص ایجاد و توسعه انرژی های تجدید پذیر افتاده است که در نوع خود بی نظیر است.

مدیر گروه توسعه برق انشعابی ساتبا در خصوص تصمیمات وزارت نیرو برای توسعه سامانه های تجدید پذیر گفت: تصمیماتی مهمی در خصوص تجدید پذیرها گرفته شد که در این وهله قرار شد با ایجاد سامانه ۵ کیلووات برای هر مخاطب برآورد اولیه ماهانه ۲میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را در سال اول به صورت خالص در بر دارد و این درآمد در سالهای آتی حتی به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز می رسد.

وی ادامه داد: با تحقیقات به عمل آمده این درآمد در سال بیستم به ۳۲ میلیون تومان در ماه نیز می رسد.

فتاحی یادآور شد: ۱۱۰ هزار سامانه در سال هدف گذاری کردیم که برای استان اصفهان چهار هزار و ۵۰۰ عدد و برای شهرستان اصفهان ۵۰۰ سهمیه در نظر گرفتیم.

فتاحی افزود: برای طرح حمایتی ۸۲ هزار مددجو ثبت شده که از این تعداد ۴۰ هزار نفر تائید صلاحیت شدند.

مدیر گروه توسعه برق انشعابی ساتبا خاطر نشان کرد: ثبت نام در سامانه مهرسان به ۴۶ هزار نفر متقاضی رسیده است که حدود ۱۵ هزار عدد عقد قرارداد خرید تضمینی داشتیم که ۳۰ هزار تفاهم نامه برای احداث انعقاد شده است.

برق متن 2حدود ۷ هزار متقاضی به بانک معرفی شده اند

مدیر گروه توسعه برق انشعابی ساتبا در ادامه صحبتهای خود یادآور شد: ۵هزار ۲۰۰ عقد قرارداد داشتیم و حدود ۷ هزار متقاضی به بانک معرفی شده اند.

وی در رابطه با ایده های مطرح شده برای نصب سامانه های تجدید پذیر ادامه داد: احداث سامانه به صورت تجمیعی یکی از ایده هایی بود که به دلیل محدودیت در برخی شهروندان در مسکن شخصی مطرح شد و خوشبختانه با مصوبه ایجاد سامانه های تجمیعی که در آذرماه انجام شد می توان از سامانه های تجدید پذیر به صورت تجمیعی در ساختمان ها نیز بهره برد.

فتاحی با اذعان بر اینکه دولت سیزدهم موفقیتهای خوبی در حوزه تجدیدپذیرها کسب کرده است، گفت: ابتدای دولت سیزدهم مجموع سامانه های مقیاس کوچک ۸۳ مگاوات بوده که ظرف دوسال گذشته ۳۲ مگاوات احداث انشعابی داشتیم و ۲۳مگاوات احداث حمایتی صورت گرفته که جمعا ۵۵ مگاوات افزایش ظرفیت ظرف دوسال گذشته تا کنون صورت گرفته است.

وی در پایان صحبتهای خود خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیتی که در منطقه شرق اصفهان وجود دارد فرصتی مناسبی برای توسعه نیروگاههای خورشیدی مقیاس کوچک در منطقه است.

گفتنی است روستای فارفان با نصب ۳۰ پنل خورشیدی اولین روستای سبز شهرستان ورزنه است. این روستا از توابع بخش رودشت شهرستان ورزنه استان اصفهان است.فاصله آن تا مرکز شهرستان ورزنه ۱۷ کیلومتر و تا شهر اصفهان ۱۰۳ کیلومتر است.

اصفهان/ بهمن راعی

منبع خبر: رکنـا