سقف جمع شونده استادیوم راه حلی نوآورانه برای بسیاری از مشکلات مرتبط با سقف های سنتی است. استادیوم‌های فوتبال مکان‌هایی هستند که همیشه در حال تکامل هستند. از گودیسون پارک، اولین استادیوم بزرگ فوتبال ساخته شده در انگلستان، که دارای دو جایگاه بدون سرپوش برای ۴۰۰۰ نفر و یک جایگاه سرپوشیده برای ۳۰۰۰ نفر بود […]

سقف جمع شونده استادیوم راه حلی نوآورانه برای بسیاری از مشکلات مرتبط با سقف های سنتی است.

استادیوم‌های فوتبال مکان‌هایی هستند که همیشه در حال تکامل هستند. از گودیسون پارک، اولین استادیوم بزرگ فوتبال ساخته شده در انگلستان، که دارای دو جایگاه بدون سرپوش برای ۴۰۰۰ نفر و یک جایگاه سرپوشیده برای ۳۰۰۰ نفر بود تا بزرگترین مکان ورزشی امروز در کشور، استادیوم ومبلی، که می تواند تا ۹۰،۰۰۰ نفر را میزبانی کند. استادیوم های امروزی آسایش، امکانات پذیرایی و جوی را ارائه می دهند که شبیه هیچ چیز دیگری نیست. در استادیوم‌های ورزشی از انواع سقف متحرک پارچه ای، فلزی و شیشه ای استفاده می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

همه این امکانات تجربه شما را افزایش می دهد و بازدید شما را لذت بخش تر می کند. با این حال، با آب و هوای غیرقابل پیش بینی، هرگز نمی دانید هنگام بازدید از آن چه انتظاری داشته باشید. امروز فهرستی از استادیوم‌هایی را به اشتراک می‌گذاریم که سقف متحرک دارند تا بتوانید تیم خود را بدون توجه به آب و هوا تشویق کنید.

ورزشگاه ومبلی

مکان: لندن، انگلستان
ظرفیت: ۹۰۰۰۰
نوع سقف جمع شونده جزئی

این استادیوم چند منظوره یکی از معروف ترین استادیوم های جهان است. سالانه پذیرای بیش از ۲ میلیون بازدید کننده است. استادیوم ومبلی میزبان تیم های ورزشی مختلف بریتانیا از جمله تیم ملی فوتبال انگلیس و همچنین رویدادهای ورزشی مهمی مانند فینال و نیمه نهایی جام حذفی، فینال پلی آف لیگ فوتبال، فینال جام لیگ فوتبال و غیره است.

ورزشگاه ومبلی

یوهان کرایف آرنا

مکان: آمستردام، هلند
ظرفیت: ۵۵۵۰۰
نوع سقف: سقف کاملا جمع شونده

ورزشگاه یوهان کرایف که قبلاً به نام آمستردام آرنا شناخته می شد، اصلی ترین و بزرگترین ورزشگاه هلند است. این ورزشگاه میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۸، فینال لیگ اروپا در سال ۲۰۱۳ و بسیاری رویدادهای مهم ورزشی دیگر بود. این ورزشگاه اخیراً به افتخار فوتبالیست هلندی یوهان کرایف که در سال ۲۰۱۶ درگذشت، رسماً تغییر نام داد.

یوهان کرایف آرنا

ورزشگاه نارودوی

استادیوم سقف جمع شونده ورزشگاه ورشو لهستان. سقف این ورزشگاه را می توان در ۱۷ دقیقه بست.
مکان: ورشو، لهستان
ظرفیت: ۵۵۰۰۰
نوع سقف جمع شونده: سقف کاملا جمع شونده، سقف متحرک شیشه ای

Stadion Narodowy، معروف به PGE Narodowy im. Kazimierza Górskiego به دلایل حمایت مالی، ورزشگاه خانگی تیم ملی فوتبال لهستان است. این بزرگترین استادیوم فوتبال در لهستان است و میزبان نیمه نهایی یوفا یورو ۲۰۱۲ و فینال لیگ اروپا ۲۰۱۴–۲۰۱۵ بود.

ولتین آرنا

مکان: گلزنکرخن، آلمان
ظرفیت: ۶۲۲۷۱
نوع سقف جمع شونده: سقف کاملا جمع شونده

Veltins-Arena دارای سقف جمع شونده بوم فایبرگلاس با پوشش تفلون است که کل ورزشگاه را در بر می گیرد.

ورزشگاه Veltins Arena که با نام Arena AufSchalke نیز شناخته می‌شود، یک استادیوم فوتبال است که در یازدهمین شهر بزرگ آلمان، گلزنکرخن، واقع شده است. این استادیوم میزبان رویدادهای ورزشی مختلف بود، از جمله فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۴ و پنج بازی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶.

ملی آرنا

استادیوم سقف جمع شونده آرنا ملی بخارست رومانی سقف استادیوم مساحتی معادل ۹۰۰۰ متر مربع را ارائه می دهد.
مکان: بخارست، رومانی
ظرفیت: ۵۵۶۳۴
نوع سقف جمع شونده: سقف کاملا جمع شونده

این استادیوم در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد تا جایگزین استادیوم ملی اصلی “Lia Manoliu” ساخته شده در سال ۱۹۵۳ شود. ورزشگاه آرنا ملی میزبان رویدادهای مختلف فوتبال از جمله فینال لیگ اروپا در سال ۲۰۱۲ و میزبان برخی از مسابقات یوفا یورو ۲۰۲۰ است. همچنین میزبان مسابقات خانگی تیم ملی فوتبال رومانی و غیره است.

فواید سقف متحرک برای ورزشگاه‌ها

مزایای سقف های جمع شونده متعدد است و شامل صرفه جویی در انرژی، بهبود کیفیت هوا، کاهش آلودگی صوتی و موارد دیگر می شود. یکی از مزایای اصلی سقف های جمع شونده استادیوم این است که در برابر عوامل جوی مانند باران، برف، باد و گرمای شدید محافظت می کنند. این بدان معناست که هواداران در آب و هوای نامساعد نگران خیس شدن نخواهند بود. علاوه بر این، استادیوم های سقف جمع شونده نیز محافظت در برابر برخورد صاعقه را ارائه می دهند.

استادیوم سقف متحرک تجربه روز بازی را هم برای هواداران و هم برای ورزشکاران متحول کرد. هواداران دیگر نگران شرایط آب و هوایی نبودند و ورزشکاران دیگر نگران بازی در گرما یا سرمای شدید نبودند. استادیوم‌های سقف جمع‌شونده همچنین امکان برگزاری بازی‌های روزانه بیشتری را فراهم می‌کردند، زیرا ممکن بود ورزشگاه‌ها در طول ماه‌های گرم تابستان بسته شوند.

استادیوم سقف جمع شونده به یکی از اصلی‌ترین تجربه‌های ورزشی مدرن تبدیل شده است. این مکان ها بدون توجه به شرایط آب و هوایی بیرون، محیطی راحت و کنترل شده را برای طرفداران فراهم می کنند. آنها همچنین به تیم ها اجازه می دهند بازی های روزانه بیشتری را برنامه ریزی کنند، که مورد علاقه هواداران است. از آنجایی که محبوبیت استادیوم های سقف جمع شونده همچنان رو به افزایش است، احتمالاً تعداد بیشتری از این ورزشگاه ها در سال های آینده ساخته خواهند شد.

منبع: خبـر ورزشی