اسطوره فوتبال ایران که پنجمین سال دوری از فوتبال را پشت سر می‌گذارد، در اولین واکنش به اتفاقات جام ملتهای آسیا برای ایران، در گفتگو با تابناک می‌گوید که نتایج ایران در این مسابقات چندان هم قابل دفاع نبوده و عملکرد ایران را «سینوسی» خوانده است. او همچنین نسبت به موقعیت کارلوس کی‌روش و مهدی […]

اسطوره فوتبال ایران که پنجمین سال دوری از فوتبال را پشت سر می‌گذارد، در اولین واکنش به اتفاقات جام ملتهای آسیا برای ایران، در گفتگو با تابناک می‌گوید که نتایج ایران در این مسابقات چندان هم قابل دفاع نبوده و عملکرد ایران را «سینوسی» خوانده است.

او همچنین نسبت به موقعیت کارلوس کی‌روش و مهدی تاج نیز انتقادات خود را مطرح کرده و گفته که حضور کی‌روش کمکی به فوتبال ایران نکرد و اثر موردنظر خود را نداشت.

علی دایی درباره پرسپولیس و پیشنهاد رضا درویش نیز صحبت کرده و گفته که هیچ مشورتی در مورد خریدهای جدید پرسپولیس نداشته و همچنین تمایلی به سرمربیگری در این تیم ندارد.

* بازیهای دوستانه خوبی نداشتیم

به اعتقاد من، تیم ایران در قطر یک روند سینوسی را طی کرد. یک بازی خوب بود، یک بازی بد. یک نیمه خوب بود و یک نیمه بد. همچنان عقیده دارم و پیش از این هم به شما گفته بودم، نتیجه کلی تیم‌ملی در قطر برمی‌گردد به این مهم که بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای آماده شدن جهت حضور در چنین تورنمنت بزرگی مهیا نشد.

* تا بازی آخر ارنج را پیدا نکردیم

من می‌گویم به همان دلیل عدم انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب پیش از سفر به قطر، تا بازی آخر ارنج اصلی‌مان را پیدا نکرده بودیم. شما بازی‌های تدارکاتی و آماده‌سازی کره‌جنوبی و ژاپن را به یاد دارید؟ و ما چه کردیم؟ تازه با آن تدارک هم می‌توان غافلگیر شد.

* بازی ژاپن من را به قهرمانی امیدوار کرد

ما یک بازی خوب بودیم و یک بازی بد. بازی برابر ژاپن که به آن اشاره کردید، نیمه دوم چنان فوتبالی ارائه کردیم که هر تیمی برابر ایران قرار می‌رفت عاقبتی جز شکست نصیبش نمی‌شد. تیم ملی در دو دهه اخیر هرچند سال یک‌ بار از این نمایش‌ها داشته. خود من هم بعد از دیدن این بازی خیلی امیدوار شدم که بتوانیم به فینال برویم. اگر به فینال می‌رسیدم، شک ندارم قهرمانی به نام ایران سند می‌خورد.

تیم ملی

* کره جنوبی، استرالیا و عربستان حذف شدند

شما ببینید که از آن سوی جدول چه تیم‌هایی به نیمه‌نهایی رسید. کره‌جنوبی و استرالیا و عربستان حذف شده بودند. مانده بود قطر و اردن. ژاپن را هم که خودمان از گردونه خارج کردیم. اردن و قطر را همین چند ماه پیش از جام‌ملت‌ها در یک تورنمنت تدارکاتی شکست داده بودیم. بعد از بازی برابر ژاپن، خیلی به پیروزی برابر قطر در نیمه‌هایی امیدوار شده بودم.

* کارنامه تیم ملی قابل دفاع نیست

واقعا حیف شد که نتوانستیم به قهرمانی برسیم. خب این هم که نتیجه نگرفتیم و بیاییم از کارنامه تیم‌ملی در بازی‌های قطر دفاع کنیم درست نیست.

* گروه تلگرامی برای اکرم عفیف؟ ناکارآمد بود

من هم چنین موضوعی  (آنالیز اکرم عفیف در تلگرام) را شنیدم. اگر واقعا چنین کار‌هایی کرده بودیم، به نظر من اکرم عفیف، بهترین بازیکن زمین در بازی برابر ایران بود. کما این که دیدید بهترین بازیکن جام‌ملت‌ها هم لقب گرفت. هم گل زد، هم گل ساخت و دست آخر هم باعث اخراج شجاع خلیل‌زاده شد. هر کاری که یک بازیکن می‌توانست برابر حریفش انجام بدهد، این بازیکن قطری برابر ما انجام داد؛ بنابراین باید اعتراف کرد که کانال تلگرامی‌تان کارایی مدنظرتان را نداشت. یا اطلاعات درستی درباره این بازیکن در این کانال وارد نشده بود یا بازیکنان به صحبت‌های مطرح گوش نکردند.

* بعد از برد ژاپن، می‌توانستیم قهرمان شویم

جام‌ملت‌ها هر چه بود به پایان رسیده و هنوز اعتقاد دارم بعد از پیروزی برابر ژاپن خیلی راحت می‌توانستیم به فینال برسیم و قهرمان جام‌ملت‌ها بشویم که با قبول شکست تلخ برابر قطر از گردونه جام خارج شدیم. شاید خیلی سخت این فرصت و موقعیت تکرار شود و دیگر چنین مهلتی برای ما فراهم نشود. افسوس…!

تیم ملی

* حق را به پیشکسوتان فوتبال می‌دهم

این تصمیم و نظر مستقیم یک سرمربی است که چه افرادی را به عنوان کمک در کنار خود روی نیمکت داشته باشد. خود من هم هر تیمی بودم دستیارانم را خودم انتخاب می‌کردم. نمی‌توانم نظر پیشکسوتان محترم فوتبال‌مان را رد کنم. نظرشان درست بوده است. کمک‌های تیم‌ملی که بازیکنان موفقی بوده‌اند، اما آیا در زمینه مربیگری هم روزمه و کارنامه درخشانی داشته‌اند؟ به عنوان نفر اول یک کادرفنی چه رزومه‌ای داشتند؟ یا اصلا در این حد کار حرفه‌ای کرده بودند؟ بنابراین من حق را به کارشناسان و پیشکسوتان می‌دهم.

* بهترین زمان را برای جوانگرایی داریم

دو سال دیگر جام‌جهانی ۲۰۲۶ را خواهیم داشت. شکر خدا که با اضافه شدن تعداد تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها و افزایش سهمیه آسیا مسیر راحت‌تری برای حضورمان پیش رو خواهیم داشت. به اعتقاد من، بهترین زمان ممکن را داریم که آرام آرام بهترین‌های جوانان حاضر در لیگ‌مان را وارد تیم‌ملی کنیم تا بیایند و جای بازیکنان بزرگی که پیش از آن‌ها در جوانی آمدند را بگیرند. من نمی‌خواهم اسم بازیکن خاصی را بیاورم. خب خیلی از این عزیزان در زمان جام‌جهانی ۲۰۲۶ شرایط سنی بالای حداقل ۳۳ سال را خواهند داشت. خب در قطر هم ما یکی از تیم‌هایی بودیم که میانگین سنی بالایی داشتیم.

* تلاشی برای پرورش نسل جدید نداشتیم

عملکرد ما نشان می‌دهد، ما کار و فعالیتی نداشته‌ایم که بتوانیم در پس آن یک نسل جوان و آینده‌دار را تحویل فوتبال ملی‌مان بدهیم. متأسفانه در رده‌های پایه کار اصولی و مدت‌دار نکرده‌ایم که این بازیکنان پله پله بالا بیایند و تجربه کسب کنند و عاقبت به کار تیم‌ملی بزرگسالان بخورند. تیم‌های پایه مان به امان خود رها شده‌اند و فقط تعداد انگشت شماری به فوتبال حرفه ای ادامه داده اند. این یعنی سیستم و زنجیره نسل سازی برای فوتبال ملی نداریم. مشغول کارهای دیگر هستیم و شاید این چیزها برای‌مان مهم نیست.

* صیادمنش و سلطانی‌مهر به کجا رسیدند، بازیکنان آلمان به کجا؟

درخشش تیم‌ملی نوجوانان را به پای برنامه‌ریزی اصولی و تشکیلاتی فوتبال‌مان نگذارید. الان چه مدت از بازی‌های نوجوانان می‌گذرد؟ دیدید که در این مدت آن‌ها به حال خود رها شده‌اند. چند دوره قبل بود که نوجوانان در جام‌جهانی ۴ بر صفر آلمان را شکست دادند. محمد شریفی هم‌تراز ارلینگ هالند و چند بازیکن اسمی امروز جهان جزو ۶۰ پدیده آینده فوتبال شد. الان کجاست؟ محمد سلطانی‌مهر، سینا خادم‌پور، الله‌یار صیادمنش و …، به کجا رسیدند و بازیکنان آلمان که مغلوب مطلق برابر همین نسل بودند الان کجا هستند. در سایر رده‌ها با تصمیمات اشتباه و انتخاب کسانی که نتوانستند کمکی به فوتبال پایه بکنند کار را پیش بردیم و ثمره‌اش را هم دیدیم. در جوانان و امید دیدید که چه نتایجی حاصل شد. با این همه استعداد، این نتایج و عملکرد واقعا فاجعه است.

تیم ملی

* نمی‌توانیم از قلعه‌نویی ایراد بگیریم

به نظر من با این شرایط نمی‌توانیم از آقای قلعه‌نویی ایراد بگیریم. ایشان تمام سعی خودش را کرد تا تیم‌ملی در قطر نتیجه دلخواه را کسب کند. مگر مربی‌ هست که بخواهد تیم تحت هدایتش ناکام و بازنده باشد؟ خیر، هیچ مربی دوست ندارد شکست تیمش را ببیند. اما در این میان ما یک مساله مهم را فراموش کرده‌ایم.

* کی‌روش نتوانست کمک خاصی به ما کند

مسئله‌ی مهم فوتبال ما مدیریت آن است. مدیران فوتبال ما یک دوره کوتاه بعداز ناکامی می‌روند و غیب می‌شوند و چند صباح بعد دوباره برمی‌گردیم به حضور همان نفراتی که همیشه شکست خورده‌اند! برای آقای کی‌روش احترام قائلم، اما ایشان از آسمان نیامد که مربی تیم‌ملی بشود. مدیریت فوتبال ما با این مربی قرارداد بست. آقای کی‌روش را دوست دارم، اما نتوانست به تیم‌ملی ما کمک خاصی کند. سه دوره جام‌جهانی و دو دوره جام‌ملت‌های آسیا فرصت کمی نیست، بخشی بزرگ از تاریخچه تیم ملی ایران است؛ چه موفقیتی برای تیم‌ملی به دست آورد؟ حالا کجاست که باید پاسخ‌گو باشد. متأسفانه مدیران در فوتبال ما می‌روند و یک سالی نیستند و بعد دوباره که آب‌ها از آسیاب افتاد، برمی‌گردند.

کیروش

* چرا رئیس فدراسیون پاسخگو نیست؟

قطر با یک تعویض بموقع و کارشناسی شده برای دومین دوره پیاپی قهرمان جام‌ملت‌ها شد. حرف من این است که در پی ناکامی‌های فوتبال‌مان کسی سراغ مدیریت فوتبال ایران نمی‌رود؟ همه یقه مربی را می‌گیرند! در سیستم باشگاه‌های‌مان هم متأسفانه همین روال را شاهد هستیم! در پی هر ناکامی اولین اتفاقی که رخ می‌دهد، مربی را عوض می‌کنیم. چرا مدیر باشگاهی که نتیجه نگرفته تغییر نمی‌کند؟! چرا بعد از ناکامی در جام‌ملت‌ها فقط سرمربی باید پاسخ‌گو باشد؟ چرا رئیس فدراسیون فوتبال پاسخ‌گو نیست و کسی ایشان را بازخواست نمی‌کند؟! آقای تاج تا الان چند دوره در فدراسیون فوتبال سمت داشته است؟ آیا برای محک زدن توان مدیریت یک نفر کافی نیست؟

* مشکل فوتبال ما مدیریتی است

آقایان، زمانی که می‌بینید ایشان نمی‌تواند فوتبال‌مان را به سوی موفقیت مدیریت کند و نتایج خوبی در زمان مدیریت‌شان نصیب فوتبال ملی ما نمی‌شود، باید به فکر تغییرات باشیم. این که در صورت عدم موفقیت تنها در فکر تغییر مربی و کادرفنی باشیم و دکور را عوض کنیم که کار خاصی نکرده‌ایم. این عزل و نصب‌ها بازی با افکارعمومی برای پنهان کردن نقش خودمان در باخت‌هاست. باز هم تأکید می‌کنم که مشکل فوتبال ما مدیریت‌های‌مان است. مدیریت فوتبال ما درست بشود باقی مسائل فوتبال‌مان هم درست می‌شود.

* غیبت داور ایرانی در جام جهانی فاجعه است

این مسئله برمی‌گردد به همان مشکل مدیریتی که پیش از این صحبتش را کردم. مدیریت فوتبال ما درست باشد، مدیریت فدراسیون ما درست باشد، مدیریت ورزش ما درست باشد، این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد. متأسفانه مشکل از آن‌جایی نشأت می‌گیرد که آدم‌های خودمان را در پست‌های مختلف به کار می‌گیریم. اصلا هرچقدر که این افراد انسان‌های خوبی هم باشند، زمانی که صلاحیت اداره آن بخش را نداشته باشند، موقعی که تخصص بر عهده گرفتن آن مسئولیت را نداشته باشد، به طور حتم درگیر چنین مواردی که گفتید هم می‌شویم. نبودن داور از فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ که ۴۸ تیمی است و تعداد مسابقات خیلی افزایش دارد، واقعا فاجعه دیگری است. همه هم دلیلش را می‌دانیم که بی‌توجهی به تامین سخت‌افزار روز دنیا و آموزش داوران به ابزار مدرن است. این وظیفه کیست؟ مدیرانی که مشغول کارهای دیگرند.

* خود آقایان می‌گویند پول هست

همه این کاستی‌ها را یک مدیر درست و کارآمد می‌تواند حل و برطرف کند چون خود آقایان می‌گویند پول هست و مشکل بودجه نداریم. یک مدیر شایسته و لایق که از کسی نترسد، می‌تواند راحت مشکلات را برطرف کند. زمانی که من قطر بازی می‌کردم، چهار تا پنج ورزشگاه بیشتر نداشت که آن‌ها هم قدیمی بودند. اما الان به نظرم به اندازه جمعیتش ورزشگاه با گنجایش مناسب دارد که تمام مردم قطر بتوانند بیایند و فوتبال‌های مختلف را تماشا کنند. ما، اما آن موقع یک ورزشگاه آزادی را داشتیم و یک نقش‌جهان که بتوانیم نشان بدهیم ما هم ورزشگاه داریم. مگر می‌شود مملکت به این بزرگی که این همه عاشق فوتبال دارد، زیرساخت‌های فوتبالش تا این حد فاجعه باشد؟! کدام مدیر آمده که به این مسائل اهمیت بدهد؟ البته این را بگویم که مشکل زیرساخت‌ها تنها معطوف به فوتبال نمی‌شود و در سایر رشته‌ها و حتی بخش‌های مملکت هم با این معضلات مواجه هستیم. یا زیرساخت نداریم، یا اگر می‌سازیم بعضا فاقد کیفیت و کاربرد طولانی است.

* در مورد جدایی یحیی حرفی ندارم

چون در بطن ماجرا‌های پرسپولیس نیستم، نمی‌توانم نظر خاصی در مورد دلیل رفتنش بدهم. یحیی در طول مدت حضورش در پرسپولیس خیلی زحمت کشید که قابل کتمان نیست. چندین جام قهرمانی لیگ‌برتر، حذفی و سوپرجام را به تالار افتخارات پرسپولیس افزود. امثال یحیی گل‌محمدی در فوتبال‌مان زیاد نیستند. باید از چنین نیرو‌هایی استفاده کرد. این چنین افرادی هستند که می‌توانند کیفیت فنی فوتبال ما را بالاتر ببرند. با این که خیلی وقت است از هم خبر نداریم، اما نتایج کار یحیی در پرسپولیس را دیده‌ام. متأسفانه برخی اتفاقات اشتباه باعث از بین رفتن دل‌خوشی مردم می‌شود.

یحیی گل محمدی

* همان اول به پیشنهاد پرسپولیس «نه» گفتم

چون من فعلا فوتبال به برنمی‌گردم، همان ابتدا نه را گفتم. آقای درویش به من لطف داشت. خدا را شکر الان زندگی آرام خودم را دارم. دفعه قبل به شما گفتم؛ تا کی باید در استرس و فشار‌های فوتبال باشم؟ خدا را شکر این مسیری هم که انتخاب کرده‌ام درست بوده. حالا شاید یک روزی به فوتبال برگشتم. همیشه گفته‌ام عشق علی دایی به فوتبال سر جای خودش ثابت قرار دارد. اما بعضی مواقع بد نیست که از عشق خودت (فوتبال) دور باشی.

* من بازنشسته نشده ام

چه کسی گفته که من بازنشسته شده‌ام؟! فقط الان در این شرایط نمی‌خواهم کار کنم. این تصمیم ربطی به بازنشستگی ندارد. بعد هم بگویم که آدم‌ها، مختلف هستند. من یک مسیر برای زندگی‌ام انتخاب می‌کنم، دیگران مسیری متفاوت با من را انتخاب می‌کنند.

* پرسپولیس این دو بازی خوب بود

به غیر از بازی نخست با کادر جدید برای آلومینیوم، در برابر تراکتور و ذوب‌آهن که دو تیم خوب لیگ هستند را پیروز شدند. این نشان می‌دهد مسیر حرکتی تیم در شرایط خوبی قرار دارد. امیدوارم که پرسپولیس بتواند نتایج خیلی بهتری رقم بزند تا بتواند دل هوادارانش را شاد کند.

* به این زودی‌ها به فوتبال برنمی‌گردم

(در مورد مشورت به درویش برای خریدهای پرسپولیس؟): به هیچ عنوان من در این موارد که گفتید دخالتی نکردم و نمی‌کنم چون اصلا به من ربطی ندارد. خدمت شما گفتم که فکر بازگشت به فوتبال به این زودی‌ها را ندارم. من اصلا نمی‌دانم خرید‌های پرسپولیس چه نفراتی هستند. باور می‌کنید اگر شما نمی‌گفتید، اسم مربی پرسپولیس جدید را در خاطر نداشتم. این‌ها شایعاتی است که اصلا صحت ندارد. ضمن این که هیچ کسی از طرف پرسپولیس از من نخواسته که در مورد بازیکنان مد نظر تیم اظهار نظر کنم.

منبع خبر: رکنـا