مدیر کل ثبت اسناد و املاک کشور از صدور اسناد مالکیت مجموعه میراث جهانی «تخت جمشید» و اثر جهانی «کاخ اردشیر بابکان» خبر داد. در راستای اجرای طرح کاداستر و حدنگاری و نقشه برداری ثبتی در کشور، اقداماتی در دست انجام است که نه تنها می‌تواند مزایای این طرح را برای محدوده‌های ثبت شده به […]

 مدیر کل ثبت اسناد و املاک کشور از صدور اسناد مالکیت مجموعه میراث جهانی «تخت جمشید» و اثر جهانی «کاخ اردشیر بابکان» خبر داد.

در راستای اجرای طرح کاداستر و حدنگاری و نقشه برداری ثبتی در کشور، اقداماتی در دست انجام است که نه تنها می‌تواند مزایای این طرح را برای محدوده‌های ثبت شده به دنبال داشته باشد، که نشانه آشکاری از عزم جزم مسئولان برای ساماندهی این حوزه و رهایی حوزه ثبت از شیوه‌های پر اشکال قدیمی و اجرای طرحی نوین در این حوزه است.

هدفی که بر مبنای آن کاداستر طراحی شده و به اجرا درآمده است؛ طرحی جامع که می‌توان امیدوار بود با اجرای آن، مشکلات بسیاری از جمله زمین خواری و دست اندازی به اراضی مختلف کاهش چشمگیری یافته و در نهایت به صفر برسد. اتفاقی که شاید اگر سالها پیشتر رقم خورده بود، بسیاری از پرونده های جاری در دستگاه قضا شکل نمی‌گرفت.

اسناد مالکیت تخت جمشید صادر شد

اتفاقی که حالا با شتاب قابل قبولی در حال رقم خوردن است و به گونه‌ای پیش رفته که شاهد تشکیل پرونده و در ادامه حدنگاری محدوده های تاریخی در کشور هم هستیم. آخرین نمونه از این دست را می‌توان در استان فارس دید که یکی از مشهورترین گنجینه‌های تاریخی کشورمان یعنی «تخت جمشید» را در خود جای داده است.

محدوده تاریخی مشهوری که از جمله میراث‌های جهانی محسوب می‌شود و حالا در راستای طرح کاداستر برایش سند مالکیت صادر شده تا محدوده دقیق آن مشخص و معین شده باشد و بشود مقابل گزندهای احتمالی به آن را گرفت. رویدادی که غلامرضا کیانی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس با تاکید بر آن گفته: «با تلاش ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های مرودشت و فیروزآباد، «مجموعه میراث جهانی تخت جمشید» پس از جانمایی و تطبیق آن با پلاک‌های مجاور و… سنددار شد.»

اسناد مالکیت تخت جمشید صادر شد

افزون بر مجموعه‌ای که در جهان با نام پرسپولیس شناخته می‌شود،  و اثر جهانی کاخ اردشیر بابکان هم در همین محدوده جغرافیایی دارای سند مالکیت شده است: «پس از دریافت تقاضا و ارائه نقشه میراث جهانی کاخ اردشیر بابکان، مستندسازی این مجموعه تاریخی در دستور کار قرار گرفت و به همت مجموعه ثبت شهرستان فیروزآباد سند مالکیت کاداستری این اثر تاریخی نیز صادر شد.»

اقداماتی که در راستای پیش برد پروژه کلان دیگری در کشور در حوزه گردشگری نیز حائز اهمیت است چراکه استان فارس در مثلث طلایی گردشگری کشور قرار گرفته و بر این اساس مدیر کل ثبت استان تاکید دارد: در همین راستا تسریع در صدور اسناد مالکیت اماکن مذهبی و تاریخی استان در اولویت کاری ثبت استان قرار دارد.

تابناک

+