مشاور ارشد وزیر خارجه ایران: در مساله میدان آرش با طرف سعودی اختلافی نداریم
مشاور ارشد وزیر خارجه ایران: در مساله میدان آرش با طرف سعودی اختلافی نداریم

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه مرزهای ایران و عربستان در خلیج فارس مشخص است، گفت: مساله میدان نفتی آرش را می‌توانیم با کویت براساس تصمیمات بین‌المللی و موقعیت تاریخی دو کشور حل و فصل کنیم.

«علی اصغر خاجی» در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» یمن درباره موضوعات مختلف ازجمله ازسرگیری مذاکرات میان صنعا و ریاض و همچنین پرونده میدان نفتی – گازی آرش (الدوره) میان ایران، عربستان و کویت پرداخت.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران درباره پرونده میدان نفتی – گازی آرش (الدورا) میان ایران، عربستان و کویت پرداخت و در این باره نیز اظهار داشت: ما مرزهای ایران را با عربستان ترسیم کردیم و مرزهای ما با آنها مشخص است؛ بنابراین در این موضوع با طرف سعودی اختلافی نداریم.

وی در این باره تاکید کرد: تعیین و ترسیم مرزهای دریایی ایران، عربستان سعودی و کویت همیشه روی میز بوده است و این موضوع با حسن نیت مقامات ایرانی و روابط خوب ما با کویت، پیچیده نخواهد بود و قابل حل است. ما می‌توانیم با همکاری دوستان کویتی، موضوع میدان آرش را بر اساس تصمیمات بین‌المللی و موقعیت تاریخی دو کشور حل و فصل کنیم.

به گزارش زیر نویس ،علی اصغر خاجی همچنین خاطرنشان کرد: نگران این مساله نیستیم که موضوع میدان آرش میان ما و کویت مشکل ساز شود. پرونده این میدان از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل می‌شود و ما از سال‌های گذشته تاکنون مذاکرات فنی زیادی با کویتی‌ها داشته‌ایم.

وی همچنین افزود: نه ما چشم طمع به سرزمین کویت داریم و نه کویت به سرزمین ما و در شرایطی که سوء نیت وجود ندارد و قوانین بین‌المللی و توافقات موجود می‌تواند مبنای تصمیم گیری باشند، چرا نتوانیم به توافق برسیم؟

خاجی در پایان خاطرنشان کرد: به دور از فضای منفی که برخی رسانه‌ها می‌خواهند از آن برای ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه استفاده کنند، به حل مساله میدان آرش بسیار خوش بین هستیم.

میدان گازی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت واقع شده و این میدان میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.

خاجی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: امیدواریم مذاکرات صنعا و عربستان به زودی از سر گرفته شود تا بتوانیم از این وضعیت شکننده عبور کنیم.

وی تاکید کرد: ما مخالف مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی یمن هستیم و به هر تصمیمی که مردم یمن بگیرند، احترام گذاشته و از آن پیروی خواهیم کرد.

خاجی تاکید کرد: حضور نیروهای خارجی در یمن نه تنها هیچ خدمتی به ملت این کشور نکرد، بلکه باعث کشتار، ویرانی و تروریسم در آن شد و به همین دلیل نیروهای نظامی خارجی باید هرچه سریع‌تر از یمن خارج شوند.

وی در این باره ادامه داد: ما معتقدیم هرکس به دنبال تجزیه یمن است، باید یک بار برای همیشه دستش از این کشور قطع شود؛ چرا که یمن یکپارچه به نفع ملت آن از همه فرقه‌ها است.

خاجی درباره مذاکرات میان ریاض و صنعا نیز تاکید کرد: ما بر ضرورت از سرگیری مذاکرات عربستان و یمن تاکید داریم و شرایط فعلی را مساعد نمی‌دانیم. مداخله هیچ کشوری در امور داخلی یمن جایز نیست و سرنوشت ملت یمن را خود آنها رقم می‌زنند و از این رو آماده کمک به مذاکرات صلح، پایه گذاری مصالحه و حل مشکلات انسانی در یمن هستیم.

 منبع :خبر آنلاین