راه‌حل دولت برای بازار طلا جواب نداد؛ این پیش بینی را از دست ندهید
راه‌حل دولت برای بازار طلا جواب نداد؛ این پیش بینی را از دست ندهید

همشهری ‌آنلاین نوشت: بازار طلا امسال با رکود همراه بود و خیلی از طلافروشان چشم امیدشان به شب عید بود اما با اینکه کمتر از دو هفته به آغاز سال نو مانده جنب و جوش خاصی در بازار طلا دیده نمی‌شود. یکی از طلافروشان قدیمی تهران درباره حال و هوای بازار طلا در آستانه عید […]

- راه‌حل دولت برای بازار طلا جواب نداد؛ این پیش بینی را از دست ندهید

همشهری ‌آنلاین نوشت: بازار طلا امسال با رکود همراه بود و خیلی از طلافروشان چشم امیدشان به شب عید بود اما با اینکه کمتر از دو هفته به آغاز سال نو مانده جنب و جوش خاصی در بازار طلا دیده نمی‌شود.

یکی از طلافروشان قدیمی تهران درباره حال و هوای بازار طلا در آستانه عید نورو می‌گوید: امسال به دلیل افزایش تورم عمومی و کاهش قدرت خرید مردم، خرید طلا کاهش یافته است. حکیمی، گرانی طلا و سکه را دیگر عامل اثرگذار بر کاهش تقاضا در بازار طلا می‌داند و عنوان می‌کند: به نسبت تورم و گرانی کالاهای اساسی، میزان پس‌انداز مردم کاهش یافته و در حالی که در سال‌های نه چندان دور حتی با پس‌انداز و عیدی کارگری و کارمندی می‌شد طلا و سکه خرید الان این امکان فراهم نیست. به همین دلیل، با اینکه ما منتظر بودیم که فروشمان در یک ماه آخر سال رونق بگیرد اما بازار در رکود به سر می‌برد و با توجه به اینکه عید امسال مصادف با ماه رمضان است احتمال اینکه میزان فروش ما تغییر کند، خیلی کم است.

طلاهای سبک و ریز خواهان دارد

بازار طلا امسال به خصوص در نیمه دوم سال با نوسانات بیشتری همراه شد. نوسانات قیمت طلا و سکه در زمستان افزایشی بود و هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم صعود قیمت‌ها بیشتر می‌شود. فروشنده طلا در واکنش به رشد قیمت طلا و سکه می‌گوید: با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود رکود در صنف ما عمیق‌تر شود. او ادامه می‌دهد: گاه پیش ‌می‌آید که ما چند روز فروش نداریم. این در حالی است که بیشتر مشتری‌ها هم دنبال کارهای سبک و خیلی ریز می‌گردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران هم با تایید صحبت‌های این طلافروش، درباره وضع بازار طلا در روزهای باقیمانده سال می‌گوید: امسال اصناف کشور مخصوصا صنعت طلا و جواهر کشور رونق چندانی را شاهد نبودند و ما سالی پر از التهاب را پشت سر گذاشتیم که با کاهش تقاضا همراه بود. این وضعیت باعث شد بسیاری از واحدهای تولیدی ما دچار آسیب‌های مالی و اقتصادی شوند و به سختی از پس پرداخت هزینه‌های جاری خود برآیند.

نادر بذرافشان می‌افزاید: ابتدای سال ۱۴۰۲ مصادف با ماه رمضان بود و پس از آن پیش‌فروش و ثبت‌نام خودرو آغاز شد و بخش عمده پول‌های مردم روانه بازار خودرو شد. هرچند در نیمه نخست سال شاهد کاهش و ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم اما تقاضا کاهشی بود. در فصل پاییز وقوع تنش در خاورمیانه، قیمت انس جهانی طلا و قیمت ارز در بازار داخل را افزایش داد و متاثر از آن قیمت طلا و سکه افزایش یافت اما باز تقاضا در بازار تغییری نکرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تقاضا برای خرید در بازار طلا و سکه امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، می‌گوید: امسال فقط روز ولادت حضرت زهرا (س) که روز زن بود به فاصله ۷۲ ساعت یک مقدار بازار ما رونق پیدا کرد و با اینکه روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، تقاضایی وجود ندارد. علت آن هم این است که مردم نسبت به ورود به بازار طلا تردید دارند و نگران آنند که اگر در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، قیمت‌ها کاهشی شود در حالی که به اعتقاد من با توجه به اینکه طی چند ماه گذشته تثبیت قیمت‌ها اتفاق افتاده است احتمال اینکه قیمت‌ها کاهشی شود، کم است.

بانک مرکزی با اقتدار بیشتری ورود کند

یکشنبه گذشته اولین حراج سکه (ربع سکه ضرب ۱۳۸۶) از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. در این حراج، ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شد اما از این تعداد تنها هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص یافت. نحوه قیمت‌گذاری ربع‌سکه‌ها در حراج سکه مرکز مبادله بر اساس قیمت‌های پیشنهادی خریداران بود و هر کسی بالاترین قیمت را مطرح کرد، برنده شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد تاثیر حراج سکه بر بازار طلا می‌گوید: چون عرضه به صورت حراج بود و همچنین قیمت سکه‌های عرضه‌شده با بازار آزاد تفاوت چندانی نداشت برای همین عملا تاثیری در بازار نداشت. بذرافشان می‌افزاید: برای اینکه این قبیل اقدامات تزریقی بانک مرکزی بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد باید انواع مختلف سکه‌ شامل سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه فروخته شود و افزون بر آن، قیمت‌ها هم با قیمت بازار بیرون رقابتی باشد و تفاوت آن با بازار آزاد بیشتر باشد یعنی پایین‌تر از بازار آزاد باشد تا مردم ترغیب به شرکت در این حراج‌ها شوند. اگر این اتفاق بیفتد حتی می‌توان خوشبین بود که شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه باشیم.

منبع: اطلاعات انلاین