فراهم شدن امکان معاملات غیردلاری، از مزایای پیوستن به بریکس
فراهم شدن امکان معاملات غیردلاری، از مزایای پیوستن به بریکس

یکی از مهمترین مزایای پیوستن ایران به پیمان بریکس، علاقه‌مندی کشورهای عضو برای انجام مبادلات به صورت غیردلاری بین یکدیگر است.

«محمدرضا نجفی‌منش»  درباره فرصت‌های پیوستن ایران به پیمان بریکس، افزود: به این ترتیب با پیوستن ایران به این پیمان، انجام خرید و فروش‌ها با دیگر کشورهای عضو با ارز رایج کشورها امکان‌پذیر شده و اعضای این پیمان نیز به این موضوع علاقه نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: در این راستا زیرساخت‌های پولی و مالی لازم بین بانک‌ مرکزی کشورمان با بانک‌مرکزی کشورهای عضو باید ایجاد شود تا شاهد دلارزدایی تدریجی از معاملات باشیم.

به گزارش زیر نویس ،رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران بیان‌داشت: امروز اکثر کشورهای جهان در پیمان‌های مختلف منطقه‌ای عضو بوده و با فعالیت در آنها حُسن استفاده را انجام می‌دهند که از جمله مهمترین آنها پیمان شانگهای، یورو در اتحادیه اروپا، و آسه آن در آسیای جنوب شرق قابل اشاره است.

وی یادآور شد: در گذشته و پیش از پیوستن ایران به پیمان شانگهای، در سازمان همکاری اقتصادی اکو عضو بوده و هست که امیدواریم کارآمدی بیشتری داشته باشد.

پذیرش عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان منطقه‌ای مهم شانگهای و حالا گروه بریکس، در کنار تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان‌ اکو و گسترش و تقویت روابط و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، همسو و دوست که افزایش قابل توجه مبادلات تجاری کشورمان را به دنبال داشته، در سایه سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی دولت سیزدهم حاصل شده است.

منبع :خبرگزاری جمهوری اسلامی