اصفهان در شرایط بحرانی «اکولوژیکی» قرار دارد
اصفهان در شرایط بحرانی «اکولوژیکی» قرار دارد

اطلاعات نوشت: علی نیک بخت در مراسم روز درختکاری و آغاز کاشت ۱۱۰ هزار نهال در شهر اصفهان و همچنین شروع ساخت «باغ مشاهیر» در این شهر، افزود: روزانه ۱۰۰۰ تُن مواد آلاینده در هوای اصفهان منتشر می‌شود و فضای سبز این شهر توانایی مدیریت این حجم زیاد آلایندگی را ندارد.وی با اشاره به وجود حدود […]

- اصفهان در شرایط بحرانی «اکولوژیکی» قرار دارد

اطلاعات نوشت: علی نیک بخت در مراسم روز درختکاری و آغاز کاشت ۱۱۰ هزار نهال در شهر اصفهان و همچنین شروع ساخت «باغ مشاهیر» در این شهر، افزود: روزانه ۱۰۰۰ تُن مواد آلاینده در هوای اصفهان منتشر می‌شود و فضای سبز این شهر توانایی مدیریت این حجم زیاد آلایندگی را ندارد.وی با اشاره به وجود حدود ۴ میلیون اصله درخت در شهر اصفهان، گفت: ارزش خدماتی که فضای سبز شهر اصفهان ارائه می‌دهد، معادل حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان است.

نیک بخت افزود: تغییر اقلیم، منطقه مرکزی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده، به نحوی که تغییر اقلیم سبب شده است هوای شهر اصفهان به طور متوسط طی ۲۰ سال اخیر ۴ درجه سانتیگراد گرمتر شود.

 وی بر افزایش سرانه فضای سبز شهر اصفهان به حداقل ۵۰ متر مربع تاکید و از مسئولان تقاضا کرد صنایع را به کاهش آلودگی هوا ملزم کنند و همچنین این که صنایع با کاشت درخت، خود را صنعت سبز معرفی کنند، یک فریب بزرگ است و کاشت درخت به هیچ عنوان جوابگوی آلایندگی آن ها نیست.وی با بیان این که باید به فضای سبز به‌ عنوان یک پدافند غیرعامل نگاه کرد، اظهارداشت: فضای سبز به کاهش آسیب پذیری در شرایط بحران کمک می‌کند و مهمترین کارکرد فضای سبز برای شهر اصفهان این است که آسایش اقلیمی را  برای آن فراهم کرده است.نیک بخت افزود: تامین آب، ابر چالش اصفهان است، به نحوی که این شهر آب کافی برای آبیاری فضای سبز خود ندارد.

کم آبی فضای سبز اصفهان را تهدید می کند

محمد نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان با بیان این که شهر اصفهان حدود ۶۰۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیکی دارد، نیاز آبی آن را سالانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت:  اکنون نیمی از آب مورد نیاز فضای سبز این شهر تامین می شود و کم آبی، فضای سبز اصفهان را تهدید می کند.

وی بر جریان پایدار آب در زاینده رود تاکید کرد و افزود: تحقق جریان دائمی آب در زاینده رود علاوه بر حفظ آن، به توسعه فضای سبز شهر اصفهان نیز کمک می‌کند .

مجید عرفان‌ منش مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان هم گفت: سرانه فضای سبز اکولوژیکی شهر اصفهان به ازای هر شهروند اصفهانی  ۲۸.۱ متر مربع است.

وی با بیان این که اصفهان از لحاظ سرانه فضای سبز تفرجگاهی شرایط خوبی ندارد، افزود: در حالی استاندارد فضای سبز تفرجگاهی به ازای هر شهروند حداقل ۶ متر مربع تعریف شده که این سرانه در شهر اصفهان ۳.۶ مترمربع است و باید ۲ برابر پارک های موجود، پارک در این شهر بسازیم.

عرفان منش گفت: برای افزایش فضای سبز تفرجگاهی شهر اصفهان، ساخت «باغ مشاهیر» در زمینی به وسعت ۲۲ هکتار در  منطقه ۵ شهرداری اصفهان آغاز شده است و پارک سودان در منطقه ۱۴ و همچنین باغ «گَلّه» در منطقه ۸ شهرداری اصفهان اوایل سال آینده ساخته خواهد شد و پارک جنگلی بزرگ «پرتو» در زمین به وسعت با ۱۷۲ هکتار وسعت در شمال غرب شهر اصفهان در حال ساخت است.

منبع: اطلاعات انلاین