وحشت صهیونیست‌ها از رمضان غزه
وحشت صهیونیست‌ها از رمضان غزه

تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در حالی وارد ششمین ماه خود شده که این رژیم کودک‌کش در بدترین موقعیت سیاسی و اقتصادی از زمان آغازاشغالگری خودقرار دارد. فراتر از آن، از لحاظ نظامی هم قتل عام بیش از ۳۰هزار نفر از مردم بی‌دفاع هم نمی‌تواند پیروزی و دستاوردی برای این رژیم تلقی شود. تقریبا حملات […]

- وحشت صهیونیست‌ها از رمضان غزه

تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در حالی وارد ششمین ماه خود شده که این رژیم کودک‌کش در بدترین موقعیت سیاسی و اقتصادی از زمان آغازاشغالگری خودقرار دارد. فراتر از آن، از لحاظ نظامی هم قتل عام بیش از ۳۰هزار نفر از مردم بی‌دفاع هم نمی‌تواند پیروزی و دستاوردی برای این رژیم تلقی شود. تقریبا حملات پرشدت در غزه به پایان رسیده و روند تحولات به سمت سایر جبهه‌ها انتقال پیدا کرده است.

شکست تل‌آویو در جبهه‌های گوناگون 
جبهه اول در سطح دیپلماتیک و مذاکراتی است که در نقاط مختلف ازجمله فرانسه پیگیری می‌شود. البته تاکنون هیچ توافقی که تضمین شده باشد وخواست‌های دوطرف را دربرگیرد، حاصل نشده است. جبهه بعدی مربوط به مرز‌های شمالی و محور حزب‌ا… است که رونمایی از دستاورد‌های جدید و آمادگی کامل برای رویارویی با رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیرباعث نگرانی‌های جدی اسرائیلی‌ها شده است. حزب‌ا… با تاکید برعدم عقب‌نشینی به پشت رودخانه لیتانی، به مهم‌ترین دغدغه نتانیاهو در میان انبوه مشکلات بدل شده است. موضوع دیگر اقدامات نمایشی آمریکا با ارسال هوایی کمک‌های به‌اصطلاح بشردوستانه است. آمریکایی‌ها درحالی دست به این نمایش زده‌اند که درماه‌های گذشته بیشترین کمک تسلیحاتی ونظامی رابه اسرائیل جهت کشتار مردم غزه کرده‌اند.
 
وحشت صهیونیست‌ها از ماه رمضان 
فرارسیدن ماه مبارک رمضان، چالشی جدی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود که، می‌تواند بر برخی معادلات تاثیر بگذارد. سوابق تحولات در منطقه (تحولاتی که در زمان جنگ میان گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر قدس به وقوع پیوسته است)، بیانگر تاکتیک‌های ویژه و غافلگیرانه‌ای است که رزمندگان مقاومت علیه تل‌آویو به کار می‌گیرند و محاسبات دشمن را مختل می‌کنند. به همین سبب، مقامات امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر نسبت به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تحولات میدانی و فرامتنی نبرد شدیدا نگران و مضطرب هستند. 
 
ارسال کمک‌های عجیب 
نحوه ارسال عجیب کمک‌های انسانی برای مردم رنج‌دیده غزه، آن هم در سواحل منطقه سؤالات زیادی را درباره علت انتخاب این مکان، نحوه ارسال و این‌که آیا با هماهنگی رژیم صهیونیستی انجام شده یا خیر، به وجود آورد. انتخاب این روش ارسال کمک در حالی است که امکان ورود کمک‌ها از مرز زمینی و در مقادیر دو و چندبرابری آن هم به روشی آسان‌تر وجود داشت. علاوه بر فرانسه، شش کشور عربی در عملیات ارسال کمک هوایی شرکت کردند، آن هم درحالی که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرد ارسال کمک‌ها با هماهنگی تل‌آویو انجام شده است.

پنجشنبه گذشته سلطان‌نشین عمان، اردن و بحرین ساعاتی پس از آغاز عملیات مشترک وزارت دفاع امارات، عملیات دیگری را برای پرتاب کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه انجام دادند. نخستین پرتاب کمک‌های انسانی در نوار ساحلی مرکز و جنوب نوار غزه انجام شد؛ جایی که ارتش مصر ۲۷ فوریه اعلام کرد این کشور به همراه اردن، امارات، قطر و فرانسه عملیات امدادرسانی و پرتاب چندین تُن کمک را بر فراز غزه انجام دادند! این عملیات عجیب باعث رقم‌خوردن صحنه‌هایی از سوی ساکنان غزه شد و انتقاد‌ها را نسبت به اجرا نکردن عملیات ارسال کمک‌ها در مناطق شمالی که ساکنان آن در نتیجه محاصره نیرو‌های اشغالگر در وضعیت غم‌انگیزی به سر می‌برند، افزایش داد.

پنجشنبه گذشته سلطان‌نشین عمان، اردن و بحرین ساعاتی پس از آغاز عملیات مشترک وزارت دفاع امارات، عملیات دیگری را برای پرتاب کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه انجام دادند؛ عملیاتی که مشابه آن به وسیله نیرو‌های اماراتی و مصری در شمال غزه نیز انجام شد.
 
روایت رژیم اشغالگر
ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در بیانیه کوتاهی در یکی از حساب‌های کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که عملیات ارسال کمک‌های هوایی۲۷ فوریه باهماهنگی این رژیم انجام شده است. در این عملیات ۱۶۰ بسته مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در جنوب غزه وبیمارستان صحرایی اردن در خان‌یونس به زمین پرتاب شد. طبق ادعای رژیم صهیونیستی، عملیات پرتاب کمک‌ها بخشی ازهمکاری‌های بین‌المللی با آمریکا، امارات، اردن، مصر و فرانسه بود. با وجود این، اقدام هماهنگ‌شده رژیم اشغالگر در ۲۹ فوریه باعث کشته‌شدن تعداد زیادی از مردم فلسطین شد؛ کسانی که در خیابان الرشید، واقع در جنوب غزه منتظر ارسال کمک‌های بشردوستانه بودند و به‌دلیل ازدحام جمعیت، ۱۰۴نفر شهید و ۷۶۰نفر دیگر زخمی شدند.

این عملیات عجیب، انتقاد‌های بین‌المللی و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را نسبت به سوءمدیریت طرف‌های بین‌المللی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه برانگیخت. از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی تاکنون اردن تقریبا ۱۴عملیات پرتاب هوایی کمک‌های بشردوستانه را با هماهنگی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت داده که بیشترشان مربوط به کمک برای بیمارستان صحرایی اردن در خان‌یونس بوده است. چند روز پس از عملیات پرتاب کمک‌های انسانی، وبسایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی با ادعای این‌که ارسال کمک‌های انسانی از مسیر زمینی با دشواری همراه است، گزارش کرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی ارسال کمک‌های هوایی به نوار غزه است.

مقیاس فاجعه
از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی تاکنون اردن تقریبا ۱۴عملیات پرتاب هوایی کمک‌های بشردوستانه را با هماهنگی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام داده است. طبق اظهارات وزیر توسعه بین‌المللی کانادا، این کشور نیز قصد دارد ارسال کمک‌های امدادی به نوار غزه را در اسرع وقت انجام دهد. این در حالی است که عملیات پرتاب کمک‌های انسانی از طریق هوا که ۲۷ فوریه انجام شد، انتقادات گسترده‌ای را میان فلسطینیان برانگیخت، زیرا آن را نوعی نمایش دروغین حقوق بشری با هدف سرپوش‌گذاشتن بر واقعیت فاجعه انسانی در نوار غزه می‌دانند تا رژیم صهیونیستی افکار عمومی را نسبت به تجاوزات مداوم خود منحرف کند. طبق آمار سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا و آنروا، میزان کمک‌های ارسال‌شده به غزه از۱۰درصد نیاز جمعیت این منطقه تجاوز نمی‌کند. رژیم صهیونیستی گذرگاه‌ها را به‌طور کامل بسته و مصر را از باز کردن گذرگاه رفح بازداشته است. در این راستا هنگامی که رژیم اشغالگر مجوز گشایش گذرگاه کرم شالوم را داد، هواداران راست افراطی و خانواده‌های زندانیان تظاهرات برپا و از ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی به نوار غزه جلوگیری کردند.

منبع: روزنامه جام جم

+