قوانین اسفندانه برای تکاندن هر خانه
قوانین اسفندانه برای تکاندن هر خانه

دیگر بوی عید به مشام می‌رسد؛ اما پیش‌درآمد عید، همانا انجام امر خطیر تکاندن خانه مبارک است. اما دنیای خانه‌تکانی هم همینطور کشکی و بی‌حساب نیست. به‌خصوص باید بدانیم حین انجام این کار، تاریخ مصرف چه چیز‌هایی تمام شده؛ یعنی به زبان ساده، چه چیز‌هایی را باید دور بیندازیم و چه‌چیز‌هایی را نگه داریم. در […]

- قوانین اسفندانه برای تکاندن هر خانه

دیگر بوی عید به مشام می‌رسد؛ اما پیش‌درآمد عید، همانا انجام امر خطیر تکاندن خانه مبارک است. اما دنیای خانه‌تکانی هم همینطور کشکی و بی‌حساب نیست. به‌خصوص باید بدانیم حین انجام این کار، تاریخ مصرف چه چیز‌هایی تمام شده؛ یعنی به زبان ساده، چه چیز‌هایی را باید دور بیندازیم و چه‌چیز‌هایی را نگه داریم. در اینجا به چند قانون نانوشته برای دورریختنی‌ها اشاره می‌کنیم.

کتاب‌ها را اهدا کنید
پیشنهادم این است که خانه‌تکانی را از کتابخانه شروع کنید؛ البته تنها چیزی که تاریخ انقضا ندارد، کتاب است، اما گاهی در کتابخانه شخصی خود، به کتاب‌هایی برمی‌خورید که چند جلد از آن‌ها دارید، یا به موضوع آن کتاب علاقه‌ای ندارید و لااقل یک‌سال است سری به آن هم نزده‌اید. پیشنهاد ما این است که چنین کتاب‌هایی را جمع کنید و آن‌ها را به کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی اهدا کنید.

ظروف پلاستیکی
از برخی ظروف پلاستیکی، تنها و تنها یک‌بار می‌توان استفاده کرد و نباید در آن‌ها، آب داغ ریخت یا در فریزر قرار داد. حتی برخی از ظروف پلاستیکی، به‌خاطر حرارت، از شکل عادی خود خارج شده‌اند، یا در آن‌ها گم شده. باید بدانید تاریخ انقضای این ظروف به پایان رسیده و باید آن‌ها را تحویل غرفه‌های بازیافت بدهید.

دارو
در روز‌های خانه‌تکانی، حتما سراغ جعبه دارو‌ها بروید؛ چون اگر تاریخ مصرف دارویی گذشته باشد، برای بدن ما مثل سم است. اما لطفا دارو‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته را دور نریزید. برخی از داروخانه‌ها، مراکز درمانی و هلال‌احمرها، آن‌ها را تحویل می‌گیرند و در شرایط خاص و بدون آسیب به محیط‌زیست، از بین می‌برند.

لباس یا کفش‌های رنگارنگ
انقضای لباس‌ها یا کفش‌های شما، از یک قانون ساده پیروی می‌کند؛ اگر حدود یک سال است که لباسی را نپوشیده یا کفشی را پا نکرده‌اید، تاریخ انقضای آن فرا رسیده، به‌خصوص که می‌توانید آن‌ها را اهدا کنید تا هم زندگی دوباره‌ای به لباس و کفش‌هایتان بدهید و هم کمد لباس‌ها یا جاکفشی خانه را خلوت کنید.

وسایل الکترونیکی
دنیای فناوری، به‌سرعت در حال پیشرفت است و تاریخ مصرف تلفن‌های همراه، شارژرها، سیم‌های شارژ و… در چشم برهم‌زدنی به پایان می‌رسد. برخی از این وسایل که قابل فروش است، اما اگر آن‌ها خراب یا مستعمل شده‌اند، نباید آن‌ها را دور انداخت. موادی مثل سرب، کادمیوم و مس در لوازم الکتریکی، برای انسان مضرند. غرفه‌های بازیافت شهرداری، زباله‌های الکتریکی شما را هم تحویل می‌گیرند.

ابزار‌ها
قوطی رنگ‌های قدیمی، ابزار‌های شکسته یا بی‌استفاده نیز به درد هیچ روز مبادایی نمی‌خورند و باید از جعبه‌ابزار شما خداحافظی کنند.

منبع: همشهری آنلاین

+