به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، امروز ۸ مارس، روز جهانی زن است. این روز برای بزرگداشت دستاوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زنان جشن گرفته می‌شود. در این روز سعی می شود توجهات جامعه جهانی را به موضوعاتی مانند برابری جنسیتی ، حقوق باروری و خشونت و سوء استفاده علیه زنان جلب کرد. تقریبا یک […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، امروز ۸ مارس، روز جهانی زن است. این روز برای بزرگداشت دستاوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زنان جشن گرفته می‌شود. در این روز سعی می شود توجهات جامعه جهانی را به موضوعاتی مانند برابری جنسیتی ، حقوق باروری و خشونت و سوء استفاده علیه زنان جلب کرد.

تقریبا یک زن از هر سه زن در دنیا، خشونت را تجربه کرده است

​بر اساس آمار بانک جهانی ، در سراسر جهان، تقریبا یک زن از هر سه زن، خشونت را تجربه کرده است. خشونت علیه زنان و دختران یک اپیدمی جهانی است و محدود به نقطه خاص جغرافیایی نمی شود. تقریبا یک نفر از هر سه زن بالای ۱۵ سال در دنیا، حداقل یک بار در طول زندگی خود خشونت از طرف شریک صمیمی یا خشونت جنسی غیرشریک را تجربه کرده اند. همچنین از هر چهار زن، بیش از یک نفر از طرف شریک زندگی خود متحمل خشونت شده است.

در دنیا زنان دستمزد کمتری نسبت به مردان دریافت می کنند

شکاف بین نرخ مشارکت نیروی کار زن و مرد در سه دهه گذشته در بیشتر مناطق دنیا کمتر از پیش نشده است. این به آن معناست که در سطح جهانی، تقریبا نیمی از زنان در سن کار، شاغل هستند و این به طور قابل توجهی، کمتر از نرخ اشتغال مردان در سن کار است (حدود ۸۰ درصد).

این شکاف تقریبا نسبت به سه دهه قبل تغییری نکرده است. علاوه بر این، زنان تمایل دارند با فرصت‌های درآمد پایین‌تری مواجه شوند و به طور متوسط ​​درآمد کمتری نسبت به مردان دارند.

بیش از یک زن از هر پنج زن در دنیا کودک همسر بوده است

در جهان، بیش از یک زن از هر پنج زن، کودک همسر بوده است. بر اساس آخرین آمار، بیش از یک زن از هر پنج زن برای اولین بار قبل از سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده است، که این مورد در کشورهای جنوب آفریقا و آسیای جنوبی رایج تر است.

ازدواج کودکان نه تنها نقض حقوق بشر است؛ بلکه فرصت های اقتصادی زنان و دختران را به شدت تضعیف می کند. این سبک ازدواج، دسترسی زنان را به آموزش محدود می کند، درآمدهای آینده شان را کاهش می دهد، سلامتشان را به خطر می اندازد و آنها را در معرض خطر خشونت خانگی قرار می دهد.

منبع خبر: رکنـا