به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، ممتاز زهرا بلوچ – سخنگوی وزارت امور خارجه – روز پنجشنبه در یک نشست هفتگی در پاسخ به این سوال که آیا اسلام آباد در مورد تصمیم برای شروع ساخت خط لوله با واشنگتن تماس گرفته است، گفت: کابینه پاکستان چند روز پیش تصمیم گرفت کار ساخت ۸۰ […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، ممتاز زهرا بلوچ – سخنگوی وزارت امور خارجه – روز پنجشنبه در یک نشست هفتگی در پاسخ به این سوال که آیا اسلام آباد در مورد تصمیم برای شروع ساخت خط لوله با واشنگتن تماس گرفته است، گفت: کابینه پاکستان چند روز پیش تصمیم گرفت کار ساخت ۸۰ کیلومتر از خط لوله پاکستان-ایران را آغاز کند و این آغاز کار ساخت خط لوله و مطابق با تعهد ما به خط لوله ایران- پاکستان است و از آنجایی که این خط لوله در داخل خاک پاکستان در حال ساخت است، تصور نمی کنیم در این مقطع، جایی برای اعتراض طرف ثالث وجود داشته باشد.

پروژه ۷.۵ میلیارد دلاری خط لوله ۲۷۷۵ کیلومتری ایران-پاکستان از زمانی که در دهه ۱۹۹۰ برای متصل کردن میدان گازی غول پیکر پارس جنوبی ایران به مصرف کنندگان در پاکستان و هند اعلام شد، بارها با تاخیر مواجه شده است.

پاکستان این خط لوله را به عنوان راهی برای کاهش کمبود شدید انرژی که اقتصاد این کشور را فلج کرده، دنبال کرده است. در عین حال، اسلام آباد به شدت به میلیاردها دلار کمکی که از آمریکا دریافت می کند، نیاز دارد و آمریکا سرسختانه با این پروژه مخالفت کرده و می گوید این پروژه، تحریمهای هسته ای اعمال شده علیه ایران را نقض کند. ایران چنین ادعایی را رد کرده است.

با این حال، پاکستان در ۲۳ فوریه، به دلیل ترس از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری برای عدم تکمیل به موقع پروژه، ساخت بخشی از خط لوله را تصویب کرد.

بر اساس گزارش عرب نیوز، هند، برخلاف پاکستان، در سال ۲۰۰۹ – یک سال پس از امضای توافق هسته ای با واشنگتن- به دلیل هزینه و مسائل امنیتی، از این پروژه خارج شد.

انتهای پیام