به گزارش زیرنویس به نقل از اسپوتنیک، یک عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه گفته است که سوئد پس از پیوستن به ناتو، در روسیه به عنوان یک تهدید تلقی خواهد شد. «کنستانتین کوساچف»، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت، پس از پیوستن سوئد به ناتو، این کشور در روسیه به عنوان یک تهدید […]

به گزارش زیرنویس به نقل از اسپوتنیک، یک عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه گفته است که سوئد پس از پیوستن به ناتو، در روسیه به عنوان یک تهدید تلقی خواهد شد.

«کنستانتین کوساچف»، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت، پس از پیوستن سوئد به ناتو، این کشور در روسیه به عنوان یک تهدید تلقی خواهد شد؛ این خطری برای استکهلم است.

از سوی دیگر برخی منابع گفته‌اند که سوئد ممکن است در صورت درگیری ناتو با روسیه به مرکز لجستیک ائتلاف تبدیل شود.

در همین ارتباط نیز، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از منابعی آگاه گزارش داد، سوئد ممکن است در صورت درگیری نظامی ناتو با روسیه به مرکز لجستیک ائتلاف تبدیل شود.

سوئد مرز مستقیمی با روسیه ندارد و احتمالاً این کشور نسبت به کشورهای خط مقدم، نقش متفاوتی را برای سازمان‌دهندگان نظامی ناتو ایفا خواهد کرد.

روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد که کشور سوئد به صورت رسمی سی و دومین عضو ناتو خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: سوئد امروز رسماً عضو پیمان ناتو می‌شود. این کشور یک دولت دموکراتیک قدرتمند با ارتش قدرتمند است.

کاخ سفید مدعی شد که پیوستن سوئد به این پیمان باعث می‌شود ناتو امن تر شود.

پیش از این دولت سوئد اعلام کرده بود که نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور به آمریکا سفر خواهند کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های سوئدی این سفر مقامات مذکور در راستای پیوستن سوئد به ناتو است.

لازم به ذکر است که هلسینکی و استکهلم به طور همزمان نامزدی خود را برای پیوستن به ناتو در سال ۲۰۲۲ در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کردند.

پیشتر رئیس‌جمهور مجارستان روز سه‌شنبه لایحه‌ای را امضا کرد که برمبنای آن الحاق سوئد به ائتلاف نظامی ناتو را تأیید می‌کرد و آخرین مانع در مسیر سوئد برای عضویت در ناتو را برطرف کرد.

پس از آغاز جنگ در اوکراین فنلاند و سوئد به بهانه‌های امنیتی درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو در ماه می ۲۰۲۲ ارائه کردند. فنلاند در ۴ آوریل ۲۰۲۳ سی و یکمین عضو ناتو شد. در مورد درخواست سوئد، مجارستان به تازگی با این درخواست موافقت کرده است.

در عین حال اپوزیسیون آلمان معتقد است که اروپا باید به فکر دفاع از خودش باشد، و صرفاً چشم امیدش به ناتو نباشد.

«فردریش مرتس»، رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون آلمان موسوم به حزب دموکرات مسیحی گفته است که اروپا نباید برای محافظت از خود در برابر تجاوزات احتمالی صرفاً به ناتو متکی باشد.

منبع: مـهر