نکاتی درباره تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان در مجلس جدید
نکاتی درباره تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان در مجلس جدید

اظهارات اخیر رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان در مجلس جدید، مبنی بر پرهیز از سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا، با حواشی و برداشت‌های متفاوتی روبه‌رو شد. یک: از مقدمه شروعی که رهبری و جمع بندی که ایشان درباره این تذکرات‌شان داشتند، دو گزاره مهم بدست می‌آید. مقدمه ورود ایشان به بحث، طرح یک اصل کلی بود […]

- نکاتی درباره تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان در مجلس جدید

اظهارات اخیر رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان در مجلس جدید، مبنی بر پرهیز از سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا، با حواشی و برداشت‌های متفاوتی روبه‌رو شد. یک: از مقدمه شروعی که رهبری و جمع بندی که ایشان درباره این تذکرات‌شان داشتند، دو گزاره مهم بدست می‌آید. مقدمه ورود ایشان به بحث، طرح یک اصل کلی بود و آن اینکه تشکیل هر مجلس جدید، سرمایه باارزش، امید و امیدهای جدید و چشم انداز‌های شکل می‌دهد و خونی در رگ‌های مجموعه‌ی سیاسی و اجتماعی کشور جاری میشود که می‌تواند منشأ اثر شود. بر اساس سخنان ایشان، مجموع این موارد کلی، یک حادثه شیرین را شکل می‌دهد که نباید با بداخلاقی، شیرینی آن را به خصوص در جامعه تلخ کرد و در صورت ادامه پیدا کردن این روند در آینده، مجلس جدید را از کارآمدی و از پرداختن به کار اصلی دور می‌کند.

دو: جامعه سیاسی و رسانه‌ای کشور بعد از این اظهارات بیشتر از تامل در مقدمه و نتیجه گیری متن کامل سخنان رهبری، دو مورد را در همان ساعات اول بیشتر مورد کنکاش قرار داد؛ اول اینکه چرا در این مقطع این تذکر مطرح شد و دوم اینکه مصداق و مصادیق این تذکر چه کسانی و یا جریاناتی بودند. اینکه چرا در این مقطع این موضوع مطرح شده، بی شک در کنار یک تذکر کلی، ناظر به زمانه فعلی هم بوده است. از ایام گرم شدن فضای انتخابات و تبلیغات، به خصوص فضای سیاسی در تهران با برخی بداخلاقی‌ها و بدگویی‌ها و دعوا راه انداختن‌ها همراه شد و نکته بدتر این بود که بعد از اعلام نتایج رسمی نیز ادامه و حتی به نوعی بیشتر هم شد. اما بالا رفتن تنش‌ها و اختلاف در برداشت‌ها موقعی اتفاق افتاد که جامعه سیاسی به سمت بیان و معرفی مصداق برای تذکرات رهبری‌ رفت. جدای از اینکه مصداق معرفی کردن درباره تذکراتی که خود رهبری در مقاطعی و بنا به شرایطی به صورت کلی مطرح می‌کنند، چقدر اقدامی صحیح یا ضروری است، اینبار مصداق معرفی کردن ولو اینکه گویندگان و یا نویسندگان آن یقین داشته باشد که مصادیق دقیق برای سخنان رهبری معرفی کرده‌اند، موجب ایجاد موانع در غرض و هدف اصلی که رهبری از بیان این تذکر دنبال می‌کردند، شدند.

هدف اصلی رهبری همانطور که در بند اول هم آورده شد، جلوگیری از تلخ شدن فضای سیاسی و جامعه و عدم شکل گیری اختلافات و ستیزه‌جویی‌های که در آینده مانع کارآمدی و پرداختن به کار اصلی مجلس شود، بود. حال اگر بیان مصادیق توسط ما داغ کردن و افزایش موضوع اختلافات و دعوا راه انداختن شد، در راستای نقص غرض رهبری اقدام کردیم. البته که الان بررسی صحنه رسانه‌ای در کشور تایید می‌کند که بیان مصادیق سبب داغ شدن اختلافات و دعوا راه انداختن‌ها هم شد که حتما از ادامه آن باید جلوگیری کرد.

سه: به نظر می‌آید دو برخورد نسبت به سخنان اخیر رهبری از اصرار به مصداق معرفی کردن، موثرتر و مناسب‌تر بود. اول اینکه اخلاقا همه خودشان را مورد این تذکر رهبر انقلاب قرار می دادند و مواضع و رفتارهای سیاسی خود را در هفته‌های اخیر ارزیابی می‌کردند و دوم هم اینکه چارچوب تذکر اخلاقی و سیاسی اخیر رهبری را معادله کلی و بایدها و نبایدهای رفتار سیاسی و بیان مواضع‌مان در روزهای آینده و به خصوص درباره مجلس جدید قرار می‌دادیم. بی‌شک اگر این دو مورد رعایت شود، غرض اصلی سخن رهبری هم اتفاق خواهد افتاد و فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، امیدهای و چشم اندازهای مجلس جدید نیز بیشتر به بار خواهد نشست.

منبع: فارس

+