به گزارش زیرنویس،دولت طی چند ماه گذشته با استفاده از سیاست‌های انقباضی و خبردرمانی، قیمت دلار و به تبع آن قیمت مسکن را در یک محدوده نگاه داشت. تجارت نیوز در خبری نوشت:رما در هفته‌های اخیر فنر قیمت دلار آزاده شده و با فرارفتن از قله تاریخی خود اکنون در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان […]

- تاثیر افزایش قیمت دلار بر خرید و فروش ملک/ سیلی دلار بر صورت مسکن

به گزارش زیرنویس،دولت طی چند ماه گذشته با استفاده از سیاست‌های انقباضی و خبردرمانی، قیمت دلار و به تبع آن قیمت مسکن را در یک محدوده نگاه داشت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:رما در هفته‌های اخیر فنر قیمت دلار آزاده شده و با فرارفتن از قله تاریخی خود اکنون در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان دارد. به این ترتیب بازار مسکن بار دیگر در اسفندماه، با تردید معامله‌گران روبرو و خریدوفروش حکم تعلیق خورد.

رفتار بازارهای موازی برای بازار مسکن بااهمیت است

منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت کنونی و عوامل اثرگذار بر بازار مسکن گفت: «آنچه در حال حاضر برای بازار مسکن مهم است، رفتار بازارهای موازی از جمله دلار و سکه است که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم با التهابات، تغییر بها و کنترل قیمت از سوی دولت مواجه می‌شود.»

معامله‌گران بازار مسکن در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند

وی افزود: «بازارهای موازی می‌توانند در دل خود معامله داشته باشند، اما بازار مسکن تا تاثیر ثابت‌شده‌ای را از این بازارها از جمله افزایش قیمت دلار بگیرد، کمی زمان می‌برد. باید اثبات شود دلار واقعا در مسیر صعودی است.»

غیبی درباره رفتار فعالان بازار توضیح داد: «معامله‌گران در بخش مسکن متوجه رفتار دولت هستند که می‌تواند این بازار را کنترل کند یا خیر.»

وی افزود: «نتیجه التهابات بازارهای موازی در پایان سال ۱۴۰۲ باعث شده است که خریداران و فروشندگان احتیاط کافی داشته باشند و خرید و فروش انجام نمی‌دهد. آنها منتظر هستند قیمت دلار تثبیت شود تا واحد خود را بفروشند یا خریداری کنند.»

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت حجم بالایی از بازگشت آرامش به بازار مسکن، تحت تاثیر سر و سامان گرفتن اقتصاد کلان است.

مادامی که التهابات بازارهای موازی ادامه داشته باشد، بازار مسکن نیز از ترکش‌های آن در امان نمی‌ماند. علاوه بر این، نابسامانی در بازار موازی به‌ویژه نوسانات دلار باعث می‌شود، انتظارات تورمی نیز بر هیاهوی ماجرا اضافه کند!

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین