در ابتدا و قبل از ارائه‌ی توضیح درباره‌ی ماهیت ریپل و مزیت ها و حتی معایب آن بهتر است در یک بند کوتاه روزهای گذشته‌ی ریپل را به طور خلاصه توضیح دهیم. ریپل در روزهایی که گذشت ریپل که اتفاقا همیشه هم بین ۱۰ ارز برتر بازار کریپتو کارنسی از نظر ارزش بازار قرار داشته […]

آشنایی با رمزارز ریپل و عملکرد آن

در ابتدا و قبل از ارائه‌ی توضیح درباره‌ی ماهیت ریپل و مزیت ها و حتی معایب آن بهتر است در یک بند کوتاه روزهای گذشته‌ی ریپل را به طور خلاصه توضیح دهیم.

ریپل در روزهایی که گذشت

ریپل که اتفاقا همیشه هم بین ۱۰ ارز برتر بازار کریپتو کارنسی از نظر ارزش بازار قرار داشته است به طور ساده یک شبکه‌ی انتقال ارزش متناسب با نیاز بانک‌ها و فعالان صنعت مالی است. رمز ارز اصلی شرکت ریپل نیز با نماد اختصاری XRP و معروف به ارز دیجیتال ریپل در صرافی های آنلاین ارز دیجیتال معامله می شود.

اواخر سال ۲۰۲۰ شرکت ریپل از طرف سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا معروف به SEC متهم به فروش اوراق بهادر ثبت نشده در قالب ارز دیجیتال ریپل و در صرافی های ارز دیجیتال شد. بعد از ۳ سال دعوای حقوقی اما دادگاه در این مورد به نفع ریپل رای داد و ارتباطی بین فروش توکن های ریپل و اروق بهادار مشخص نکرد. این پیروزی نسبی در واقع فقط پیروزی ریپل در مقابل نهاد دولتی SEC نبود، بلکه در اصل این پیروزی را می توان به جرات اولین پیروزی تمام بازار کریپتوکارنسی در مقابل SEC دانست. با وجود اینکه دادگاه در برخی موارد دیگر به نفع SEC رای داد اما ۱۳ جولای ۲۰۲۳ ارز دیجیتال ریپل با ثبت ۷۵ درصد رشد به انتشار رای اول دادگاه واکنش نشان داد.

ریپل چیست ؟

ریپل در واقع کمپانی است که از ارز دیجیتال XRP معروف به ارز ریپل پشتیبانی میکند. ریپل در اصل یک سیستم پرداخت و یک شبکه برای پردازش انتقال پول و ارزش در سطح جهانی است. آقای Pat White  مدیر عامل Bitwave  معتقد است “ریپل طراحی شد تا جانشین مفیدی برای سیستم پرداخت پول معروف به SWIFT  باشد و توانایی پردازش تبادلات مالی بین موسسات بزرگ را داشته باشد.”

ریپل به عنوان یک شبکه‌ی قابل اعتماد بین دو طرف یک انتقال، می تواند به سرعت تراکنش مورد نظر را تایید و پردازش کند. همچنین ریپل به عنوان یک ارز دیجیتال برای تبدیل و انتقال داریی های فیات و حتی بیت کوین نیز بسیار کاربرد دارد. هر تراکنشی که از طریق سیستم و شبکه ی ریپل انجام شود، سیستم مقداری از توکن های ریپل را به عنوان کارمزد انتقال از کاربر کسر می کند.

اگر می خواهید اهمیت کاریی که ریپل انجام می دهد را بهتر درک کنید، علاوه بر سرعت بالای پردازش تراکنش ها که نسبت به سرعت و عملکرد بانک های دولتی و سنتی بسیار متفاوت است، کارمزد استاندارد تعریف شده برای هر تراکنش به صورت حداقلی معادل ۰.۰۰۰۱ ریپل در نظر گرفته شده است که در مقایسه با کارمزد کلان بانک های سنتی مبلغ ناچیزی است.

معرفی ارز دیجیتال ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل با نماد اختصاری XRP یک ارز مبتنی بر فناوری کریپتوکانسی یا به عبارت دیگر رمز های رمز نگاری شده است که روی شبکه‌ی XRP Ledger  اجرا می شود. XRP Ledger  شبکه ی بلاکچینی است که توسط مهندسانی به نام های Jed McCaleb, Arthur Britto  و  David Schwartz طراحی شده است. آن ها ریپل را با هدف تسهیل پردازش تراکنش های مالی در سطح جهانی طراحی و به بازار عرضه کردند.

Rewind 10sPlayForward 10s00:0002:29MuteSettingsEnter fullscreenPlay

در حال حاضر خرید ریپل تقریبا در هر صرافی ارز دیجیتال معتبری در دنیا قابل معامله است. شما می توانید این ارز را برای انتقال ارزش و پول، برای تبدیل دارایی به ارزهای دیجیتال دیگر و یا برای اهداف سرمایه گذاری مورد استفاده قرار دهید. برای اینکه به زبان ساده کاربرد ریپل و ارز XRP را بیشتر درک کنید بهتر است با فرایند انتقال ارزش و پول در شبکه ی ریپل آشنا شوید. هرگاه کاربری قصد انتقال پول با استفاده از شبکه ی ریپل را دارد، شبکه ارز فیات او را به ارز دیجیتال ریپل یا همان XRP تبدیل میکند و در نهایت توکن های ریپل منتقل شده را دوباره به معادل ارز فیات مقصد تبدیل میکند. برای انتقال پول از سیستم معروف سوئیفت حداقل به ۳ تا ۴ روز زمان نیاز دارید در حالی که ریپل فقط در چند دقیقه این انتقال را انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید ریپل از نیپوتو

معرفی شبکه

شبکه ی بلاکچین ریپل تا حدودی در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال کمی متفاوت تر است. ارزدیجیتال ریپل مثل بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده نمی کند و با استفاده از مکانیزم اجماع سهام فعالیت میکند. رپیل با استفاده از نوعی مکانیزم سفارشی شده فرایند انتقال تراکنش ها را پردازش میکند و تولید آن نیز بر مبنای فرایند استخراج رمز ارز صورت نمیگیرد. بلاکچین ریپل با استفاده از  مجموعه ای از نودهای اعتبار سنج  اداره می شود که به طور مداوم وظیفه‌ی ثبت و تایید تراکنش ها را برعهده دارند. بلاکچین ریپل را نمیتوان یک بلاکچین مبتنی بر سیستم غیر متمرکز دانست چرا که نود های معتبر فعال در شبکه را خود شرکت ریپل انتخاب می کند و وظیفه ی پردازش تراکنش های ریپل را برعهده دارند.

آیا ریپل بهتر از بیت کوین است؟

یکی از مهمترین ویژگی هایی که می توانیم از ریپل در مقابل لیدر بزرگ بازار ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین بیان کنیم، سرعت بسیار بالاتر پردازش تراکنش ها و البته هزینه ی بسیار ارزان تر کارمزد تراکنش های مالی است. شبکه بلاکچین بیت کوین علاوه بر اینکه انرژی بسیار زیادی برای پردازش تراکنش ها و استخراج بیت کوین مصرف میکند سرعت انتقال تراکنش های آن نیز در مقایسه با ریپل بسیار کندتر است. توان پردازش شبکه بیت کوین حدودا معادل ۵ تراکنش در ثانیه است در حالی که ریپل توانایی پردازش ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه را نیز دارد.

آشنایی با رمزارز ریپل و عملکرد آن

نقاط ضعف ارز دیجیتال ریپل

یکی از اصلی ترین نقاط ضعف ریپل ماهیت تقریبا متمرکز این ارز دیجیتال است. بر خلاف فلسفه ی کلی ارزهای دیجیتال که بر مبنای غیر متمرکز بودن بنا شدند ریپل اما با توجه به لیست اعتبار سنج هایی که در شبکه تعریف میکند، نمیتواند زیر مجموعه ای یک دارایی غیر متمرکز به شمار بیاید. اشکال بعدی ریپل تعداد بالای توکن های تولید شده است. اگرچه تعداد بسیار زیادی از این دارایی های دیجیتال در گردش نیستند اما هر لحظه بیم آن می رود تا با ورود این توکن ها قیمت عرضه در بازار با افزایش بسیار بالایی مواجه شود.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ ارز برتر بازار کریپتو کارنسی در سال ۲۰۲۴

از تمام نقاط ضعف فنی و ساختاری شبکه ی بلاکچین که بگذریم ریپل تنها نماینده‌ی بازار کریپتوکارنسی است که از طرف SEC مورد اتهام قرار گرفته و در حال طی کردن مراحل دادگاه این پروند است. در صورتی که رای دادگاه به نفع SEC اعلام شود نه تنها ریپل بلکه همه ی ارزهای دیجیتال تحت تاثیر این اتفاق بد قرار خواهند گرفت.

حرف آخر

ریپل با ارائه ی یک سیستم نوین برای انتقال دارایی های مالی در مقایسه با سیستم سنتی بانک ها فصل جدیدی را برای بهینه سازی فرایند های انتقال داریی به سراسر دنیا آغاز کرد. در حالی که هر حواله‌ی مالی در سیستم سوئیفت برای انتقال به حساب مقصد به بیش ۳ تا ۴ روز زمان نیاز دارد، شبکه بلاکچین ریپل فقط در عرض چند دقیقه دارایی شما را از کیف پول مبدا به مقصد منتقل میکند. کارمزد بسیار پایین این تراکنش های پرسرعت یکی از مهم ترین دلایل رقابت ریپل با بیت کوین است.

+