پیگیری صدور گذرنامه، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که درخواست‌دهندگان، نگران عدم دریافت یا تاخیر در ارسال آن هستند؛ چون این اتفاقات قابلیت لغو سفر او را دارند. ما در این مقاله، به معرفی روش‌های صدور، استعلام و نحوه پیگیری گذرنامه می‌پردازیم و امیدواریم که این مطلب، مفید واقع شود. اهمیت داشتن گذرنامه در سفرهای […]

- پیگیری صدور گذرنامه به صورت کاملا آنلاین فقط با کد ملی

پیگیری صدور گذرنامه، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که درخواست‌دهندگان، نگران عدم دریافت یا تاخیر در ارسال آن هستند؛ چون این اتفاقات قابلیت لغو سفر او را دارند. ما در این مقاله، به معرفی روش‌های صدور، استعلام و نحوه پیگیری گذرنامه می‌پردازیم و امیدواریم که این مطلب، مفید واقع شود.

اهمیت داشتن گذرنامه در سفرهای خارجی

گذرنامه، هویت سفری شماست و یک مدرک شناسایی رسمی است که از سوی دولت برای شهروندان صادر می‌شود تا به‌واسطه آن، اجازه گذر از کشور یا ورود به کشور را داشته باشند؛ بنابراین، نخستین اقدام شما برای سفرهای خارجی، باید پیگیری صدور گذرنامه باشد. گذرنامه، آن‌قدر اهمیت دارد که اگر در کشور بیگانه آن را گم کنید، به‌عنوان مجرم، خلافکار و قانون‌شکن شناخته می‌شوید و به ‌طور مسلم، دردسرهای پلیسی زیادی انتظارتان را می‌کشد. به همین دلیل است که بر اهمیت داشتن و مراقبت از این هویت‌نامه تاکید داریم.

پیگیری صدور گذرنامه در گذشته

در گذشته که فناوری‌ها پیشرفت امروز را نداشت، یکی از وقت‌گیرترین اموری که افراد قبل‌از سفر خود باید پیگیر آن می‌شدند، مربوط به دریافت پاسپورت بود. آن‌ها مجبور به انتظار در صف‌های طولانی مراکز پلیس ۱۱۰ بودند تا جزء‌به‌جزء مراحل ثبت‌نام را به‌صورت فیزیکی طی کنند. سپس به خانه‌های خود باز می‌گشتند و منتظر دریافت آن می‌ماندند. اکنون، با وجود اینترنت و فناوری‌هایی که قابلیت‌های آن‌ها تا ریشه زندگی ما نفوذ کرده است، فکر نمی‌کنیم نیاز به حضور فیزیکی و اتلاف وقت باشد. شما می‌توانید برای استعلام گذرنامه با کد ملی و پیگیری وضعیت آن، با روش‌های آنلاین عمل کنید.

نحوه پیگیری صدور گذرنامه و دریافت آن در عصر حاضر

اکنون، شرایط با گذشته تغییر کرده است و شما می‌توانید ثبت‌نام گذرنامه را در بستر ایمن و پرسرعت اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها انجام دهید و ناچار به تحمل ضرورت مراجعه فیزیکی به دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی هم نباشید. شما با ورود به سامانه در نظر گرفته‌شده جهت درخواست غیرحضوری گذرنامه، باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید و نسبت به آماده‌سازی و تکمیل نواقص آن اقدام کنید. بدین منظور، ابتدا باید مشخص کنید که به چه نوع ویزایی احتیاج دارید؟ مهاجرت شما موقت است یا دائمی؟ و از این قبیل سوالات که بر نوع مدارک و اسنادی که باید آماده کنید، تاثیر می‌گذارند.

مراحل پیگیری صدور گذرنامه برای دریافت آن

پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، سامانه‌ای را طراحی کرد تا به افراد واجد شرایط، امکان ثبت درخواست و دریافت پاسپورت را بدون نیاز به مراجعه‌های حضوری بدهد. در ادامه، نحوه ورود به این سامانه را برایتان شرح داده‌ایم.

  • ابتدا سامانه egozar.epolice.ir را در مرورگر خود جست‌وجو کنید و به اولین سایت بالا آمده از لیست وارد شوید.

  • به صفحه اصلی این سامانه وارد شوید، قوانین و شرایط را بخوانید و در صورت موافقت با آن‌ها، بر تیک مربوط به عبارت «شرایط فوق را می‌پذیرم» کلیک کنید.

  • پس از ورود به مرحله ثبت‌نام، در اولین قدم، به صفحه اصلی سامانه درخواست غیرحضوری گذرنامه وارد شوید.

  • بعد از پذیرش شرایط و مقررات تعیین‌شده، کد ملی و کد امنیتی را وارد سازید و سپس بر گزینه ارسال پیامک ثبت‌نام کلیک کنید تا شماره‌ای برای احراز هویت به شما ارسال شود.

  • کد ۶ رقمی ارسال‌شده را در جایگاه خواسته‌شده قرار دهید و به‌ طور مجدد، کد امنیتی‌تان را تایید کنید.

  • حالا وارد فرم درخواست غیرحضوری گذرنامه شده‌اید و می‌توانید اطلاعات هویتی‌تان را وارد کنید.

  • بعد از تکمیل اطلاعات هویتی، باید برای تکمیل مشخصات ظاهری که در پایین صفحه است، اقدام کنید.

  • مرحله بعدی، مربوط به اطلاعات تکمیلی شماست. مانند رشته تحصیلی، کشور مبدأ و کشور مقصد

  • در مرحله بعد، دوباره کد ملی خود را به‌ همراه مشخصات ۲ نفر از بستگان‌تان به‌عنوان معرف وارد می‌کنید و بعد از تایید کد امنیتی، گزینه ثبت را می‌زنید تا اطلاعات‌تان ذخیره شود.

  • آخرین مرحله از ثبت‌نام شما مربوط به اطلاعات ارتباطی مانند آدرس و مشخصات تماس است.

پیگیری صدور گذرنامه در صورت تاخیر در ارسال آن

در رابطه‌با مدت‌زمان صدور گذرنامه، باید بگوییم که به ‌طور معمول، بین ۲ الی ۳ روز آینده، مدارک از طریق پست به‌ متقاضی ارسال می‌شود؛ اما در صورت تاخیر در روند ارسال، امکان دارد این زمان تا ۱۰ روز به طول بینجامد. این تاخیر، برای بسیاری از افراد که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، اتفاق می‌افتد و سبب نگرانی آن‌ها می‌شود که مبادا به این دلیل، سفرشان لغو شود. برای پیگیری تاخیر پاسپورت و مدت‌زمان ارسال آن، شما راه‌های زیادی پیش رو دارید. برای مثال می‌توانید با استفاده از کد ملی خود، به سامانه رهگیری مرسولات وارد شوید و با وارد کردن کد ۲۴ رقمی مرسوله پستی، وضعیت آن را بررسی کنید.

همچنین می‌توانید از طریق کد دستوری *۱۱۰# یا سرویس پیامکی ۱۱۰۰، به پیگیری تاخیر در ارسال گذرنامه‌تان بپردازید.

تمدید الکترونیکی گذرنامه در صورت اتمام اعتبار

حالا که به پاسخ سوالات‌تان از نحوه ثبت‌نام گذرنامه و استعلام تاخیر آن رسیدید، باید بگوییم که بعد از دریافت پاسپورت، اگر حواس‌تان به مدت‌زمان اعتبارش نباشد، تمام حساب‌کتاب‌های‌تان به‌هم خواهد ریخت. شما می‌توانید برای تمدید، مدارک‌تان را بردارید و به مراکز پلیس ۱۱۰ یا کنسولگری‌ها مراجعه کنید یا روش بهتر و سریع‌تری را برای این مقصود انتخاب کنید.

همچنین شما متقاضیان ثبت‌نام و پیگیری صدور گذرنامه، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی و احراز هویت و تکمیل فرم‌های لازم، پاسپورت خود را تمدید کنید. به‌ نظر می‌رسد که این اقدام، زمان بیشتری را برایتان ذخیره می‌کند تا به سایر دغدغه‌های در طول سفرتان رسیدگی کنید.

بهترین روش پیگیری صدور گذرنامه

پیگیری صدور گذرنامه خود را با کدام روش انجام می‌دهید؟ اگر قصد خروج از کشور را داشته باشید، مسلما به گذرنامه احتیاج دارید. هرچند امکان صدور، استعلام تاخیر و تمدید آن به ۲ شیوه حضوری و اینترنتی میسر است، اما بهتر نیست برای صرفه‌جویی در زمان خود، به‌جای تجمع در مراکز انتظامی و کنسولگری‌ها، این امور را از راه دور پیگیری کنید؟

منبع: خبـرآنلاین