سکوت وزارت بهداشت درباره تحقیر و توهین به بیماران شکسته می‌شود؟
سکوت وزارت بهداشت درباره تحقیر و توهین به بیماران شکسته می‌شود؟

روزنامه قدس نوشت: بارها از دغدغه‌های پزشکان و پرستاران گفته‌ و تلاش آن گروه که در هر شرایطی با شرافت و مسئولیت‌پذیری به حرفه‌ خود مشغول‌اند را ارج نهاده‌ایم. اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده، رفتار برخی از اعضای این صنف با بیماران و گمشده‌ای به‌نام «اخلاق» در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌ویژه بخش دولتی […]

- سکوت وزارت بهداشت درباره تحقیر و توهین به بیماران شکسته می‌شود؟

روزنامه قدس نوشت: بارها از دغدغه‌های پزشکان و پرستاران گفته‌ و تلاش آن گروه که در هر شرایطی با شرافت و مسئولیت‌پذیری به حرفه‌ خود مشغول‌اند را ارج نهاده‌ایم. اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده، رفتار برخی از اعضای این صنف با بیماران و گمشده‌ای به‌نام «اخلاق» در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌ویژه بخش دولتی و نیمه‌دولتی است. دغدغه بیمارانی که در فرایند پیگیری درمان علاوه بر درد و رنج بیماری، به آن‌ها توهین می‌شود، نادیده انگاشته می‌شوند و تحقیرهایی را تحمل می‌کنند. 

رئیس مرکز غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی -به‌ویژه دولتی و نیمه دولتی- بسیار زیاد و امکانات این مراکز محدود است.

وی معتقد است: بخشی از نارضایتی بیماران از کادر درمان و پرسنل مراکز درمانی بحق بوده و باید از طریق آموزش به کادر درمان و پرسنل و ارزیابی مکرر رعایت حقوق بیماران به حداقل ممکن برسد. امکان شکایت بیماران به سازمان نظام پزشکی هم وجود دارد.

این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی که بیش از نیم قرن در حوزه پزشکی و درمان بیماران سابقه دارد، می‌افزاید: رعایت حقوق بیماران فقط بر عهده پزشکان نیست بلکه همه کادر درمان – به‌ویژه پرستاران و بهیاران که در مقایسه با پزشکان نقشی پررنگ‌تر و ارتباط بیشتری با بیماران دارند- و حتی فراتر از آن، همه پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در خصوص رعایت حرمت و حقوق بیماران مسئولیت دارند و باید تا حد امکان برای کاهش درد و رنج آن‌ها تلاش کنند.

باقر لاریجانی، رئیس مرکز اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این خصوص به ما می‌گوید: حقوق بیماران در حوزه پزشکی سابقه‌ای طولانی و کاربرد بسیار بالایی دارد. چون هر روز میلیون‌ها نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه دارند و افراد به طور روزانه با این مسئله مواجه هستند. اما اخلاق پزشکی منحصر به حقوق بیماران نیست و مسائل زیادی در حوزه اخلاق مطرح است که امروزه جزو ارائه خدمات متداول حوزه پزشکی محسوب می‌شود. 

به گفته لاریجانی، در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تابلوهایی در خصوص حقوق مهم بیماران نصب شده که در واقع این حقوق از بین ده‌ها حقوق بیماران انتخاب شده و در قالب دستور‌العمل‌های روشن مورد توجه واحدهای درمانی قرار گرفته است و از طریق این واحدها در معرض دید بیماران و همراهان آن‌ها نیز قرار دارد. ضمن آنکه کمیته‌های اخلاقی به‌منظور نظارت بر عملکرد پرسنل بیمارستان در زمینه حقوق بیماران، در همه بیمارستان‌ها فعال است. 

 

 

 

منبع: اطلاعات انلاین